تفاوت بین هاست و سرور مجازی چیست

هنگام ساخت یک وبسایت، یکی از مهمترین تصمیمات انتخاب زیرساخت مناسب برای میزبانی سایت می‌باشد. دو گزینه رایج میزبانی سرورهای خصوصی مجازی و هاست‌ها می‌باشند. هر دو این میزبانی‌ها راه‌هایی برای دسترسی به وبسایت شما ارائه می‌دهند، اما عملکرد آنها با هم کاملاً متفاوت است. این تفاوت عملکرد مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد. با درک تفاوت بین هاست و سرور می‌توانید بر اساس نیازهای خود انتخاب مناسب تری داشته‌باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از سرو دیتا، در این مطلب، تفاوت‌های کلیدی بین هاست و سرورمجازی خصوصی را بررسی می‌کنیم و در مورد تفاوت آنها از نظر منابع، انعطاف‌پذیری، عملکرد و هزینه بحث خواهیم کرد.

تعریف و ساختار

هاست اشتراکی

هاست‌ها که اغلب به‌عنوان میزبانی اشتراکی شناخته می‌شوند، سرویسی می‌باشند که در آن چندین وبسایت از منابع یک سرور فیزیکی مانند CPU و حافظه به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند، ارائه دهندگان این نوع هاست مقدار معینی از منابع را به هر وبسایت اختصاص می‌دهند؛ اما همچنان این منابع بین چند وبسایت به اشتراک گذاشته می‌شود. این نوع میزبانی بسیار مقرون به صرفه است، مدیریت آن آسان و رابط کاربری ساده‌ای دارد. از این رو انتخابی مطلوب برای مبتدیان و وبسایت‌های کوچک‌تر با ترافیک کم است.

سرور خصوصی مجازی

این سرور یک نمونه مجازی از سروری فیزیکی است که با استفاده از نرم افزاری به نام Hypervisor ایجاد شده‌است. در این نوع میزبانی یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود که هر کدام به‌عنوان یک واحد مستقل عمل می‌کنند. بر خلاف هاست اشتراکی در این نوع میزبانی منابع به‌صورت اختصاصی برای هر سایت در نظر گرفته شده و هیچ‌گونه اشتراک منابعی نداریم. همین موضوع باعث افزایش عملکرد، سرعت و امنیت بیشتر سایت شما خواهد شد.

تخصیص منابع

هاست اشتراکی

در این نوع میزبانی، همه کاربران از منابع سرور یکسان استفاده می‌کنند. به این معنی که اگر یک وبسایت با افزایش بازدید و ترافیک روبه‌رو شود، ممکن است منابع بیشتری مصرف کند و عملکرد بقیه وبسایت‌های متصل به هاست اشتراکی را تحت‌تأثیر قرار دهد. تخصیص منابع در این نوع میزبانی به‌صورت ثابت نیست. اگر چندین سایت به‌طور همزمان نیاز به منابع داشته‌باشند احتمال اختلال بیشتر و بیشتر می‌شود.

در این نوع میزبانی CPU و حافظه به‌طور مشترک می‌باشند، به این صورت که تمامی سایت‌های متصل از یک CPU و حافظه استفاده می‌کنند. این امر در طول دوره‌های فعالیت‌های زیاد می‌تواند باعث کندی یا قطعی برای برخی از کاربران شود.

در این نوع میزبانی فضای دیسک نیز محدود است و اگر وبسایت شما فراتر از این محدودیت رشد کند، احتمالاً نیاز به ارتقای هاست خود خواهید شد.

سرور مجازی خصوصی

در این حالت هر سرور مجازی منابع اختصاصی خود را دارد که با وبسایت دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این کار عملکرد پایدارتر و قابل پیش‌بینی تر را تضمین می‌کند. هر سرور مجازی دارای CPU رم و فضای ذخیره سازی مخصوص خود می‌باشد. در این نوع میزبانی انعطاف پذیری بیشتری مشاهده می‌شود که به با رشد وبسایت شما امکان ارتقای سرور خود را به‌راحتی خواهید داشت.

عملکرد و ثبات

هاست اشتراکی

در این حالت عملکرد با توجه به فعالیت سایر وبسایت ها دچار نوسان خواهد بود. به‌دلیل اشتراک منابع اگر وب‌سایتی نیازمند منابع بیشتری نسبت به سایر وبسایت ها باشد می‌تواند عملکرد سایر سایت‌ها را دچار اختلال کند. از طرفی عملکرد این نوع میزبانی غیر قابل پیش بینی است. و از طرفی به‌دلیل اینکه این وبسایت ها به‌صورت مشترک از منابع استفاده می‌کنند امکان بهینه سازی عملکرد پایه محدود است.

سرور مجازی خصوصی

عملکرد این نوع میزبانی بسیار سازگارتر می‌باشد. چرا که منابع به‌صورت اختصاصی در اختیار شما قرار گرفته است و فعالیت وبسایت‌های دیگر بر روی سایت شما تأثیری نمی‌گذارد. این تفکیک منابع به‌ویژه برای وبسایت‌های روبه‌رشد بسیار مفید خواهد بود. از طرفی در این حالت عملکرد پایدارتری را مشاهده خواهید کرد، بدون افت سرعت می‌توانیم ترافیک قابل توجهی را مدیریت کنید و این نوع میزبانی به گزینه‌ای پایدارتر برای شما تبدیل خواهد شد. و در نهایت کنترل بیشتری بر روی تنظیمات سرور خواهید داشت که می‌توانید عملکرد سرور را با توجه به نیازهای خاص خود شخصی سازی کنید.

امنیت و حریم خصوصی

هاست اشتراکی

امنیت در این نوع میزبانی می‌تواند موضوعی نگران کننده باشد زیرا همه کاربران از یک محیط سرور استفاده می‌کنند. اگر یک وبسایت به خطر بیفتد احتمالاً سایر وبسایت ها نیز در معرض آسیب قرار خواهند گرفت. به‌گونه‌ای که اقدامات یا آسیب پذیری های یک کاربر می‌تواند کل سرور را تحت‌تأثیر قرار دهد. و به‌خاطر مشترک بودن سرور شما توانایی زیادی در تنظیمات امنیتی ندارید.

سرور مجازی خصوصی

این نوع میزبانی در مقایسه با هاست اشتراکی از امنیت و حریم خصوصی بیشتری برخوردار است. از آنجایی که هر سرور مجازی خصوصی به‌طور مستقل عمل می‌کند، وبسایت شما از سایر کاربران جدا می‌شود و همین امر به بالا رفتن امنیت وبسایت شما کمک می‌کند. از طرفی شما می‌توانید پیکربندی‌های امنیتی خاص خود را بسازید. و این انعطاف پذیری و شخصی سازی به لطف ایزوله بودن سرور مجازی شما است.

نتیجه‌گیری

در انتخاب یک سرویس میزبانی انتخاب‌های مختلفی داریم که عمده‌ترین آنها به خرید هاست اشتراکی و یا خرید یک سرور مجازی خصوصی تقسیم می‌شود که هر کدام مزایا و معایبی دارد که تعریف و ساختار، امنیت و حریم خصوصی، عملکرد و ثبات، تخصیص منابع و مهمتر از همه هزینه‌ی این خدمات است. در یک نگاه کلی شما می‌توانید با توجه به نیازها و بودجه خود انتخاب مناسبی داشته‌باشید. لازم به ذکر است به‌صورت کلی هاست اشتراکی مناسب افراد مبتدی و سایت‌های با ترافیک کمتر و سرور مجازی خصوصی مناسب افراد آشنا با جنبه‌های فنی سرور و سایت‌هایی با ترافیک بالا می‌باشد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403070906887
  • خبرنگار :