چگونه دانش‌آموزان در عملکرد تحصیلی موفق خواهند بود؟

موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان به عوامل متعددی بستگی دارد که وجود یا عدم وجود آنها می‌تواند نقش بسزایی در این مورد ایفا کند. هوش و استعداد تحصیلی، محیط یادگیری و خانواده از مهمترین عوامل در این زمینه هستند که باید به آنها توجه داشته باشیم.

از دغدغه‌های والدین امروزی، موفقیت تحصیلی فرزندانشان است که این دغدغه نزد آنان بیش از والدین گذشته مشاهده می‌دهد. برخی از والدین سعی دارند با استفاده از راهکارهای ویژه دانش‌آموزان را در تحصیل هدایت کنند و به موفقیت برسانند. باید بدانیم که خانواده نسبت به گذشته نقش بسیار پررنگ‌تری در آموزش دانش‌آموزان دارد و برای رسیدن دانش‌آموزان به بهترین جایگاه تلاش می‌کند.

بسیاری از خانواده‌ها از زمان کودکی، فرزندان خود را به کلاس‌های متفرقه می‌برند تا بتوانند از این طریق در آموزش بهتر و موفقیت‌های آنان مشارکت داشته باشند. البته باید بدانیم برخی از خانواده‌ها که فرزندان آنان علاقه‌ای به آموزش و تحصیل ندارند نیز پیگیر موارد درسی آنان هستند تا بتوانند به جایگاه‌های بهتر برسند.

پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از دغدغه‌های مهم خانواده‌ است و نتایج بررسی‌ها نیز نشان داده است که عوامل بسیاری در موفقیت و پیشرفت دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد که از مهمترین آنها می‌توان به نقش والدین اشاره کرد. البته باید بدانیم که شرایط اقتصادی، اجتماعی، روانی و فرهنگی خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان خواهد داشت.

والدین با فراهم کردن محیط حمایت برای فرزندان در خانه و تشویق آنان به یادگیری و نظارت بر موارد تحصیل دانش‌آموزان، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت تحصیل آنها دارند. خانواده و نقش بسزای آن در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به‌عنوان اولین و مهمترین جایگاه تربیتی، نقش مهم و اساسی دارد زیرا می‌تواند جایگاهی برای رشد عاطفی و اجتماعی کودکان را فراهم کند و همچنین در شکوفایی استعداد و توانمندسازی آنان نیز نقش داشته باشد.

خانواده‌ها با ایجاد محیط گرم، دوستانه و سرشار از امنیت عاطفی می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا اعتماد به نفس بیشتری در روند تحصیلی داشته باشند و تشویق شوند تا استعدادهای خود را شناسایی کنند و اعتماد به نفس داشته باشند.

نقش مادر در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان

پدر و مادر نقش مهمی در تحصیل دانش‌آموزان و هدایت آن به بهترین مسیر دارند و البته مادران از مهمترین و اصلی‌ترین اعضای خانواده هستند که نقش بسیار برجسته در پیشرفت تحصیلی فرزندان بر عهده دارند و اغلب به‌عنوان مربیان و معلمان و انتقال الگوهای رفتاری به فرزندان عمل می‌کنند.

مادرانی که این نقش را مورد توجه قرار می‌دهند و از دانش‌آموزان حمایت عاطفی می‌کنند، می‌توانند اعتماد به نفس و خودباوری در دانش‌آموزان را شکوفا کنند. این اعتماد به نفس در برابر چالش‌های تحصیلی بسیار مهم است و می‌تواند سیر متعالی در این زمینه را فراهم سازد.

مادر با راهنمایی و ارائه راهکار مناسب و تشویق دانش‌آموزان به مطالعه و یادگیری و تقویت عادات مطالعه در پیشرفت تحصیلی آنان اهمیت دارد. حضور مداوم و مثبت مادران در زندگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت های آینده دانش‌آموزان داشته باشد پس مادران باید در این زمینه توجه کافی داشته باشند.

نقش خانواده‌ها با پیشرفت تکنولوژی و فناوری بسیار مهم است و در رسیدن به مسیر موفقیت دانش‌آموزان تاثیر دارد تا آنجا که اگر آنان با این موارد آشنا نباشند نمی‌تواند موفقیت دانش‌آموزان را رقم بزنند. همچنین والدین باید با مدرسه نیز در ارتباط باشند که در ذیل به چند نمونه آن اشاره شده است.

والدین و ارتباط با مدرسه

ارتباط با اولیا مدرسه می‌تواند تاثیر مهمی در انگیزش و یادگیری دانش‌آموز داشته باشد و این رابطه را تقویت و مشکلات و موارد مرتبط با آن را حل کند. مهترین موضوع این است که نسبت به عوامل مدرسه نباید انتقادی نظر داد و باید بیشتر در زمینه مشارکتی فعالیت داشت.

مشارکت والدین در تکالیف دانش‌آموزان

والدین می‌توانند با مشارکت در انجام تکالیف دانش‌آموزان به شکل‌گیری رابطه مثبت بین والدین و فرزندان کمک کنند و فرزند آنان نیز متوجه دقت و مشارکت والدین در تحصیل خود خواهد شد.

آرزوهای والدین

باید اولیاء دانش‌آموزان جایگاه و مراتب بالا برای فرزندان خود در نظر بگیرند و آنان را برای رسیدن به جایگاه‌های بالاتر تشویق کننند و البته که خودشان نیز به آنان کمک کنند.

تشویق والدین

والدین باید دانش‌آموزان را تشویق کنند تا بتوانند به موفقیت‌های بیشتری دست یابند و تکالیف و وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهند.

آگاهی از وضعیت تحصیل دانش‌آموزان

خانواده نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت آینده فرزندان دارد و همیشه به‌عنوان عامل مهم در تحصیل دانش‌آموزان شناخته می‌شود و لازم است تا والدین بدانند که فرزند آنان در چه درس‌هایی موفق و در چه زمینه‌هایی ضعف دارد تا بتوانند به او کمک کنند تا به جایگاه های بهتر دست یابد.

منابع

برگرفته از مقاله «نقش والدین در امور تحصیلی فرزندان»، محسن آربزی

برگرفته از مقاله «بررسی راهبردها و نقش خانواده در پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان»، مهتاب صلاح زاده، رقیه سلامی اودلو، سمیران قهرمانی مجندیلو، فرزانه جلال

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070907092
  • خبرنگار : 50105