‌معدن‌کاوی در جوار کوه رحمت تخت جمشید متوقف شد/ بازبینی تمام مجوزهای صادره

استاندار فارس به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که دستور توقف فعالیت معدن‌کاوی در جوار کوه رحمت تخت جمشید را صادر کرده است.

ایران زمین که دارای کهن‌ترین تمدن تاریخ بشری است، سرشار از داشته‌های تمدنی و فرهنگی است و جای جای این سرزمین نشانه‌ها و آثاری از این تمدن کهن مشاهده می‌شود. در همین راستا استان فارس، مهد تمدن این کشور که در طول تاریخ بارها مرکز حکومت‌ها و سلسله‌های متعددی بوده‌اند، دارای اماکن تاریخی و باستانی متعددی است.

در نزدیکی تخت جمشید کوهی به نام رحمت یا مهر قرار دارد که در دامنه شمالی آن و حدفاصل تخت جمشید تا شهر استخر مملو از آثار تاریخی و گورهای باستانی متعلق به دوره‌های هخامنشی، فراهخامنشی و ساسانی است. به همین علت اهمیت ثبت جهانی این کوه بزرگ برای یونسکو اثبات شده‌ است، اما چندی است که اخبار خوشایندی از این کوه به گوش نمی‌رسد.

اخباری نظیر معدن‌کاوی در نزدیکی کوه رحمت که آثار تاریخی در آنجا قرار دارد، خاطر دوستداران و علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن این مرز و بوم را آزرده است، به طوری که عموم مردم خواستار توقف چنین فعالیت‌هایی را دارند.

پیش از این علیرضا عسگری چاوردی، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خبر از توقف کار این معدن‌کاوی داده بود و گفته بود: معدن سنگ شکن شهرداری مرودشت فعالیت‌های خود را از سال ۱۳۷۵ شروع کرده است و در طول این سال‌ها بارها از معدن شکایت شده و اداره میراث فرهنگی تذکرات لازمی را در این خصوص اعلام کرده است و با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری استانداری فارس فعالیت این معدن در سال ۱۳۹۵ متوقف شد و طی دو هفته اخیر این معدن مجدداً شروع به فعالیت کرده است که با پیگیری‌های انجام شده دستور توقیف آن صادر و در محاکم قضایی پیگیری شد.

شب گذشته، ۸ مهرماه اخباری در رسانه‌های محلی شهرستان مرودشت مبنی بر دستور دادستان این شهرستان مبنی بر توقف کار این معدن در کوه رحمت را صادر کرده است.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس هم شب گذشته به خبرنگار ایسنا گفت: دستور توقف بهره‌برداری معدن سنگ‌شکن شهرداری مرودشت در جوار کوه رحمت را صادر کردم.

اجازه هیچ فعالیت معدنی و یا استخراج خاک در حرایم تخت جمشید را نمی‌دهیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس هم امروز، ۹ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به فعالیت یک معدن در حریم مجموعه جهانی تخت جمشید تاکید کرد: اجازه هیچ فعالیت معدنی و یا استخراج خاک در حرایم تخت جمشید را نمی‌دهد.

محمد ثابت اقلیدی از  دادستان عمومی و انقلاب مرودشت در خصوص صدور حکم توقف فعالیت کارخانه سنگ‌شکن و معدن شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت تقدیر کرد و افزود: فعالیت این معدن در حریم تخت جمشید و کوه رحمت است و با توجه به حساسیت‌های موجود و ضوابط میراث فرهنگی  تمامی مجوزهای صادره در خصوص فعالیت این معدن بازبینی می‌شود.

وی با بیان اینکه کوه رحمت در عرصه و حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید قرار دارد و دارای سه حریم مشخص است، گفت: این معدن که متعلق به شهرداری مرودشت است، در حریم درجه دو تخت جمشید فعال شده و فعالیت آن باید متوقف شود.

به گزارش ایسنا، در حال حاضربا دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرودشت، فعالیت کارخانه سنگ‌شکن و معدن شن و ماسه متعلق به شهرداری مرودشت به علت عدم تمدید پروانه، تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

باستان‌شناس‌ها و فعالان میراث فرهنگی معتقدند معدن‌کاوی در کوه رحمت علاوه بر آنکه منظر تاریخی این اثر را از بین می‌برد، به از بین رفتن محوطه‌های باستانی در دامنه آن نیز می‌انجامد و چون این اثر در حریم درجه دو تخت جمشید قرار گرفته است، فعالیت معدن‌کاوی حتی درختکاری و ساخت و ساز نیز در آن ممنوع و دارای ضوابط خاص است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070906750
  • خبرنگار : 50649