معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است، گفت: تکریم سالمندان به معنی احترام به ارزش‌ها و سنت‌ها، حفظ پیوندهای خانوادگی و پیوند بین نسلی است.

ملیحه نقدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: سالمند شدن جمعیت در حال حاضر یک واقعیت جهانی است و جمعیت افراد مسن به‌ؤطور قابل توجهی در حال افزایش است. سالمندی دوران مهمی از زندگی انسان‌هاست و حفظ و ارتقای سلامت سالمندان در همه ابعاد (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) در اولویت خواهد بود.

وی ادامه داد: در فرهنگ‌ها و آیین‌های مختلف دینی و غیردینی، برای سالمندان، جایگاه و احترامی خاص در نظر گرفته شده است. در دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها با نسل نوپای جامعه است. تکریم بزرگترها و بخصوص سالمندان، در احادیث از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین فرهنگ‌سازی برای تکریم سالمندان در جامعه امری ضروری است و باید از روش‌های نوین آموزش برای آن بهره جست.

او با بیان اینکه استفاده از رسانه در تثبیت جایگاه و نقش و منزلت سالمندان در خانواده و اجتماع می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد، اظهار کرد: لازم است رسانه به‌عنوان یک ابزار مهم برای آگاهی‌رسانی به سالمندان و ارتقای سواد سلامت سالمندان نقش خود را ایفا کند. رسانه از جمله رسانه‌های دیجیتال کمک می‌کنند تا اطلاعات به‌گونه‌ای که قابل درک باشند، به مردم انتقال یابند و می‌توانند راهی عالی برای برقراری ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر باشد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: نسل جدید نیازمند دانش درباره نحوه برخورد و تعامل با سالمندان است و رسانه می‌تواند در معرفی جایگاه سالمندان و آموزش نسل جدید موثر باشد. همچنین در عصر ارتباطات رسانه می‌تواند تجربه‌های سالمندان را که جزو خردمندترین اقشار جامعه هستند، به نسل آینده منتقل کند.

نقدی با تاکید بر اینکه رسانه با آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها و آحاد جامعه می‌تواند سهم خانواده‌ها در حفظ آرامش و منزلت سالمند، پیشگیری از انزوای سالمندان به دلایل مختلف نظیر بازنشستگی، عدم حضور در محیط کاری، از دست دادن همسر و ... احساس تنهایی که در حال تجربه هستند، را یادآوری کند، افزود: رسانه‌ها می‌توانند با تبیین نقش سالمند برای خانواده‌ها تا حتی‌الامکان مانع انتقال سالمند به مراکز نگهداری سالمند شود.

او گفت: رسانه می‌تواند برای حفظ شان و جایگاه سالمند با آگاهی‌سازی نسبت به حق و حقوق سالمند از مصادیق سالمند آزاری پیشگیری کند. از دیگر مصادیق بهره بردن از رسانه‌ها آموزش شیوه زندگی سالم است که در حفظ و ارتقاء سلامت سالمندان موثر و نوید سالمندی سالم و پویا را می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی استان زنجان افزود: بیان اهمیت مشارکت اجتماعی سالمندان و تاثیر آن در بهبود سلامت عمومی و حفظ و ارتقاء سلامت جسمانی و روانی، سالمند به عنوان مرجع و پرچمدار تجربه، ستون استوار و سپردن حفظ آرامش خانواده با مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی، حل و فصل اختلافات، نظارت بر فرزندان و ارائه مشاوره در امور زندگی؛ محورهایی است که رسانه‌ها در نشر و عمق بخشی به آن تاثیر بسزایی خواهند داشت.

نقدی تصریح کرد: در چشم‌انداز آینده، ما به دنبال جامعه‌ای با نگاه مثبت و براساس اهمیت دادن به استقلال، مشارکت، امنیت و سلامت جسمی و روانی و معنوی سالمندان هستیم که باعث شود سالمندی سالم و فعال و با منزلت همیشگی داشته باشیم. نقش پررنگ رسانه در این امر مهم نیازمند توجه ویژه مسئولان کشور است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403070806289
  • خبرنگار : 50167