روایت دردناک دختر ۲۰ ساله از جراحی زیبایی در گوشه انباری؛

حین عمل کلینیک را پلمب کردند ولی ما را ندیدند!/آرایشگری که عمل زیبایی انجام می‌داد

لیپوساکشن یک عمل جراحی زیبایی است و در صورتی که توسط افراد غیر متخصص انجام شود، بسیار پرعارضه و مرگبار خواهد بود. تجربه‌ای که سارا دختر ۲۰ ساله کرجی پس از انجام یک عمل لیپوساکشن ۲۲ ساعته توسط فردی با مجوز آرایشگری با تزریق مکرر لیدوکایین از سر گذرانده و پس از عفونت شدید حالا خوش شانس است که طی بستری طولانی و حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه درمان عوارض، توانسته جان سالم به در ببرد.

به گزارش ایسنا، ۳۱ مرداد ماه امسال سارا به دلیل اضافه وزن برای عمل لیپوساکشن شکم، پهلو و کمر به یکی از کلینیک‌های زیبایی کرج واقع در گلشهر مراجعه می‌کند. به گفته وی، در مراجعه اولیه، مدت زمان عمل را به او حدود ۷ ساعت و بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی اعلام کرده‌اند. اما لیپوساکشن او با وزن ۷۵ کیلو، ۲۲ ساعت به طول می‌انجامد.

ماجرا از یک کلینیک زیبایی خانوادگی شروع شد

سارا با بیان این مطالب درباره شرح واقعه عمل لیپوساکشن خود در گفت و گو با ایسنا گفت: روز عمل ساعت ۹ صبح در کلینیک حاضر شدم، در حالی که به من اطمینان خاطر دادند که نهایتا تا شش بعد از ظهر به اتمام می‌رسد. در شروع کار به هر قسمتی که می‌خواستند چربی آن را ساکشن کنند، لیدوکایین تزریق کردند. در مراجعه اولیه اتاق جراحی را دیده بودم و همه چیز خوب بود اما روز عمل فضایی که از قبل انتظار آن را داشتم وجود نداشت. بعدا متوجه شدم که این مطب یک مطب خانوادگی است، یعنی مادر، خواهر و دختر خاله و بستگان نزدیک دکتر یکجا در آن کار می‌کنند.

وی ادامه داد: عمل من حدود ۲۲ ساعت طول کشید و من در اواسط عمل بیهوش شده بودم و دکتر مثلاً جراح هم بدون هیچ نگرانی چربی‌ها را بیرون می‌کشید. ۹ صبح عمل شروع شد و ۸ صبح فردا در حالی به هوش آمدم که بنا به گفته همراهم با فشار روی ۷، حتی اطرافیان را به خاطر نمی آوردم. متاسفانه این فرد حتی نمی‌توانست رگ بگیرد تا در آن وضعیت سرم قندی نمکی برای من تزریق کنند.

این بیمار گفت: متاسفانه بعد از ترخیص در خانه دچار تب و لرز شدیدی شدم که حتی داروی‌های آنتی‌بیوتیک هم در بهبود آن موثر نبود. با آزمایشی مشخص شد در خون من مقدار زیادی عفونت است و از این رو به پزشک متخصص عفونی در تهران مراجعه کردم. درد زیادی در پهلو داشتم و ناگهان شروع به خونریزی زیادی کرد که باعث شد اورژانس را مطلع کنند. با تشخیص متخصص عفونی مشخص شد لیپوساکشن آبسه کرده و و دچار عفونت بسیار بالایی هستم و باید سریعا بستری شوم و در یکی از بیمارستان‌های تهران برای خارج کردن عفونت مجددا عمل شدم.

وی در ادامه گفت: در این بیمارستان هیچ رسیدگی نمی‌شد و وضعیت بدی داشتم. مثلا مادرم درخواست می‌کرد که در زمان مقرر پانسمان را عوض کنند اما می‌گفتند، گاز استریل نداریم! عفونت زیادی از بدنم خارج می‌شد، به طوری که ملافه و پتو تخت کثیف می‌شود اما با این دلیل که آب نداریم و اجازه تعویض نمی‌دهند، ملافه و پتو را عوض نمی‌کردند.

سارا در ادامه بیان کرد: پزشکی که مرا عمل کرد، ساکن شمال بود و بعد از ۹ روز من را مجددا ویزیت کرد. در حالی که من را با این شرایط حاد به هیچ پزشک جراحی نسپرده بود و طی‌ این مدت فقط پانسمان من به جای هر شش ساعت هر ۲۴ ساعت عوض می‌شد. یک بارتب ۴۲ درجه داشتم اما علی رغم درخواست مکرر مادرم، با بیان اینکه تب سنج نداریم و باید از داروخانه بیرون تهیه کنید، تب مرا چک نمی‌کردند. هرچند تب سنج گرفتیم اما باز هم نمی آمدند.

وی ادامه داد: با این شرایط اسفناک، به بیمارستان دیگری در تهران مراجعه کردم و ۳۱ شب در آنجا بستری شده و مجددا جراحی کردم و عفونت‌ها درمان شد. در حال حاضر پانسمان دارم و هر روز سه بار باید پانسمان را عوض کنم. در این مدت ۴۷۰ میلیون تومان برای لیپوساکشن و درمان بعد از آن هزینه کرده‌ام.

حین عمل کلینیک پلمب شده بود/در انباری من را عمل کردند!

وی گفت: در مورد آنچه که اتفاق افتاده بود با کلینیکی که لیپوساکشن انجام داد تماس گرفتیم اما می‌گفتند چون شوهر مسئول کلینیک از کارکنان یک نهاد هستند و ملک متعلق به آن نهاد است، در صورت شکایت کاری از پیش نخواهم برد. حتی وسط عمل متوجه شدم که از یک ارگان داخل کلینیک آمده و آنجا را پلمب کردند. ما در اتاقی بودیم که اصلا آنجا را نگشتند و مادر مسئول کلینیک می‌گفت چون اینجا انباری است، اینجا را نگشتند. به نظرم به دنبال دستگاه لیپوساکشن و لیزر بودند.

مسئول کلینیک اصلاً پزشک نیست و مجوز آرایشگری دارد!

سارا اظهار کرد: بعد از عمل وقتی تحقیق کردیم متوجه شدیم جراح هیچ مجوزی برای اقدامات پزشکی ندارد و خود را به عنوان پزشک معرفی کرده و با مجوز آرایشگری این عمل‌های زیبایی را انجام می‌دهد. به ما گفتند مورد حمایت شوهرش است پس هیچ ترسی از شکایت شما نداریم. اما در حال حاضر وکیل گرفته و از آنها شکایت کرده‌ایم.

وی درباره نحوه آشنایی با کلینیک که بسیاری از عمل‌ها و خدمات زیبایی مثل عمل بینی، لیفت سینه و... را هم انجام می‌دهد، گفت: تحقیق بر اساس شنیده‌ها و گفته‌های دیگران بود. قبل از من هم خاله‌ام بازوهایش را ساکشن کرده و راضی بود اما دست‌های او هم عفونت کرده و تحت درمان و بستری هستند. به تشخیص متخصص از جایی که نباید چربی کشیده است، لیپوساکشن انجام داده‌اند و باید شش ماه صبر کند تا حالت سنگی بازوهایش از بین برود و دوباره طی یک جراحی دیگر چربی را از جای دیگر برداشته و به جایی که چربی برداشت شده برگردانند.

یک متخصص عفونی: هیچ جای دنیا کسی جرأت انجام جراحی زیبایی زیرزمینی ندارد

دکتر مهدی یوسفی پور متخصص عفونی در این زمینه در گفت و گو با ایسنا گفت: لیپوساکشن یک عمل زیبایی و لاغری است که طی آن حجم زیادی از چربی را از بدن خارج کنیم و در دنیا به صورت علمی و تخصصی انجام می‌شود. اما مشکلی که برای این بیمار به وجود آمده این است که به مرکز غیر درمانی مراجعه کرده و عمل در شرایط غیر بهداشتی و غیر استریل، در مرکز زیبایی و آرایشی و توسط فرد غیر متخصص و غیر متبحر انجام شده است.

وی افزود: در لیپوساکشن تزریق لیدوکایین برای کاهش درد و اپی نفرین برای کاهش خونریزی در بافت چربی انجام می‌شود، اما اینکه طی ۲۲ ساعت این تزریقات مکرر انجام شود، هم عوارض قلبی و مغزی دارد و هم به دلیل طولانی شدن اینگونه جراحی‌ها و دستکاری‌های زیاد خطر آمبولی چربی را افزایش می‌دهد. چرا که در حین ساکشن ممکن است چربی‌های ریز وارد عروق خونی و مغز شده و باعث آمبولی و مرگ شود. حتی در مراکز پیشرفته هم این اتفاق می‌افتد، چه برسد به مرکزی که پزشک نظارت نداشته، استریل نیست و خطر تجمع مایع و عفونت در بدن بیمار وجود دارد.

دکتر یوسفی پور ادامه داد: وقتی این کار تخصصی و علمی انجام نشود، تقارن پوست شکم از بین رفته و پوست دچار افتادگی شدید هم می‌شود. این مرکزی که بیمار مراجعه کرده نه معتبر بوده و نه اسم پزشکی در پیج آن آمده است‌. اگر واقعا نظارتی روی آن نبوده، از این پس وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری روی این مراکز داشته باشند. از طرفی ترسی هم از شکایت و نظارت ندارند و این نگران کننده است که هیچ مسئولیتی هم به عهده نمی‌گیرند. چون ممکن بود در بهترین حالت بیمار دچار معلولیت شده و یا حتی فوت کند. البته بیمار که مرکزی را بدون تحقیق و اطلاعات درست پیدا کرده، هم مقصر است.

جراحی زیبایی توسط غیرکادر درمان فاجعه است

وی ادامه داد: یک پزشک به این سادگی نمی‌تواند از عواقب و عوارض احتمالی جراحی خود شانه خالی کند، ولی اینکه افراد غیرکادر درمان جراحی زیبایی را بدون کمترین اطلاعات و تخصص کافی انجام می‌دهند و حتی در سیر درمانی بعد از آن هم دخالت دارند، یک فاجعه است. پس اولا نیاز است مردم در این باره آگاهی داشته باشند و در مواجه و معرفی این مراکز و پیج آنها درستی نام و مرکز را در اینترنت و لیست پزشکان جستجو کند و از آن مطمئن باشند.

وی تاکید کرد: مراجعه به پیج‌های تبلیغاتی درمانی و زیبایی متعدد بدون تحقیق، نشان می‌دهد که دانش مردم نسبت به اقدامات جراحی در مراکز غیر مجاز و نیز عوارض ناشی از آن بسیار پایین است. متاسفانه اینقدر که مردم به دنبال پیدا کردن چیزهای عجیب و غریبی به اسم سنتی و گیاهی در سایت‌های مجازی هستند، به سراغ پزشکان معتبر نمی‌روند.

دکتر یوسفی پور گفت: این یک نمونه عینی است و ما بیماران زیادی داریم که تحت تزریق‌های مکرر قرار گرفته‌اند. ارگان‌هایی مثل وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی باید با این موارد، حتی اگر از کادر درمان هستند با جدیت برخورد کنند، چه برسد به افراد غیرمتخصص جراح و یا مربیان باشگاه ورزشی که تزریقات غیر اصولی انجام می‌دهند. به عنوان مثال بیماری بود که به دنبال تزریق نوعی روغن نامشخص برای حجم دهی بخشی از بدن و به علت عفونت مراجعه کرده بود. صرفنظر از اینکه شناختی از ماده تزریقی و عوارض آن داشته باشد، استدلالش این بود که چون اینگونه تزریقات برای همه در باشگاه انجام می‌شده، او هم انجام داده است. این یعنی سطح پایین دانش افراد از اینگونه اقدامات که حتی در قشر تحصیلکرده و جوان جامعه هم دیده می‌شود.

باید بر انجام امور زیبایی نظارت بیشتری شود

وی ادامه داد: صرف نظر از درآمدهای عجیب و غریب این مراکز، نکته مهم بازی کردن آنها با سلامت افراد جامعه است. تزریق بوتاکس فیلر و... در آرایشگاه‌ها درست نیست. ممکن است فرد مدتی دستیار یک پزشک بوده و دیده و حالا این کار را مستقلاً انجام می‌دهد. این یعنی نظارت جدی در سطح جامعه نیاز است، چون همیشه به نتیجه خوب منتهی نمی‌شود.از طرفی فرد آسیب دیده نمی‌داند از چه کسی شکایت کند و اگر شکایت کند نتیجه‌ای خواهد داشت یا خیر و این نیاز به سختگیری سازمان‌های مسئول دارد.

وی با بیان اینکه این مرکز باید پاسخگوی اقدام خود باشد، گفت: به گفته بیمار این مرکز دو بار پلمب شده است، اگر مجاز بوده، چرا دوبار پلمب شده است و اگر مجاز نیست چرا ادامه کار داده است. این کم کاری مسئولین مربوطه را نشان می‌دهد، چون این دست مشکلات را زیاد در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی می‌بینیم. امروزه افرادی که هیچ آگاهی ندارند به حوزه درمان وارد شده و در حیاتی‌ترین وحساس ترین امور آن دخالت می‌کنند و وقتی عوارض آن را می بینیم، نگران می‌شویم.

این متخصص عفونی درباره اینکه چرا آماری از اینگونه خدمات مخاطره آمیز نداریم، بیان کرد: متاسفانه آمار اینگونه موارد جایی مکتوب نمی‌شود، چون به پزشک مراجعه نمی‌شود و خیلی فراتر از چیزی است که تصور می‌کنید. چون در صورت بروز عوارض فرد به پزشکان متعددی مثل عمومی، متخصصین و یا به داروخانه برای گرفتن دارو مراجعه می‌کنند و فقط مشکلات سنگین و عوارض آن به نزد ما می‌آیند.

وضعیت ترسناکی است!

وی مطرح کرد: در آرایشگاه‌ها می‌شنوید که این اقدامات را انجام می‌دهند و این ترسناک است و هیچ جای دنیا کسی جرات این را ندارد که جراحی‌ و خدمات پزشکی زیبایی را به صورت زیرزمینی، در شرایط غیر استریل انجام دهد. در لیپوساکشن ممکن است لوله به اشتباه وارد حفره شکم شده و عفونت شدید و حتی منجر به مرگ شود.

وی با تاکید بر اینکه آگاهی عمومی نسبت به مخاطرات این عمل‌ها پایین است، درباره تمایل افراد به انجام اینگونه عمل‌ها گفت: برخی از لحاظ ذهنی و روحی مشکلاتی با پذیرفتن ظاهر خودشان دارند که نیاز است تحت درمان روانشناس و روانپزشک قرار گیرند. به خاطر کاهش وزن و زیباتر شدن نباید به دنبال جراحی‌های غیر ضروری بود، متاسفانه در جامعه ما به خاطر مشکلات متعدد، کاهش انگیزه کاری، عدم موفقیت در یافتن شغل مناسب، چشم و هم چشمی‌ها افراد به ویژه دختران به جای تلاش برای ساختن زندگی به عمل‌های زیبایی تمایل پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اکثر خانم‌ها در چهره خود جراحی بینی و تزریق ژل دارند و به دنبال اقدامات زیبایی بیشتری هستند. تغییر این نگاه هم یک کار فرهنگی می‌خواهد و اینکه بررسی شود چرا دختران و زنان ایرانی تا این حد علاقه‌مند به این خدمات زیبایی هستند و مخاطرات آن را نادیده می‌گیرند. در حالی که اکثر این عمل‌ها غیر ضروری هستند. مثلا در برابر اضافه وزن درمان‌های کم خطرتر، داروهای معتبر و جدید و حتی جراحی کم عارضه تر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: افراد به دنبال ایده‌ال‌هایی هستند که در زمان کمی به دست بیاید، تا کمبودهایی را که در مسائل دیگردارند، را از این طریق جبران کنند. متاسفانه این اقدامات بین خانم‌ها شایع شده است. حتی در شرایطی که خانواده در وضعیت اقتصادی بدی قرار دارد، برای رضایت دختر هزینه جراحی زیبایی را به هر طریقی تامین می‌کند.

این پزشک ادامه داد: هر عمل زیبایی ممکن است عارضه‌ای داشته باشد ولی نمی توان جلوی متقاضیان زیاد این جراحی‌ها را بگیریم، ولی می‌توانیم سطح دانش جامعه را نسبت به عوارض این بالا ببریم. هر چند بعد از عمل هم بسیاری از این افراد از نتیجه جراحی راضی نیستند و به دنبال عمل‌های مکرر بوده و شرایطشان بدتر می‌شود. اگر یک مستندی ساخته شود و این عوارض را بینند و آگاه شوند که مسیری که می روند درست است یا خیر، ممکن است به تغییر دیدگاه جامعه کمک کند.

وی گفت: البته پزشکانی هستند که برخی از عمل‌های زیبایی را با وجود اصرار بیمار نمی‌پذیرند، چون بیمار نیازی به آن ندارد، اما وقتی پزشک قبول نمی‌کند، قانع نمی‌شوند و به آرایشگاه و فرد غیر متخصص مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403070906979
  • خبرنگار : 50622

برچسب‌ها