تا پایان امسال انجام می‌گیرد؛

بازسازی ۹۰ درصد بافت فرسوده روستایی کاشمر

فرماندار کاشمر گفت: با بازسازی روستاهای زلزله زده ۹۰ درصد بافت فرسوده روستایی شهرستان، از محل تسهیلات بهسازی مسکن و بازسازی مناطق زلزله زده تا پایان امسال بازسازی می‌شوند.

حجت‌الله شریعتمداری در حاشیه بازدید از وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به وقوع زمین لرزه ۵.۲ ریشتری کاشمر در ۲۹ خردادماه امسال که ۴ نفر از شهروندان عزیز جان خود را از دست دادند و بالغ‌بر ۱۵۰ نفر مصدوم شدند.

وی بیان کرد: ستاد مدیریت بحران در روزهای اول بر تسریع کار امداد و نجات بود و پس از عملیات امداد و نجات بالغ‌بر ۲۵ روز کاری، خدمت‌رسانی به مردم ادامه یافت و هر روز دو وعده غذای گرم به روستاهای زلزله زده ارسال ‌شد.

فرماندار کاشمر خاطرنشان کرد: پس از اینکه کار اسکان اضطراری و موقت توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران انجام شد، تمام تلاش برای آواربرداری به کار گرفته شد.

وی اظهار کرد: چون منازل تخریب شده خشت و گلی و قدیمی بودند ده‌ها کامیون خاک و نخاله از روستاهای زلزله زده شامل کسرینه، زنده جان، حاجی‌آباد، محمدیه و سرحوضک و مغان خارج و به نقاط ایمن منتقل شدند.

شریعتمداری گفت: با توجه به دغدغه پشه‌های سالک برای مناطق زلزله زده، اقدامات و تدابیر لازم صورت گرفت و پس از انتقال نخاله‌ها بلافاصله کار بازسازی منازل تخریب شده در روستاها آغاز شد و الان برخی در مرحله فونداسیون قرار دارند و تعداد قابل توجهی نیز به مرحله سفت‌کاری و سقف زنی رسیده‌اند.

تسهیلات بازسازی منازل زلزله زده به شهرستان ابلاغ نشده است

فرماندار کاشمر ادامه داد: علیرغم اینکه تاکنون تسهیلات بازسازی منازل زلزله زده به شهرستان ابلاغ نشده اما با تدبیر استاندار خراسان رضوی تسهیلات بهسازی مسکن روستایی تجمیع و به شهرستان اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بعضاً یک یا دو قسط تسهیلات متقاضیان آزاد شده است، اظهار کرد: خوشبختانه خود مردم پای کار آمده‌اند و مقداری مصالح اولیه از جمله میلگرد و سازه آماده که عمده هزینه‌های ساختمان را به خودش اختصاص می‌دهد توسط بنیاد مسکن به مردم تحویل می‌شود.

شریعتمداری با اعلام اینکه کار بازسازی روستاهای زلزله زده در حال پیگیری است، بیان کرد: امیدواریم قبل از شروع باران و سرما در منطقه، حداقل سرپناهی برای مردم آماده کنیم. البته این امر منوط بر این است که خود مردم هم در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند و پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه ما تسهیل کننده هستیم و در صورت وجود مشکل قطعاً در راستای رفع آنها اقدام خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴ جلسه با بانک‌های شهرستان در خصوص تأمین تسهیلات برگزار شده است.

منکر وجود مشکلات و کمبودها نیستیم

فرماندار کاشمر گفت: گرچه منکر وجود مشکلات و کمبودها نیستیم ولی سعی می‌کنیم با توجه به بضاعت شهرستان و استان مشکلات و کمبودها را رفع کرده و خدمت مطلوبی به مردم ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده هر چه سریع‌تر به بانک‌های شهرستان ابلاغ شود، ادامه داد: این زمین لرزه برای روستائیان و مردم عزیز مشکلاتی را ایجاد کرد اما تلنگری است برای بازسازی و مقاوم‌سازی منازل بافت فرسوده روستاها که عمدتاً خشت و گلی بودند.

شریعتمداری افزود: بر اساس برآورده‌های اولیه اگر این زمین لرزه در شب اتفاق می‌افتاد بالغ‌بر ۵۰۰۰ کشته داشتیم، اما اکنون روستاها در حال ایمن‌سازی هستند و بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منازلی که با نظارت این نهاد احداث می‌شوند توان تحمل زمین لرزه ۷ ریشتری را دارند.

شریعتمداری در خصوص ۱۰ درصد باقی مانده منازل غیر مقاوم روستایی در شهرستان گفت: برای مقاوم‌سازی باقی منازل فرسوده، ساکنین باید رغبت داشته و متقاضی باشند و با استفاده از تسهیلات، نسبت به ایمن کردن منازل در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله اقدام کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070806506
  • خبرنگار : 30147