مدیرکل بهزیستی استان:

شناسایی بیش از ۵۰۰۰ فرد دارای ‌اختلال‌ شنوایی در کردستان

مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۳۳۷ نفر دارای اختلالات شنوایی(کم شنوا و ناشنوا) زیر پوشش این نهاد هستند و از خدمات مختلف بهره‌مند می شوند.

حسین رسولی‌ به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در گفت و گو با ایسنا، شناسایی افراد دارای معلولیت از طریق طرح‌های توانبخشی را یکی از برنامه های بهزیستی برای افراد دارای معلولیت ذکر و اظهار کرد: در سازمان بهزیستی و در حوزه افراد کم شنوا و ناشنوا چهار رویکرد اساسی شامل حمایتی، توانبخشی، توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها وجود دارد که در قالب برنامه غربالگری، شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال انجام می شود.

وی، با بیان اینکه بیشترین تمرکز سازمان بهزیستی در قالب برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌هاست افزود: با اقدام سریع در زمینه شناسایی معلولیت ها کار برای ما، خانواده ها و جامعه آسان تر می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان در خصوص زمان و نحوه تشخیص ناشنوایی در کودکان بیان کرد: نوزادان و شیرخوارانی که از مادر متولد می شوند بلافاصله از طریق پایگاه‌های شنوایی سنجی سازمان بهزیستی مورد غربالگری قرار گرفته و کلیه نوزادانی که مشکل داشته باشند به سطوح بالاتر و تحصصی برای ارزیابی‌های تشخیصی و درمانی ارجاع داده می‌شوند.

به گفته رسولی، استان کردستان در زمینه اجرای برنامه غربالگری کودکان و نوزادان، طی چند سال اخیر جزو استان های برتر بوده و سال گذشته ۵۸ هزار نوزاد و کودک سه تا پنج سال تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که تقریبا ۱۰۰ درصد کودکان و نوزادان استان بودند.

وی اعلام کرد که از مجموع این ۵۸ هزار نفر، حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر مشکوک بودند و به سطوح بالاتر برای تشخیص تخصصی و ارائه خدمات مناسب ارجاع داده شدند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان، با بیان اینکه خدمات مناسبی به افراد دارای آسیب شنوایی شامل ارائه سمعک و برنامه های توانبخشی ارائه می شود، خاطرنشان کرد: این خدمات با کارهای تیمی افراد متخصص شامل مشاور، روان شناس، مربی ورزشی، مربی هنری، شنوایی سنج و گفتار درمان انجام می شود تا پذیرش این کودکان در جامعه تقویت شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403070907109
  • خبرنگار :