سیاستمدار جمهوری چک: انتخابات آمریکا نتیجه جنگ اوکراین را رقم می‌زند

«آندری بابیش» نخست‌وزیر سابق چک معتقد است که نتیجه درگیری اوکراین با انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در ماه نوامبر تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر سابق جمهوری چک گفت «حتی کشورهای اتحادیه اروپا و ناتو در مورد چگونگی پیشروی در اوکراین متحد نیستند» و افزود که این بلوک باید به جای هر چیز دیگری به دنبال صلح باشد.

آندری بابیش در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز که روز یکشنبه منتشر شد، گفت: «اما اجازه دهید واقع‌بین باشیم؛ انتخابات ایالات متحده در مورد نتیجه جنگ در اوکراین تصمیم خواهد گرفت.»

بابیش تصریح کرد که پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برای اروپا خوب خواهد بود زیرا او قول داده است که فورا به جنگ خاتمه دهد. ترامپ بارها وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، قبل از تحلیف خودش و ظرف ۲۴ ساعت، تکلیف جنگ اوکراین را روشن خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که حزب بابیش یک پیروزی بزرگ در انتخابات منطقه‌ای هفته گذشته کسب کرد و در ۱۰ منطقه از ۱۳ منطقه این کشور صدرنشین شد. روز شنبه، این حزب همچنین در انتخابات مجلس سنای چک پیروز شد و ضربه دیگری به ائتلاف پنج حزبی حاکم به رهبری «پتر فیالا» نخست‌وزیر جمهوری چک وارد کرد.

به نظر می‌رسد که شکست‌های انتخاباتی که ائتلاف‌های حاکم متحمل شده‌اند و همچنین درگیری‌های داخلی که اخیرا تجربه کرده‌اند، از جمله اینکه فیالا معاون خود و رهبر یکی از احزاب متحدش را برکنار کرد، به بابیش اطمینان داده است که او می‌تواند در انتخابات پارلمانی اکتبر آینده به قدرت بازگردد.

نخست‌وزیر سابق جمهوری چک گفت: «من می‌گویم که احزاب حاکم یک سال کامل دیگر فرصت دارند تا به شهروندان جمهوری چک ثابت کنند که کاملا ناتوان و فاقد صلاحیت برای اداره کشور هستند، همانطور که در سه سال گذشته این را نشان داده‌اند.»

جمهوری چک یکی از حامیان اصلی اوکراین در درگیری با روسیه بوده است و به طور فعال تسلیحات و مهمات مختلف را برای کی‌یف تامین می‌کند. در اوایل سال جاری، پراگ «ابتکار مهمات» را راه‌اندازی کرد، یک پروژه چند ملیتی برای تهیه مهمات برای اوکراین.

با این حال، در اوایل این هفته رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که برخی از مهمات خریداری شده در این طرح معیوب بوده و مدت کوتاهی پس از خروج از محفظه منفجر شده و دارای ویژگی‌های خطرناک دیگری هستند. پراگ این موضوع را پذیرفته اما اصرار دارد که تعداد حوادث «محدود» است و مهمات معیوب اندکی باقی مانده است.

به گزارش راشا تودی، «جانا سرنوچوا» وزیر دفاع جمهوری چک هم گفت: «ما می‌دانیم که نه تنها مهمات جدید، بلکه انبارهای قدیمی را هم خریداری می‌کنیم که ممکن است مشکلات بالقوه‌ای داشته باشند.»

انتهای پیام  

  • دوشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070906703
  • خبرنگار : 71402