عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد

لزوم فرهنگ‌سازی در روستاها برای کاهش بازماندگان از تحصیل

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم کمک نیکوکاران، بخش خصوصی و مردم به دولت در حل مشکلات آموزش، خواستار توجه بیشتر به فرهنگ‌سازی در مناطق مختلف کشور برای کاهش تعداد بازماندگان از تحصیل شد.

محسن موسوی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به راهکارهای حل مساله بازماندگان از تحصیل در کشور اظهار کرد: در بحث بازماندگان از تحصیل بیش از اینکه موضوع دولت و بودجه مطرح باشد، به فرهنگ‌سازی نیاز داریم. در روستاهایی که به تحصیل اهمیت داده می‌شود حتی اگر دو دانش‌آموز وجود داشته باشد برای آن‌ها سرویس تهیه می‌شود و به مدارس روستاهای مجاور می‌روند. ما سخت‌تر از تدریس برای عشایر نداریم ولی در آنجا نیز کلاس‌ها در چادر برگزار می‌شوند.

وی افزود: در روستاهایی که به دلیل به حد نصاب نرسیدن دانش‌آموزان امکان برگزاری کلاس درس وجود ندارد باید این فرهنگ‌سازی شود که خانواده‌ها فرزندان‌شان را به مدارس روستاهای مجاور بفرستند و دولت هم معمولا هزینه رفت و آمد را می‌پردازد.

موسوی‌زاده گفت: اگر بر فرهنگ‌سازی تاکید می‌کنیم به این دلیل است که در بعضی نقاط کشور خانواده‌ها حاضر نیستند فرزندشان را به دلیل اختلافاتی که با روستای مجاور دارند به مدارس آن‌ها بفرستند. این بازماندگی از تحصیل دیگر مربوط به دولت نیست و در واقع رفع آن به فرهنگ‌سازی نیاز دارد. این نکته را بر این اساس می‌گویم که من زمانی رئیس آموزش و پرورش حوزه انتخابیه‌ام در اهواز بودم و به جای جای روستاها سفر می‌کردم.

وی تصریح کرد: در خصوص مساله رفت و آمد، دولت هزینه‌هایی را به مدارس پرداخت می‌کند تا سرویس مدارس برقرار شود. در جاهایی هم که چنین هزینه‌هایی پرداخت نمی‌شود شرکت‌هایی هستند که این کار را انجام دهند. در کمیسیون آموزش مجلس، ما دولت را ملزم می‌کنیم مناطقی که مشکل سرویس و تامین کتاب دارند را در اولویت قرار دهد زیرا طبق قانون، تحصیل رایگان است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود بودجه وزارت آموزش و پرورش هم خاص این وزارتخانه نیست و با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، این مساله در حوزه‌های دیگر نیز دیده می‌شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه قانون بر رایگان بودن تحصیل تاکید دارد، بعضی خانواده‌ها همکاری لازم را برای تامین هزینه‌های تحصیل فرزندشان ندارند و این همان نبود فرهنگ‌سازی برای آموزش است. 

وی بیان کرد: در حالی که در برخی استان‌ها جشن پایان بی‌سوادی گرفته شده و مدارس در تمام نقاط دایر است و مردم آن استان‌ها برای تحصیل هزینه می‌کنند، مردم برخی استان‌های دیگر در ساخت مسجد و حسینیه پیش‌قدم هستند اما به ساخت مدارس توجه چندانی ندارند.

موسوی‌زاده با بیان اینکه اقدامات دولت در تامین زیرساخت‌های فیزیکی تحصیل موثر بوده است، گفت: در همین راستا، تعداد مدرسه‌های کپری و کانکسی نسبت به ۱۰ سال قبل خیلی کمتر شده است و رو به جمع شدن هستند زیرا نیکوکاران و دولت به خوبی پای کار آمدند. در برخی مناطق حتی مقطع پیش دبستانی به مدرسه‌های ابتدایی اضافه شد؛ این مقطع، وظیفه دولت نیست اما در راستای تقویت پایه اول این کارانجام شد.  

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نهادهای نیکوکاری در پیشبرد آموزش رایگان و کمک به دولت گفت: مؤسسه «راه ایمان» متعلق به آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید، یکی از موسساتی است که در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام می‌دهد. آیت‌الله سیستانی اعلام کرد وجوهی که از استان‌ها به حساب نمایندگان وی واریز می‌شود را در همان شهرستان‌ها هزینه کنند بنابراین با این پول‌ها کارهای عام‌المنفعه مانند ساخت بیمارستان و مدرسه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: موسسه راه ایمان در ساخت مدارس کارهای بزرگی انجام می‌دهد به این صورت که در مناطق روستایی و محروم، زمین را از مردم تحویل می‌گیرد و مدرسه می‌سازد و برای تامین نیروی انسانی از جوانان همان منطقه که تحصیل‌کرده هستند، استفاده می‌کند. این افراد زیر نظر آموزش و پرورش استخدام می‌شوند و حقوق و بیمه آن‌ها را هم خود این موسسه می‌پردازد. در این مدرسه‌ها، وزارت آموزش و پرورش حتی نیازی به پرداخت ریالی ندارد.

موسوی‌زاده خاطرنشان کرد: با روندی که می‌بینیم از جمله در جذب معلم، سال آینده تعداد بازماندگان از تحصیل کاهش می‌یابد. در این خصوص وزیر آموزش و پرورش در بدو ورودش دستور داد ماده بیست و هشتی‌ها و افراد مشمول کد ۱۹ و کد ۵ که در استخدام رد شدند را جذب سیستم آموزش کند. قرار است ظرفیت دانشگاه تربیت معلم را هم افزایش دهند.  بنابراین با توجه به حضور معلم در مناطق محروم، تعداد افراد بازمانده از تحصیل در سال آینده کاهش خواهد یافت.

وی افزود: اگر ژاپن، ژاپن شد به این دلیل بود که همه پای کار آموزش آمدند. ما هم نیاز به چنین همتی در همه دستگاه‌ها و موسسات داریم. نیکوکاران، بخش خصوصی و مردم باید در کنار دولت قرار بگیرند. همچنین در مساله آموزش و تحصیل لازم است فرهنگ‌سازی شود. مساله مهم دیگر اینکه به همان اندازه که ما به عنوان یک فرد مسلمان اعتقاد داریم که مسجد و حسینیه باید بسازیم، به همان اندازه و بلکه بیشتر به ساخت مدارس نیز باید توجه کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070805962
  • خبرنگار : 50225