رئیس دانشگاه آزاد استان:

توسعه گلستان بدون چشم‌انداز به کندی پیش خواهد رفت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان ضمن تاکید بر ضرورت تدوین سند چشم انداز استان گفت: به طور قطع بدون سند چشم‌انداز توسعه استان کند و تکراری اتفاق می‌افتد.

سیدعلی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به لزوم تدوین سند چشم‌انداز در استان اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و شناختی که نسبت به استان وجود دارد، بهتر بود که در تدوین سند چشم انداز استان از نخبگان و دانشگاهیان از جمله دانشگاه آزاد اسلامی که توان علمی بالایی دارد بیشتر استفاده شود.

وی پیشرفت استان را در گرو داشتن برنامه و سند چشم‌انداز دانست و افزود: روند پیشرفت برنامه‌های توسعه ای دستگاه‌های مختلف استان بدون سند توسعه حرکت کُند، تکراری و به دور از روزآمدی اتفاق می‌افتد که ضرر آن متوجه مردم خواهد شد و کشور نیز پیشرفتی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر تشکیل کارگروه نظارتی سند چشم انداز  بیان کرد: باید بر نحوه عملی شدن سند نظارت صورت بگیرد به این معنا که کارگروه نظارتی در استان و ذیل آن در هر اداره کل  زیر نظر بازرسی استانداری یا دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات، بازرسی کل، دستگاه‌های قضایی و امنیتی تشکیل شود تا میزان پیشرفت سند در این کارگروه مورد ارزیابی قرار گیرد.

سید علی طاهری ادامه داد: برنامه‌های ۵ ساله کشور گاهی اوقات به گونه‌ای است که قابلیت اجرا ندارد به این معنا که خیلی بلند پروازانه نوشته شده و قابل اجرا نیست یا حداکثر بین ۲۵ الی ۳۰ درصد آن اجرا می‌شود.

وی یکی از دلایلی که بخشی از این برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود را عدم نظارت به روز عنوان کرد و افزود: برای اینکه سند در یک اداره محقق شود باید نظارتی صورت گیرد که نتیجه بخش باشد به این معنا اگر نظارت صورت گیرد بتواند تذکر داده و پیگیری، تشویق و تنبیه کند.

سیدعلی طاهری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آن را نمونه موفقی دانست و ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ در دانشگاه آزاد اسلامی سندی تحت عنوان سند تحول و تعالی دانشگاه تدوین شد که بسیار اجرایی و کاربردی بوده است و نظارت بر نحوه عملکرد دانشگاه به صورت سالانه و به شکل امتیاز دهی یا رتبه‌بندی انجام می‌گیرد همچنین زمینه‌های عدم توفیق دانشگاه و اهداف پیش رو در نظر گرفته می‌شود که از نحوه اجرایی شدن این سند می توان به عنوان یک نمونه و الگوی موفق نام برد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403070805936
  • خبرنگار : 50604