/هفته ملی سالمندان/

نسل جدید، نیازمند دانش تعامل با سالمندان

نسل جدید، نیازمند دانش نحوه برخورد و تعامل با سالمندان است و رسانه می‌تواند در معرفی جایگاه سالمندان و آموزش نسل جدید موثر باشد و رسانه می‌تواند برای حفظ شان و جایگاه سالمند، با آگاهی‌سازی نسبت به حق و حقوق آن‌ها، از مصادیق سالمندآزاری پیشگیری کند.

دکتر مژگان قاسمی مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان  در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری هفته ملی سالمندان از ۷ تا ۱۳ مهرماه در خصوص نقش رسانه در فرهنگ‌سازی تکریم سالمندی اظهار کرد: در حال حاضر سالمند شدن جمعیت یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به طور قابل توجهی در حال افزایش است. سالمندی دوران مهمی از زندگی انسان‌ها است بنابراین حفظ و ارتقای سلامت سالمندان در همه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آن‌ها در اولویت خواهد بود.

وی افزود: تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است که به معنای احترام به ارزش‌ها و سنت‌ها، حفظ پیوندهای خانوادگی و پیوند بین نسلی است.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف دینی و غیردینی، برای سالمندان جایگاه و احترامی خاص در نظر گرفته شده است. در دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها با نسل نوپای جامعه محسوب می‌شود. تکریم بزرگترها وبه خصوص سالمندان، در حدیث‌های اهل‌ بیت(ع) نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی عنوان کرد: استفاده از رسانه در تثبیت جایگاه و نقش و منزلت سالمندان در خانواده و اجتماع می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. لازم است رسانه به عنوان یک ابزار مهم برای آگاهی‌رسانی به سالمندان و ارتقای سواد سلامت سالمندان نقش خود را ایفا کند.

قاسمی گفت: رسانه، از جمله رسانه‌های دیجیتال کمک می‌کنند اطلاعات به گونه‌ای که قابل درک باشند، به مردم انتقال یابد و می‌تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر باشد.

وی افزود: نسل جدید، نیازمند دانش نحوه برخورد و تعامل با سالمندان است و رسانه می‌تواند در معرفی جایگاه سالمندان و آموزش نسل جدید موثر باشد. همچنین در عصر ارتباطات، رسانه می‌تواند تجربه‌های سالمندان که جزو خردمندترین اقشار جامعه هستند را به نسل آینده منتقل کند.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: رسانه می‌تواند با آگاهی‌رسانی و حساس‌سازی مدیران و سیاستگذاران نسبت به برنامه‌ریزی و رفع کردن نیازهای سالمندان شامل نیازهای بهداشتی و درمانی، رفاهی، اقتصادی، اجتماعی و توانبخشی اقدام اثرگذاری داشته باشد تا با حمایت از نیازهای آن‌ها، شان و کرامت سالمند حفظ شود.

وی بیان کرد: رسانه با آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها و آحاد جامعه می‌تواند سهم خانواده‌ها در حفظ آرامش و منزلت سالمند، پیشگیری از انزوای سالمندان به دلایل مختلف مانند بازنشستگی، حضور نداشتن در محیط کاری، از دست دادن همسر و ... احساس تنهایی که در حال تجربه هستند را یادآوری کند و با تبیین نقش سالمند برای خانواده‌ها، تا حد امکان مانع انتقال سالمند به مراکز نگهداری سالمند شود.

قاسمی گفت: رسانه می‌تواند برای حفظ شان و جایگاه سالمند، با آگاهی‌سازی نسبت به حق و حقوق آن‌ها، از مصادیق سالمندآزاری پیشگیری کند.

وی بیان کرد: از دیگر مصادیق بهره بردن از رسانه‌ها آموزش شیوه زندگی سالمندان است که در حفظ و ارتقای سلامت آن‌ها موثر است و نوید سالمندی سالم و پویا را می‌دهد.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیان اهمیت مشارکت اجتماعی سالمندان و تاثیر آن در بهبود سلامت عمومی و حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی سالمند به عنوان مرجع و پرچمدار تجربه و ستون استوار و سپردن حفظ آرامش خانواده با مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی، حل و فصل اختلافات، نظارت بر فرزندان و ارائه مشاوره در امور زندگی، محورهایی هستند که رسانه‌ها در نشر و عمق‌بخشی به آن تاثیر بسزایی خواهند داشت.

وی عنوان کرد: در چشم‌انداز آینده، ما به دنبال جامعه‌ای با نگاه مثبت و بر اساس اهمیت دادن به استقلال، مشارکت، امنیت، سلامت جسمی، روانی و معنوی سالمندان هستیم که موجب شود سالمندی سالم و فعال و با منزلت همیشگی داشته باشیم و در این چشم‌انداز، نقش پررنگ رسانه در این امر مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان کشور است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070806299
  • خبرنگار : 50225