ارائه خدمات رایگان خطرسنجی سکته قلبی و مغزی در استان یزد

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان از ارائه خدمات رایگان خطرسنجی سکته قلبی و مغزی برای شهروندان بالای ۳۰ سال خبر داد.

دکتر «محمد علی اوزی نژاد» در این باره افزود: شهروندان بالای ۳۰ سال جهت دریافت خدمت خطر سنجی سکته قلبی ومغزی به مراکز و پایگاه های خدمات جامع سلامت و همچنین خانه‌های بهداشت مراجعه کنند تا با سنجش خطر ۱۰ ساله احتمال سکته قلبی یا مغزی، راهکارهای کاهش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی به آنان آموزش داده شود و در صورت نیاز به خدمات سطح دو به بیمارستان و کلینیک‌های دولتی ارجاع شوند.

وی با اشاره به این که ۳۴ درصد مرگ‌ها در استان به دلیل این بیماری‌هاست، گفت:در کشور ما به دلیل تغییر سبک زندگی سنتی به زندگی مدرن، این بیماری‌ها رو به افزایش است و عوامل خطر ایجاد کننده این بیماری مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف الکل، چربی خون بالا، پرفشاری خون، چاقی و دیابت است.

رئیس گروه بیماریهای غیر واگیر استان افزود: با اصلاح سبک زندگی مانند تغذیه مناسب،تحرک بدنی کافی،عدم مصرف الکل و دخانیات،کنترل دقیق چربی و فشار خون و کنترل دیابت می‌توان درصد زیادی از مرگ ومیر و ناتوانی ناشی از این بیماری را کاهش داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، اوزی نژاد در پایان گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از علل عمده مرگ ومیر در سطح جهان و اولین عامل مرگ ومیر در کشور و استان یزد است.

یادآور می‌شود؛ امروز هشتم مهر ماه مصادف با ۲۹ سپتامبر، به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403070805895
  • خبرنگار : 50214