کم‌آبی؛ اصلی‌ترین عامل تشکیل ‌سنگ کلیه‌

یک متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری تأکید بر نقش مایعات و تغذیه سالم در پیشگیری از سنگ کلیه، گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل مؤثر در تشکیل سنگ کلیه، کم‌آبی بدن است.

دکتر حمید رضا باغشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه سنگ کلیه یکی از مشکلات شایع و دردناک در میان بزرگسالان است که می‌تواند عوارض جدی برای سلامت ایجاد کند، اظهار کرد: این عارضه به دلیل تجمع مواد معدنی و نمکی در کلیه‌ها یا دستگاه ادراری ایجاد می‌شود.

وی با تأکید براینکه نوشیدن آب کافی و مایعات به میزان ۸ تا ۱۲ لیوان در روز، اصلی‌ترین اقدام برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه به شمار می‌رود، تصریح کرد: در مناطق گرم و خشک، به دلیل تعریق و کاهش مصرف مایعات، احتمال ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

این متخصص همچنین بر تأثیر مصرف نمک در افزایش خطر تشکیل سنگ کلیه تأکید کرد و گفت: مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به افزایش دفع سدیم و اگزالات در ادرار شود و به این ترتیب خطر تشکیل سنگ‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین افراد در معرض خطر، باید مصرف نمک خود را به کمتر از ۶ گرم در روز کاهش دهند.

دکتر باغشاهی همچنین به تأثیر پروتئین‌های حیوانی بر افزایش خطر تشکیل سنگ‌های کلیه اشاره کرد و افزود: «مصرف زیاد گوشت قرمز و پروتئین‌های حیوانی می‌تواند موجب اسیدی شدن ادرار و در نتیجه تشکیل سنگ‌های کلیه شود که تقریباً ۹۰ درصد سنگ‌ها به دلیل اسیدی بودن ادرار تشکیل می‌شوند.»

وی با تأکید بر اهمیت تغذیه سالم و متنوع، گفت: میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به کاهش خطر تشکیل سنگ کمک می‌کنند.

باغشاهی به‌ویژه به میوه‌هایی مانند لیمو و نارنج اشاره کرد و گفت: این میوه‌ها حاوی سیترات هستند که می‌توانند از تشکیل سنگ‌های کلسیم جلوگیری کنند.

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری افزود: ترکیب میوه‌ها و سبزیجات با مایعات کافی می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات جدی کمک کند.

دکتر باغشاهی به اهمیت فعالیت فیزیکی مداوم در پیشگیری از سنگ کلیه تأکید کرد و گفت: ورزش منظم نه‌تنها به حفظ وزن مناسب کمک می‌کند، بلکه به بهبود عملکرد کلیه‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز منجر می‌شود.

وی همچنین به تأثیر عوامل ژنتیکی در احتمال ابتلا به سنگ کلیه اشاره کرد و گفت: برخی از افراد به دلیل وراثت و ساختار ژنتیکی خود، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه هستند.

این متخصص با اشاره استفاده از دستگاه سنگ‌شکن برون‌اندامی برای سنگ‌های بزرگ‌تر از ۷ تا ۱۰ میلیمتر، اظهار کرد: نوشیدن مایعات، استفاده از برخی داروها و فعالیت فیزیکی می‌تواند به دفع سنگ‌های کلیه کمک کند.

دکتر باغشاهی تأکید کرد: با رعایت سبک زندگی سالم، از جمله مصرف مایعات کافی، تغذیه متنوع و متعادل و فعالیت فیزیکی منظم، می‌توان به حفظ سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از سنگ کلیه کمک شایانی کرد.

به گفته او، کم‌آبی باعث غلیظ شدن ادرار می‌شود که این امر به تجمع مواد معدنی و نمکی در کلیه‌ها منجر می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070907034
  • خبرنگار : 50980