نیمه‌های ‌پنهان‌ زندگی خوابگاهی

تصور یک زندگی خوابگاهی برای دانش‌آموزی که در آستانه ورود به دانشگاه است بیشتر شبیه جمع‌های دوستانه و خوش و بش‌های شبانه‌ای است که مدام تکرار می‌شود؛ اگرچه این تصور می‌تواند واقعی باشد اما یک زندگی خوابگاهی قسمت‌های دیگری هم دارد که برای دانستنش به سراغ سعیده امانی سرپرست اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان رفتیم.

سعیده امانی‌، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، در گفت و گو با ایسنا گفت: دوران زندگی خوابگاهی دورانی چالش برانگیز است که چندین نفر از شهرهای مختلف و خانواده های متفاوت با فرهنگ و تربیت های متفاوت دور هم به طور تصادفی در یک اتاق با امکاناتی محدود به زندگی و تحصیل می پردازند.

وی افزود: دختر یا پسری که تا دیروز در کنار خانواده و مورد حمایت و نظارت مستقیم خانواده بوده حالا به دور از حمایت ها و نوازش پدر و مادر مجبور به زندگی مستقل در کنار آدم های متفاوت است و باید مسائل زندگی را خود مدیریت نماید، در نتیجه چالش های آن از روز اول شروع می شود.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه، لازمه زندگی خوابگاهی را نیاز به یک سری مهارت برای سازگاری و مدیریت شرایط جدید دانست و بیان کرد: از یک طرف همه چیز جدید و نا آشنا، غریب و از طرف دیگر سلیقه و نظرات و عادت‌های مختلف هم اتاقی در مورد تمام نکات ریز و درشت زندگی.

ارتباط موثر یک مهارت فردی بین خوابگاهی است

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی به این مهارت ها پرداخت و افزود: از جمله مهارت های زندگی، مهارت ارتباط موثر است، یک نوع فرایند متقابل که فرد بتواند با دیگران ارتباط و تعامل موثر داشته باشد و گوش دهنده فعالی باشد و در دام سوءتفاهم نیفتد و بتواند راحت و بدون نگرانی روشن و واضح پیام یعنی عقاید و باورها و نظرات و احساس های خود را منتقل نماید و از عقاید و نظرات و احساس های دیگران نیز آگاه شود و آن را در نظر داشته باشد.

امکانات محدود خوابگاهی؛ فرصتی برای آزمودن مهارت های فردی است

امانی ادامه داد: نکته دیگر این است که به این شرایط و محدودیت امکانات به عنوان فرصت و تجربه ای ارزشمند باید نگریست و توان خود را در شرایط مختلف آزمود چرا که انسان در طول زندگی ممکن است فراز و نشیب های مختلف را تجربه کند و این فرصت و تجربه خوبی برای محک خود و پختگی رفتاری وی خواهد بود.

پذیرش تفاوت های فردی و احترام به یک دیگر؛ مهارت مهم سازگاری در زندگی خوابگاهی است

وی پذیرش تفاوت های فردی و احترام به آن را از مهارت دیگر برای سازگاری در زندگی خوابگاهی دانست و گفت: ‌اگر همه ما از هر لحاظ یعنی در ظاهر جسمانی، رفتاری و استعداد و توانایی‌ها مثل هم بودیم زندگی کسل کننده و جذابیتی نداشت، پس واضح است که دچار اختلاف نظر خواهیم شد و باید به عنوان نقطه قوت در هر رابطه ای آن را دید و سعی در کنترل دیگران و مجبور به پذیرش دیدگاه خود نکرد چرا که منبع اصلی تنش در روابط این مسئله می باشد.

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی افزود: وضع قوانین در اتاق توسط ساکنین اتاق همچون ساعت خواب، ساعت صبحانه و نهار و شام و اینکه با مشارکت و همراهی هم یا جداگانه و یا رعایت سکوت در هنگام مطالعه، آوردن مهمان یا دوستان به اتاق ، نظافت اتاق و ... می باشد و التزام اعضای اتاق به آن است.

برنامه ریزی و هدف در زندگی؛ استفاده از فرصت های ارزشمند

سعیده امان داشتن هدف در زندگی و برنامه ریزی برای انجام فعالیت ها و تکالیف دوران دانشجویی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: دانشجوی ساکن سراهای دانشجویی زمان کافی در اختیار دارند که به دور از هیاهوی منزل و کنار خانواده، علاوه بر انجام تکالیف تحصیلی بتوانند در زمینه های دیگر مورد علاقه مثل فعالیت هنری یا ورزشی و ... به کسب مهارت بپردازند و از زمان خود نهایت استفاده را داشته باشد و وقت خود را هدر ندهند.

مشاور اینجاست تا به تو کمک کند

وی خاطرنشان کرد: دانشجویی که به هر دلیل بعد از مدتی نتوانست با شرایط جدید خود را وفق بدهد یا دچار غم غربت، بی خوابی، اختلال در یادگیری و دعوا با هم اتاقی و ... شدلازم است از یک مشاور/روانشناس بویژه مشاورین خوابگاه کمک گرفته و زودتر مهارتهای لازم برای سازگاری با شرایط جدید را آموزش ببیند و کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشد

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403070805815
  • خبرنگار :