یک کارشناس گردشگری:

کرمانشاه شهر گردشگری نیست

یک کارشناس گردشگری با بیان اینکه کرمانشاه هنوز به یک شهر گردشگری تبدیل نشده، گفت: برخی خدماتی که در این شهر ارائه می‌شود، مناسب گردشگران نیست.

علیرضا مرادی‌بیستونی به مناسبت هفته گردشگری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در کرمانشاه، اظهارکرد: کرمانشاه داشته‌های گردشگری زیادی دارد که هر کدام از این داشته‌ها می‌تواند به عنوان یک پتانسیل بسیار قوی برای هر استانی عمل کند. 

وی افزود: مجموعه تاریخی تاق بستان، مجموعه جهانی بیستون، سراب نیلوفر، غار قوری قلعه، منطقه اورامانات، منطقه و آبشار ریجاب، منطقه کندوله، مجموعه آثار ساسانی قصرشیرین و ... هر کدام گنجینه‌ای هستند که می‌توانند به یک مقصد گردشگری تبدیل شوند. 

این کارشناس گردشگری با تاکید براینکه تاکنون از این داشته‌های استان برای جذب گردشگر به خوبی استفاده نشده، تصریح کرد: اینکه چرا نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های گردشگری خود استفاده کنیم، شاید بخشی از آن مربوط به گذشته استان ما باشد، چرا که ما استانی هستیم که حدود هشت سال را درگیر جنگ تحمیلی بوده‌ایم و طی این مدت زیرساخت‌هایمان تا حدود زیادی نابود شده است. 

وی ادامه داد: کرمانشاه بیش از هشت سال را درگیر جنگ تحمیلی بود و پس از آن نیز حدود ۱۰ سال را صرف دوران بازسازی کرد و عملا نزدیک به حدود دو دهه از دیگر استان‌های کشور عقب افتاد. البته این مسئله دلیل بر آن نمی‌شود که ما نتوانیم به این داشته‌های خود بپردازیم و بیشترین بهره را از آنها ببریم. 

وی با تاکید براینکه باید زیرساخت جاذبه‌های گردشگری استان تامین شود، عنوان کرد: باید شرایطی فراهم کنیم که وقتی یک گردشگر وارد استان می‌شود از لحظه ورود خود تا زمانی که از استان خارج می‌شود، میزبانی شایسته و خدمات خوبی را دریافت کند. 

این فعال گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه از همان ورودی شهر کرمانشاه از سمت محور همدان که اصلی‌ترین محور تردد گردشگران به استان است، پذیرایی خوبی را از گردشگران نداریم و اصلا در خور شان گردشگران نیست، چرا که به واسطه وضعیت نامناسب جاده، انباشت نخاله‌های ساختمانی و آشفتگی‌های بصری، چهره خوبی را از همان بدو ورود به گردشگران نشان نمی‌دهیم. 

وی افزود: در این مسیر تابلوهایی که بتواند به خوبی کرمانشاه و ظرفیت‌های گردشگری آن را معرفی کند، وجود ندارد و در این زمینه خلاء داریم. 

مرادی‌بیستونی با بیان اینکه در بحث زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقلی نیز شرایط در کرمانشاه شایسته میزبانی گردشگران نیست، عنوان کرد: زمانی که در پیک گردشگری قرار داریم، همواره خلاء اتوبوس‌ها و کمبود بلیط قطار و هواپیما را داریم. 

وی یادآورشد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه خدمات ریلی و هواپیمایی داریم، باید حداقل در بحث خدمات جاده‌ای و تقویت اتوبوس‌های برون شهری اقداماتی صورت گیرد. از طرفی ناوگان تاکسیرانی ما نیز از نظر آموزش‌ و سطح خدمات کیفیت پائینی دارند. 

این کارشناس گردشگری از نبود پروازهای خارجی در فرودگاه کرمانشاه به عنوان یک مشکل در حوزه گردشگری استان یاد کرد و افزود: با ورود ایرلاین‌های خارجی کرمانشاه به عنوان مقصد گردشگری تعریف خواهد شد. 

وی در ادامه به عدم ارائه خدمات مناسب در داخل محوطه‌های گردشگری استان نیز اشاره‌ کرد و گفت: متاسفانه زمانی که وارد محوطه‌های گردشگری استان همچون بیستون و یا تاق بستان می‌شویم، فاقد فضایی به عنوان پاتوق‌های فرهنگی برای گردشگران هستند تا در آنجا کمی استراحت کنند و درباره اثری به این ارزشمندی با هم صحبت کنند. 

مرادی‌بیستونی به ریخته شدن زباله در خیابان‌ها و پارک‌های شهر، وجود زباله گردها و متکدیان به عنوان دیگر معضلات شهر کرمانشاه برای پذیرایی از گردشگران اشاره‌ داشت و افزود: زمانی که یک گردشگر به نقطه‌ای سفر می‌کند، اگر از مقصد خود رضایت داشته باشد، می‌تواند زمینه سفر یازده نفر دیگر را به آن منطقه فراهم کند، اما اگر ناراضی باشد، نظر ۴۰ تا ۵۰ نفر را برای سفر به آن منطقه بر می‌گرداند. 

وی در ادامه یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه گردشگری استان را نبود مراکز پذیرایی مناسب در محورهای مواصلاتی عنوان کرد و گفت: از شهر کرمانشاه تا قصرشیرین یک مرکز پذیرایی مناسب با کیفیت غذای خوب دیده نمی‌شود. البته این معضل تنها به محورهای مواصلاتی ختم نمی‌شود، بلکه در همین شهر کرمانشاه و در منطقه تاق بستان که پربازدیدترین نقطه گردشگری استان بشمار می‌رود نیز بسیاری از مراکز پذیرایی کیفیت غذای مناسبی ندارند. 

این فعال گردشگری کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه کرمانشاه یک شهر گردشگری نیست. مثلا اگر یک گردشگری که به این استان سفر کرده، ماشینش هنگام شب خراب شود، هیچ تعمیرگاهی را نداریم که شب فعال باشد و به او خدمات بدهد، یا هیچکدام از درمانگاه‌های شبانه‌روزی ما غیر از یکی دو درمانگاه، شب‌ها فعال نیستند که اگر گردشگری بیمار شد به آنها مراجعه کند. ما برای ارائه خدمات به گردشگران در شب‌ها هیچ برنامه‌ریزی تاکنون نداشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه فراهم کردن بستر میزبانی از گردشگران تنها بر عهده یک دستگاه نیست، اظهار کرد: هرچند میراث فرهنگی متولی اصلی حوزه گردشگری است، اما میزبانی از گردشگران نیازمند همراهی همه دستگاه‌های ذیربط دیگر است و همه باید بدون موازی کاری پای کار بیایند تا بتوانیم خدماتی شایسته و در خور شان را به گردشگران ارائه دهیم تا کرمانشاه به مقصد گردشگری تبدیل شود. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070806363
  • خبرنگار : 50184