مدیرکل بهزیستی استان:

۱۶.۵ درصد معلولان آذربایجان‌شرقی ناشنوا هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: معلولان تحت پوشش بهزیستی استان، ۸۵ هزار و ۶۵۹ نفر است که ۱۶.۵ درصد آنها یعنی ۱۴ هزار و ۱۸۵ نفر ناشنوا هستند.

فرگل صحاف، هشتم مهرماه، در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ناشنوایان افزود: ۴۰ درصد ناشنوایان استان درگیر اختلال شنوایی متوسط، ۳۵ درصد شدید، ۱۸ درصد خفیف و ۷ درصد خیلی شدید هستند که ۴۱.۸ درصد آنها را زنان و ۵۸.۲ را مردان تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۹۲ درصد از موالید بیمارستانی تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند، افزود: این درصد شامل ۴۸ هزار و ۸۵۰‌ نوزاد متولد شده در بیمارستان است.

وی ادامه داد: غربالگری شنوایی نوزادان از سال ۱۳۸۴ در بهزیستی عملیاتی شده و تا کنون ۷۰۰ هزار کودک در استان از آن بهره مند شده‌اند.

صحاف با بیان اینکه سال گذشته ۱۷۱۸ کودک دارای اختلال شنوایی تشخیص داده شده است، گفت: ۲۵ درصد ناشنوایی دلایل ناشناخته، ۲۵ درصد عوارضات بیماری و ۵۰ درصد آن ژنتیکی است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: واحدهای غربالگری به بخش غیردولتی واگذار شده و کاهش سن تشخیص ناشنوایی در ابتدای برنامه سه سال بود که اکنون به یکسال رسیده است. 

صحاف اظهار کرد: ایران جزو هفت کشور اصلی همکار با برنامه سازمان بهداشت جهانی در زمینه غربالگری شنوایی شنوایی است. 

وی با اشاره به اینکه از ۱۳۹۶ برنامه غربالگری سه الی پنج سال نیز شروع شده است، خاطرنشان کرد: این غربالگری با چهار دستگاه متولی انجام می‌شود که سال گذشته ۱۳۲۵ نفر در این سنین تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر چقدر کاشت حلزون در سنین کمتر انجام شود به همان اندازه بهتر خواهد بود، ادامه داد: بهزیستی یاریگر کودکان و خانواده‌هایی است که آسیب شنوایی دارند. 

وی افزود: خدمات آموزشی و توانبخشی اعم از توانبخشی پزشکی، حرفه‌ای، آموزش مهارت ارتباطی، زبانی، شنیداری، گفتاری، گفتار درمانی و مشاوره‌های روانشناسی در قالب مراکز روزانه به این افراد در استان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هشت مرکز روزانه توانبخشی برای این افراد در استان وجود دارد، گفت: ۳۶۲ نفر خدمت گیرنده در این مراکز وجود دارد که یارانه دولتی بر حسب رتبه بندی مرکز از مبلغ دو میلیون و ۲۷۰ هزار تومان تا دو میلیون ۵۶۰ هزار تومان به این افراد تعلق می‌گیرد.

صحاف بیان کرد: ۱۵ مرکز حرفه آموزی برای افزایش کیفیت زندگی و حفظ عزت نفس این قشر از جامعه در استان فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه کاش حلزون از سال گذشته به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است، گفت: ۱۵۱ سمعک برای دانش آموزان و دانشجویان خریدار شده و ۲۸هزار و ۴۵۱ قلم لوازم برای آنها توزیع شده‌است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اعتبارات خریداری سمعک مشکلی نداریم اما به دلیل تحریم‌ها این خریداری با مشکل مواجه می‌شود، افزود: از شرکت‌های دانش بنیان هم خواهش می‌کنیم تا در این زمینه یاری رسان اداره کل باشند.

وی از برگزاری هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت با عنوان طلوع در تبریز خبر داد.

وی ادامه داد: این جشنواره با همکاری اداره کل‌های بهزیستی استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قزوین از تاریخ ۱۸ لغایت ۲۱ آذر ماه در مجتمع ۲۹ تبریز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403070806239
  • خبرنگار : 50536