اولین برف پاییزی استان سمنان بر شانه‌های «نیزوا» نشست

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان سمنان از بارش اولین برف پاییزی در این استان خبر داد.

نادیا میرشجاع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اولین بارش برف امسال برخی ارتفاعات این استان از جمله نیزوا در شهرستان مهدیشهر را سپیدپوش کرده است.

وی از تداوم بارش‌ها در این استان خبر داد و افزود: بارش‌های شبانه روز گذشته در مقایسه با روز قبل از آن کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش ۲۴ ساعت گذشته در ایستگاه‌های بادله کوه و پرور ثبت شده ادامه داد: در شبانه روز گذشته در ایستگاه های پرور و بادله‌کوه چهار میلی‌متر و در ایستگاه فولادمحله و آرادان نیز سه و دو میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان با بیان اینکه سامانه بارشی فعلی امروز نیز در برخی نقاط استان فعال است گفت: این سامانه بارشی شدت بارندگی های امروز در مقایسه با دیروز و روزهای قبل از آن کمتر بوده و به مرور از شدت آن کاسته می‌شود.

میرشجاع در پاسخ به پرسش ایسنا در ارتباط با وضعیت دمای هوا در استان اظهار کرد: از فردا دهم مهرماه تا روز چهارشنبه هفته جاری به مرور بر دمای هوای استان افزوده می شود و شاهد افزایش ۱۰ درجه‌ای دما در استان سمنان خواهیم بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از جمعه پیش رو مجدداً شاهد روند کاهشی دما در شهرستان‌های هشتگانه استان خواهیم بود.
به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان ، دمای هوای مرکز استان، صبح امروز ۱۵ درجه سانتیگراد بوده و بعداز ظهر دیروز نیز در گرم ترین زمان، ۱۹.۲سانتیگراد بوده است.
به گزارش ایسنا کوه نیزوا از قلل رشته کوه‌های البرز واقع در شهرستان مهدیشهر در شمال استان سمنان است. این قله در نزدیکی های روستای چاشم در بخش شهمیرزاد واقع است. نیزوا
با ارتفاع ۳۸۱۰ متر دومین قله مرتفع استان سمنان پس از قله شاه‌وار در شهرستان شاهرود است. 

نیزوا-شهرستان مهدیشهر

به نظر می رسد که وجه تسمیه نامگذاری این قله به نیزوا، وزش بادهای نسبتاً شدید در آن باشد. برخی ها معتقدند باد شدیدی که در بیشتر اوقات در ارتفاعات این کوه می‌وزد دلیل نام‌گذاری آن بوده باشد. «وا» در زبان پهلوی به معنی باد است و نیزوا بادی است که همانند نیزه خشمگین و برنده است.
انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070906803
  • خبرنگار : 50233