معاون سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه:

۵ سال برای مقابله با «بحران جمعیت» فرصت داریم

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به کاهش شدید نرخ باروری در کشور، گفت: تنها پنج سال برای مقابله با بحران جمعیت فرصت داریم.

مهدی سوری در آیین اختتامیه کنگره بانوان تاثیرگذار استان و نشست جوانی جمعیت با اشاره به قرارگیری کشور در آستانه یک بحران بزرگ، به کاهش شدید نرخ باروری در ایران اشاره و تصریح کرد: حقیقت این است که اگر غفلت کنیم و سال‌های کوتاه پیش رو را از دست بدهیم، در آینده با بحران جدی در حوزه جمعیت مواجه می‌شویم.

وی افزود: در حال حاضر جمعیت کشور ۸۵ میلیون نفر است و برای ثبات این جمعیت نیازمند نرخ باروری ۲.۲ هستیم. این نرخ از آن جهت تعیین شده که دو فرزند جایگزین والدین شود و ۰.۲ هم به خاطر برخی مخاطرات و لحاظ زوجین نابارور است.

سوری با بیان اینکه ایران در فاز طلایی پنجره جمعیتی قرار دارد، گفت: در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور در رنج سنی ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند، اما نباید غافل شویم که پیک جمعیتی ما به سمت سالمندی در حال حرکت است.

وی افزود: در حال حاضر اکثریت جمعیت کشور جوان هستند، اما به سرعت در حال عبور از سن جوانی هستیم.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: با روند فعلی ظرف پنج تا هفت سال آینده، یک سوم جمعیت کشور سالمند می‌شوند و این زنگ خطر بزرگی برای جمعیت کشور محسوب می‌شود.

سوری با بیان اینکه سن مطلوب باروری ۲۰ تا ۳۰ سالگی است، گفت: بعد از سن ۳۰ سالگی میزان باروری کاهش پیدا می‌کند، بنابراین با توجه به روند فعلی جمعیت پنج تا هفت سال دیگر فرصت داریم که جمعیت فعلی را جایگزین کنیم.

وی افزود: پنج سال آینده، پنج سال طلایی برای حفظ جمعیت کشور محسوب می‌شود و باید همه تلاش خود را در راستای افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت به کار گیریم.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی برای ممانعت خانواده‌ها از آوردن فرزند بیشتر وجود دارد، گفت: متاسفانه با فقر فرهنگی و آموزشی در این زمینه مواجه هستیم و نیاز است که اقدامات جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد.

مراکز درمان ناباروری باید تقویت شوند

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در ادامه به مشکلات ناباروری برخی زوجین هم اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارهای موجود ۲۰ درصد زوجین نابارور هستند و قطعا درمان این زوجین می‌تواند نقش مهمی درافزایش جمعیت داشته باشد.

وی افزود: در همین راستا نیاز است که مراکز درمان ناباروری تقویت شده و از تکنولوژی‌های روز مانند فریز اسپرم و تخمک و اهدای تخمک و... استفاده شود که خوشبختانه امکان انجام تمام این اقدامات هم در مرکز فوق تخصصی «رویان» و هم در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه فراهم است.

سوری گفت: مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کرمانشاه اولین مرکز درمان ناباروری در غرب کشور است که تحت نظارت مرکز فوق تخصصی «رویان» فعالیت کرده و میزان موفقیت درمان ناباروری در آن با استانداردهای ملی و بین‌المللی برابری می‌کند.

سوری در بخش دیگر صحبت هایش به مخاطرات تک فرزندی هم اشاره کرد و افزود: بسیاری خانواده ها به دلایل مختلف از جمله فراهم کردن تمام شرایط مطلوب برای فرزندشان تمایلی به داشتن فرزند بیشتر ندارند و دوست دارند حسرت زندگی نزیسته خود را برای تنها فرزند خود جبران کنند، درحالیکه والدین باید بدانند تک فرزندی با مخاطرات بسیاری همراه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی، سوری افزود: کودکانی که تک فرزند هستند غالبا مرکز توجه خانواده قرار گرفته و همین امر آنها را پرتوقع بار می‌آورد. از طرفی این کودکان در تعامل با دیگران و در حوزه مهارت‌های ارتباطی بسیار ضعیف هستند و با فشار روانی بیشتری در زندگی مواجهند، چرا که ناخواسته به سمت کمال گرایی سوق داده می‌شوند.

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070805847
  • خبرنگار :