عضو ناظر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص):

باید از انتشار صرف مقاله علمی فراتر برویم و به میان مردم برویم

عضو ناظر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) با اشاره به اهمیت انتشار مقالات علمی، گفت: نمی‌توانیم فقط در جهان دانشگاهی خود زندگی کنیم و باید از انتشار صرف مقاله فراتر برویم، علم را به میان مردم ببریم و اثرگذاری آن را نشان دهیم.

به گزارش ایسنا، احمد فرحان محمد سعدالله، رئیس دانشگاه پوترای مالزی با بیان اینکه دانشمندان مسلمان در گذشته تأثیر قابل توجهی در جهان داشتند، اما اکنون باید به‌شدت تلاش کنند تا به جهانیان نشان دهند هنوز هم می‌توانند از نظر علمی تأثیرگذار باشند و مشکلات جهان را حل کنند، از تلاش بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برای معرفی و تجلیل از برترین دانشمندان قدردانی کرد و گفت: باید اهمیت آثار تجلیل‌ شده در جایزه مصطفی(ص) را با قدردانی یادآوری کرد و برای بهتر برگزاری کردن جایزه مصطفی(ص) پیشنهاد می‌شود که فهرست کوتاه نامزدهای نهایی پیش از اعلام برگزیدگان اعلام شود.

وی از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) خواست تا به عنوان سفیران جایزه معرفی، در مجامع عمومی برای الهام‌بخشیدن به دیگران، حاضر شده و سخنرانی کنند، ادامه داد: این امر باعث ایجاد انگیزه در افراد بیشتری برای فعالیت علمی در جهان اسلام و تثبیت جایگاه کشورهای مسلمان خواهد شد. البته باید به بقیه دانشمندان نیز انگیزه بدهیم و با آنها همکاری کنیم، حتی اگر اهل جهان اسلام نباشند.

رئیس دانشگاه پوترای مالزی با اشاره به میزبانی این دانشگاه از دومین برنامه تبادل علم و فناوری یا نشست استپ (STEP) در سال ۲۰۱۶ ، یکی از دستاوردهای این نشست را استمرار همکاری‌های تحقیقاتی دانست و گفت: یکی از مؤسسات تحقیقاتی ما در اثر برگزاری برنامه استپ همچنان با مؤسسات علمی سراسر جهان همکاری‌ دارد، به همین دلیل به چنین مجامع و سکوهای ارتباطی نیاز داریم.

وی با ارائه پیشنهادی برای برگزاری مجمع جامع‌تری میان دانشگاه‌های کشورهای اسلامی هر ۲ یا ۳ سال یک‌بار، خاطر نشان کرد: برای تشکیل شبکه‌های بهتر ارتباطی، نشریات و روزنامه‌های علمی اهمیت زیادی دارند؛ اما در نهایت مغز متفکر همه این اقدامات افرادی هستند که با از خودگذشتگی کار را پیش می‌برند.

محمد سعدالله با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در ارتباطات علمی، گفت: نمی‌توانیم فقط در جهان دانشگاهی خود زندگی کنیم؛ از این رو ما در این دانشگاه معتقدیم باید از انتشار صرف مقاله فراتر برویم. بدون شک انتشار مقاله علمی در دانشگاه مهم است، اما افراد خارج از دانشگاه ممکن است از این مقالات مطلع نشوند و لازم است که از برج عاج خود خارج شویم و به میان مردم برویم.

به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، وی با بیان اینکه اکثریت برگزارکنندگان جوایز تمایل دارند برندگان را معرفی کنند تا اینکه نشان دهند دستاوردها چگونه جهان را تغییر می‌دهد، افزود: به عنوان نمونه احمد فوزی اسماعیل، برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۳ از مالزی در زمینه فناوری غشاء دانشمندی مطرح و عالی است، اما چرا ضمن اینکه او را برگزیده معرفی می‌کنیم، نباید نشان دهیم فناوری غشاء چطور جهان را تغییر داده و چه آثاری داشته است. این کار نیاز به ظرفیت‌سازی دارد که در کشورهای ما ضعیف است.

محمد سعدالله تاکید کرد: اگر هدف ما ایجاد انگیزه در جوانان برای دنبال کردن علم و تغییر روند فعلی است، باید از خود دانشمند و توجه صرف به شخصیت او فراتر برویم و تاثیر و کار را برجسته کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070805985
  • خبرنگار : 30057