رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه:

اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تاسیس دادگاه صلح، موجب کاهش اطاله دادرسی می‌شود

رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تاسیس دادگاه صلح در کاهش اطاله دادرسی تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی درباره اینکه آیا اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و تاسیس دادگاه صلح موجب کاهش اطاله دادرسی می شود یا خیر؟ گفت:  اجرای این قانون و تاسیس دادگاه صلح باعث کاهش اطاله دادرسی از چند جهت است. اولین نکته این است که در مسایل کیفری، اصلا کیفرخواست نیاز نیست و  تحقیقات را  قاضی دادگاه صلح به کمک شوراهای حل اختلاف انجام می‌دهد و رای صادر می‌کند.

وی افزود: دومین نکته این است که دادگاه صلح دو ماه فرصت برای شوراهای حل اختلاف می‌گذارد و در این دو ماه آنها تلاش می‌کنند که صلح و سازش صورت گیرد.

صادقی گفت: سومین نکته این است که اگر سازش صورت گیرد، به سرعت برای اجرا اقدام می‌شود و فلسفه وجودی دادگاه صلح این است که به این موضوع که صلح و سازش صورت گیرد، کمک کند و شوراهای حل اختلاف هم در این راستا تلاش می‌کنند. 

وی در پایان گفت: اگر سازش صورت گیرد، هم جبران مافات پیش‌بینی می‌شود و هم به سرعت امکان اجرایی شدن آنها فراهم می‌شود و گزارش اصلاحی صادره هم اعتبار کامل را دارد و مثل رای قضایی است و این اعتبار و سرعت در اجرا، کاهش اطاله دادرسی را به دنبال خواهد داشت. 

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403070806318
  • خبرنگار : 71429