حال ناخوش خانه‌های بومگردی‌ همدان در سایه رشد قارچ‌گونه اقامتگاه‌های غیر مجاز

صنعت سبز گردشگری به عنوان یکی از مشاغل مولد و اشتغالزا بوده که با توسعه پایدار گردشگری و تقویت بومگردی ضمن کمک به ایجاد فضایی برای لذت گردشگران از حضور در اقامتگاه‌های سنتی و از جنس طبیعت، زمینه را برای حفظ و احیای بافت‌های قدیمی و ارزشمند کشور نیز مهیا ‌می‌سازد.

امروزه توسعه گردشگری روستایی در زمره صنایع سبز به دور از آلودگی و تخریب زیست‌محیطی ضمن ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها، موجب مهاجرت معکوس بوده و در دوران خشکسالی نیز جایگزین مناسبی برای کشاورزی به شمار می‌رود و می‌تواند ارزآوری و اشتغالزایی و درآمدزایی مناسبی برای روستاها به همراه داشته باشد، در این بین یکی از تأثیرات مهم گردشگری روستایی فعالیت و اشتغالزایی برای زنان بومی و روستایی است که نباید از آن غافل شد.

استان همدان هم یکی از جمله استان‌هایی است که به واسطه روستاهای گردشگری مختلف و خانه‌های بومگردی در این روستاها، این صنعت سبز در یک دهه اخیر در آن پا گرفته است و برای حفظ این صنعت نیازمند حمایت مسئولین است تا چراغ صنعت سبز گردشگری استان همدان همواره روشن بماند.

مسئول یکی از خانه‌های بوم‌گردی استان همدان در روستای گردشگری «ترخین‌آباد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه حمایت از خانه‌های بومگردی به توسعه در سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی منجر می‌شود، اظهار کرد: خانه‌های بومگردی تنها مکانی برای اقامت مسافر نیست، بلکه در این خانه‌ها به عنوان یک پاتوق فرهنگی ضمن توجه به موضوعات میراثی، تولید و عرضه محصولات صنایع دستی نیز وجود دارد و در عین حال خدمات گردشگری نیز برای مسافر انجام می‌گیرد.

مهدی غنی‌پارسا افزود: در این خانه‌ها رویدادها و مراسم‌ فرهنگی برگزار می‌شود و آداب و رسوم آن منطقه در این خانه‌ها جاری است.

وی با بیان اینکه متأسفانه حال و روز این روزهای خانه‌های بومگردی استان همدان به دلایل مختلفی چندان خوش نیست، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که این روزها خانه‌های‌ بومگردی استان را به تبع سراسر کشور آزار می‌دهد، مشکلات اقتصادی بوده که به‌خاطر وضعیت نه چندان خوب اقتصادی جامعه، آمار مسافرت‌ها در کل کشور کاهش پیدا کرده و به تبع آن بازار خانه‌های بومگردی رو به کسادی و بی‌رونقی رفته است. 

غنی پارسا با اشاره به اینکه دومین دلیل حال ناخوش خانه‌های بومگردی استان، مراکز اقامتی آموزش و پرورش بوده که بارها به این موضوع در جلسات مختلف استانداری و میراث فرهنگی اشاره کرده‌ام، بیان کرد: متاسفانه در زمان اوج و پیک سفرها و تعطیلات، مدارس آموزش و پرورش را بدون هیچ حساب و کتابی با پایین‌ترین نرخ به مراکز اقامتی تبدیل می‌کنند که این امر موجب کسادی بازار خانه‌های بومگردی در پیک مسافرت‌ها می‌شود. 

غنی‌پارسا تصریح کرد: در هفته انتهایی شهریور ماه به دلیل عدم فعالیت مدارس به عنوان مراکز اقامتی در جذب مسافر، شاهد بودیم که بازار خانه‌های بومگردی در این برهه رونق خوبی به خود گرفتند و چندین برابر ظرفیت خانه‌های بومگردی مملو از مسافر و گردشگر شدند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از خانه‌های بوم‌گردی، خاطرنشان کرد: بارها به استانداری و میراث فرهنگی پیشنهاد کردیم که مدارس نیز به عنوان مراکز اقامتی در پیک سفرها نسبت به جذب مسافر اقدام داشته باشند چرا که خانه‌های بومگردی در پیک سفر به تنهایی قادر به پاسخگویی همه مسافران نخواهند بود اما این موضوع باید کنترل شده و با حساب و کتاب انجام شود تا به بازار صنعت سبز گردشگری خانه‌های بومگردی استان آسیب وارد نشود و خانه‌های بومگردی نیز بتوانند در طول سال به فعالیت خود ادامه بدهند و بازار آنان رونق خود را داشته باشد.

پذیرش گردشگر توسط مدارس و علوم پزشکی منطقی نیست

غنی‌پارسا تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر آموزش‌و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی نیز در بحث گردشگری سلامت ورود پیدا کرده به‌طوریکه دانشگاه علوم پزشکی برای بیماران بسیاری که از خارج از کشور برای مداوا می‌آیند، یک بخش از فعالیت خود را به هتلداری اختصاص داده و در گردشگری سلامت هم از درمان و هم از گردشگری بهره‌مند می‌شود. 

وی با بیان اینکه این اقدام آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی منطقی نیست، گفت: باید برای این اقدام خود مجوز بگیرند و بهداشت و اماکن نسبت به فعالیت آنان نظارت داشته باشد و برای آنان نیز قیمت و تعرفه‌ تعریف شود چرا که آنان با این اقدام خود صنعت بومگردی استان همدان را نابود کردن می‌کنند.

رئیس سابق‌انجمن‌صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان با اشاره به اینکه خانه‌های بومگردی سطح استان همدان به دلایل ذکر شده یکی پس از دیگری رو به تعطیلی هستند، افزود: در سال گذشته ۱۱ خانه بوم گردی استان به صورت رسمی تعطیل شدند، ضمن اینکه امسال هم هفت یا هشت خانه بوم گردی سطح استان دیگر فعالیت ندارند و به صورت غیر رسمی تعطیل هستند.

غنی پارسا خانه‌های بومگردی غیر مجاز را یکی دیگر از مهمترین موارد بی‌رونق شدن بازار خانه‌های بومگردی استان همدان دانست و اظهار کرد: در روستای گردشگری «ملحمدره» تعداد خانه‌های بوم گردی غیر مجاز به نسبت خانه‌های بومگردی دارای مجوز پیشی گرفته است و این خانه‌های بومگردی به دلیل عدم محدودیت‌ها بازار به نسبت بهتری را به خود اختصاص داده‌اند .

این فعال گردشگری ادامه داد: در بیشتر روستاهای گردشگری و توریستی از جمله روستای ملحمدره اکثریت باغ‌ها نسبت به ساخت غیرمجاز خانه باغ و ویلا در باغ خود اقدام کرده‌اند و بدون هیچ نظارت و حساب و کتابی در حال پذیرش گردشگر و مسافر بوده و به راحتی در شبکه‌های اجتماعی برای جذب گردشگر و مسافر تبلیغات دارند و اماکن با آنان هیچ کاری ندارد .

وی با بیان اینکه فقدان هر گونه محدودیت در اقامتگاه‌های بوم گردی بدون مجوز اقبال به این خانه‌ها را بیشتر کرده در حالیکه در خانه‌های بوم‌گردی محدودیت‌های مقرراتی برای توریست‌ها داریم که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بدون مجوز این چارچوب‌ها رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: خانه‌های بومگردی دارای مجوز علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض به دلیل محدودیت‌های مقرراتی باید به صد نهاد و دستگاه پاسخگو باشند.

زنگ خطر خاموش شدن صنعت سبز گردشگری درهمدان

غنی‌پارسا بیان کرد: اگر مشکلات پیش پای خانه‌های بوم گردی سطح استان همدان توسط مسئولین امر مرتفع نشود به طور قطع چراغ صنعت سبز گردشگری استان همدان در زمینه خانه های بوم در آینده‌ای نه چندان دور خاموش شده و رو به افول خواهد رفت.

وی گفت: از هم اکنون زنگ خطر خاموش شدن صنعت سبز گردشگری استان همدان را باید جدی گرفته و با جدیت برای حل مشکلات این حوزه چاره و تدبیری اندیشیده شود تا شاهد نابودی صنعت سبز خانه‌های بومگردی استان همدان نباشیم.

بازار خانه‌های بومگردی سطح استان رونق چندانی نداشت

 رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان نیز اظهار کرد: استان همدان دارای ۲۷ خانه بومگردی بوده که بیشترین این خانه‌های بومگردی سطح استان به شهرستان همدان اختصاص دارد.

 علی سورانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، تصریح کرد: از ابتدای سال تا مردادماه بازار خانه‌های بومگردی سطح استان به نسبت سال گذشته رونق چندانی نداشت اما در شهریور ماه تا حدودی بازار خانه های بوم گردی به خاطر پیک سفرها در شهریور بویژه در روزهای پایانی این ماه رونق به نسبت خوبی به خود گرفت.

وی با بیان اینکه توجه به گردشگری خانه های بوم گردی سطح استان همدان از نقش موثری در رونق صنعت بوم گردی استان می‌تواند برخوردار باشد، یادآور شد: در سال جاری چهار تا پنج واحد از خانه های بوم گردی به دلایل مختلفی از جمله عدم تخصص در کار، عدم علاقه، کسادی بازار تعطیل و غیرفعال شدند.

سورانی با اشاره به اینکه تقاضا برای راه اندازی خانه‌های بوم گردی در استان همدان کم شده است، افزود: در حال حاضر دو مورد راه اندازی خانه بوم‌گردی در سطح استان همدان در شُرف راه اندازی بوده که روند مراحل اداری آن در دست انجام است.

 مسئول یکی از خانه‌های بومگردی استان همدان در روستای سراب کبودراهنگ گفت: استفاده از مدارس به عنوان مراکز اقامتی در تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانی و پیک سفرها موجب شده که خانه‌های بومگردی در جذب و پذیرش گردشگر و مسافر با مشکل کمبود گردشگر مواجه شوند و بازار خانه‌های بوم گردی با چالش مواجه شود.  

سورانی خاطرنشان کرد: تاکنون برای حل این موضوع و رفع چالش خانه‌های بومگردی سطح استان در این ارتباط به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، بنابراین این موضوع را از طریق انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور پیگیری و درخواست کردیم که این مشکل را از بالا دست پیگیری داشته باشند و منتظر نتیجه‌هستیم.

سورانی اضافه کرد: خانه‌های بوم گردی در پیک سفرها به تنهایی توانایی پذیرش همه مسافران و گردشگران را ندارند، حداقل درخواست خانه‌های بومگردی این است که مدارس آموزش و پرورش در زمان پذیرش مسافران و گردشگران به عنوان مراکز اقامتی در پیک سفرها و تعطیلات مسافران و گردشگران غیر فرهنگی را پذیرش نداشته باشند و تنها قشر فرهنگی را پوشش دهند تا از این طریق خانه های بوم گردی در جذب مسافر دچار چالش نشوند، چرا که امرار معاش خانه‌های بوم گردی از همین راه است.

وی با بیان اینکه مشکل آب، عدم آنتن دهی مبایل و نبود اینترنت یکی دیگر از جمله مشکلات اکثریت خانه‌های بوم گردی سطح استان بوده که این موضوع را نیز با استانداری مطرح کرده‌ایم و فعلا به نتیجه‌ای نرسیده است، ادامه داد: آنچه در این میان نگران‌کننده است، وجود اقامتگاه‌های بومگردی غیر مجاز است که تعدادشان هر روز افزایش می‌یابد و نظارتی بر این اقامتگاه‌ها وجود ندارد و همواره می تواند نگرانی زیادی را به وجود آورد.

وی گفت: رشد قارچ گونه این تعداد خانه های بوم گردی غیرمجاز موجب شده ضربه بزرگی به اقتصاد خانه های بوم گردی رسمی وارد شود. 

به گزارش ایسنا، در پایان اینکه برخی از گردشگران ما امروزه چه به لحاظ مباحث روحی و روانی و چه به خاطر مباحث مادی تمایلی به اسکان در هتل‌های لوکس و چندستاره ندارند و یک شب اقامت در یک محیط روستایی و خانه بوم گردی را بر آن ترجیح می‌دهند و اگر از این فرصت استفاده نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

امیدواریم در این گذر با توسعه هر چه بیشتر امکانات و زیرساخت‌ها در سطح روستاها و نیز حل مشکلات خانه‌های بومگردی، روند گردشگری روستایی به عنوان یکی از مشاغل روستایی با شتاب و سرعت بیشتری پیگیری و تسریع بخشیده شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070805784
  • خبرنگار : 50037