گونه اقتصادی «گون کرندی» منبعی برای تولید علوفه و احیای مراتع

پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: جهت احیای مراتع و تعذیه دام، پیشنهاد کرد بهره‌برداران، گونه‌ای از گون علوفه‌ای یعنی گونه اقتصادی «گون کرندی» را کشت کنند.

الهام فخیمی ابرقویی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده غیر اصولی و بهره‌برداری مفرط از مراتع و همچنین خشکسالی‌های اخیر تنش‌های سنگینی بر پیکره مراتع کشور وارد کرده که در اغلب مناطق، آثار این تخریب به چشم می‌خورد. 

عضو هیت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: مرتع‌کاری با گونه‌های مناسب یک راهکار اساسی برای کاهش فشار بر مراتع و بهبود وضعیت بهره‌برداران از مراتع است.

وی گفت: مسئله‌ای که بررسی و شناخت آن ضروری بوده پیدا کردن گونه‌هایی است که در شرایط کشت آن در محیطی مشابه محیط رویشگاهی خود دارای عملکرد مطلوب از لحاظ تولید علوفه، تاج پوشش، مقدار بذر و ارزش غذایی و خوش خوراکی است که با توجه به معیارهای مزبور گونه گون کرندی ( Astragalus  kirrindicus) به عنوان منبعی مهم برای تامین علوفه دام و همچنین اصلاح دیم‌زارهای رها شده با توجه به پوشش تاجی بالای آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

این پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل و مرتع با اشاره به اینکه مرتع‌کاری با گون‌های علوفه‌ای، علاوه برتولید علوفه موجب حاصلخیزی خاک، تامین ازت خاک شده و در جلوگیری از فرسایش خاک و روان آب سطحی و کاهش تدریجی فرسایش خاک موثر است، تصریح کرد: گون کرندی گیاهی چند ساله از خانواده بقولات (Fabaceae) با ارتفاع متوسط ۴۰ سانتی متر است، دارای برگ‌های مرکب به طول ۱۷ تا ۲۷ سانتی‌متر، با محور ضخیم، برگچه‌ها بیضی شکل، کاسه گل لوله‌ای و جام گل کروی و زردرنگ و میوه آن به صورت نیام است. 

وی افزود: این گونه در مراتع اطراف شهرکرد، فارسان باباحیدر ، سفید دانه، ناغان به چهارطاق، شیرمرد، وستگان و تنگ وستگان به طور طبیعی رویش دارد. 

فخیمی بیان کرد: این گونه علفی از لحاظ تولید علوفه و حفاظت خاک اهمیت فراوانی دارد، به طوری‌که هر پایه از این گیاه به طور متوسط حدود ۱۵۰۰ سانتی‌متر مربع سطح خاک را پوشش می‌دهد و تولید علوفه آن حدود ۴/۵ تا ۵ تن در هکتار است، حتی می‌تواند به عنوان محصول در زمین‌های زراعی کشت شود.

عضو هیت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: هر پایه از آن به طور متوسط حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم بذر در اواخر مردادماه تولید می‌کند و با توجه به تکثیر آن از طریق بذر و نیاز آبی بسیار کم نسبت به یونجه و سایر نباتات علوفه‌ای و همچنین  تولید علوفه زیاد، با ارزش غذایی بالا، به عنوان یک گونه گیاهی اقتصادی، جهت تولید علوفه مورد نیاز دامداران، کشت بذر آن در مراتع تخریب شده و دیم‌زارهای کم‌بازده و رهاشده پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403070806155
  • خبرنگار : 50123