درخواست کمیسیون آمریکایی برای تجدیدنظر در روابط با روسیه

یک کمیسیون ۲ حزبی در آمریکا با انتشار گزارشی به تجدیدنظر واشنگتن در روابط و راهبردش نسبت به روسیه و در نظر گرفتن آن به‌عنوان یک «تهدید مداوم علیه امنیت جهانی» توصیه کرد.

به گزارش ایسنا، کمیسیون ۲ حزبی موسوم به «کمیسیون هلسینکی» که یک کمیسیون ۲ حزبی مستقل است که به دست کنگره آمریکا با هدف ادعایی «پشتیبانی از دموکراسی و حقوق بشر در کشورهای پساشوروی» تشکیل شده، با انتشار گزارشی توصیه کرد ایالات متحده وضعیت موجود در روابطش با روسیه در دوران پس از جنگ سرد را کنار بگذارد و مسکو را به‌عنوان یک «تهدید مداوم برای امنیت جهانی» دسته‌بندی کند.

به نوشته وبگاه «هیل»، در گزارش کمیسیون هلسینکی ادعا شده آمریکا باید در تفکرش درباره چگونگی نزدیک شدن به روسیه تجدیدنظر کند، همانطور که در سال‌های گذشته در تفکرش نسبت به روابط با چین تجدیدنظر کرده و منابعی را به آن اختصاص داده است.

در این گزارش یکی از اولویت‌ها برای استراتژی آمریکا، تضمین پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه اعلام و درخواست شده «کمک انسانی و نظامی وسیع» برای کی‌یف در نظر گرفته شده و به ارتش اوکراین اجازه حملات در عمق خاک روسیه با تسلیحات دریافتی از آمریکا داده شود.

نگارندگان این گزارش با ارائه یک سری پیشنهادات پای خود را از تعهدات دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال اوکراین فراتر گذاشته و مواضعی را نیز ضد مواضع «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد ریاست جمهوری کنونی حزب جمهوریخواه و متحدانش در کنگره در قبال اوکراین مطرح ساخته‌اند.

ترامپ پیش از این مکررا گفته بود که واشنگتن بیش از حد دارد برای امنیت اروپا هزینه می‌کند. او همچنین از برقرار کردن توافقی بین اوکراین و روسیه از طریق  مذاکرات مستقیم با رهبران آنها از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حمایت کرده است.

«جو ویلسون»  نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس جمهوریخواه کمیته هلسینکی این احتمال را که ترامپ با پوتین توافقی را برقرار کند، کم دانست.

این در حالی است که «کامالا هریس» نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خبر از تداوم سیاست‌های دولت کنونی جو بایدن در قبال اوکراین در صورت رسیدنش به ریاست جمهوری داده است. حامیان تشدید جنگ در اوکراین در هر ۲ حزب اصلی آمریکا مدعی هستند دولت جو بایدن در زمینه ارسال تسلیحات مورد نیاز اوکراین بیش از حد کُند عمل کرده است.

به نوشته وبگاه هیل، با وجود آنکه مخالفت‌ها در حزب جمهوریخواه با حمایت‌های اقتصادی و نظامی به اوکراین رو به افزایش بوده اما همچنان رهبران این حزب که متمرکز بر سیاست خارجی هستند مصرانه حامی ادامه دادن به پشتیبانی‌ها از اوکراین و تضمین تعهدات واشنگتن به ناتو هستند. این رهبران شامل هم ویلسون و هم کسانی همچون «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، «مایک ترنر» رئیس کمیته منتخب اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنا و «جیمز ای. رایش» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا می‌شوند.

نگارندگان این گزارش توصیه کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا باید خودش را برای یک رقابت بلند مدت با روسیه آماده ساخته و بدون اشاره به سیاست‌های امپریالیستی غرب در گسترش دادن ائتلاف ناتو و نادیده گرفتن منافع امنیتی روسیه مدعی شده‌اند، روسیه به دنبال «امپریالیسم خشن» در قبال «همسایگانش، اروپا و کلیت جهان» است.

یک دستیار کنگره آمریکا که با محتوای این گزارش آشناست، به وب‌سایت هیل گفت: «فکر می‌کنم پیام بنیادین این گزارش این است که آمریکا ۳۰ سال سیاست مخدوش در قبال روسیه داشته و ما قصد کنار گذاشتن آن را داریم. نیازی نیست به دوردست‌ها نگاه کنید. ببینید چطور هر رئیس جمهور آمریکا در همان اولین ماه‌های دولتش به دیدار پوتین می‌رود.»

همچنین در گزارش این کمیته آمریکایی ادعا شد: «نباید آمریکا به سادگی لفاظی‌های هسته‌ای روسیه را نادیده بگیرد. راه‌حل این سیاست قبول مخاطره استدلال قوی است.»

دستیار کنگره آمریکا که در جریان روند تدوین گزارش بوده گفت: «ما نمی‌توانیم بگذاریم ترس بر چگونگی تفکر ما درباره این نوع مسائل مسلط شود.»

همچنین این کمیسیون در این گزارش خواستار آن شد که واشنگتن دیگر روسیه را صرفا به دلیل داشتن تسلیحات هسته‌ای یک ابرقدرت در نظر نگیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070806073
  • خبرنگار : 71415