مدیرعامل آبفا خراسان رضوی:

صنایع رغبتی به استفاده از پساب ندارند

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی با بیان اینکه صنایع رغبتی به استفاده از پساب ندارند، خواستار الزام صنایع به استفاده از پساب از طریق قانون شد تا منابع آب در اختیار این بخش در اختیار شرب قرار بگیرد.

حسین امامی در گفت‌وگو با ایسنا با آخرین وضعیت پروژه صنعت فاضلاب در شهرهای خراسان رضوی که با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی تکمیل شده و یا در حال اجرا است پرداخت و افزود: ارزش روز سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه پروژه جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب شهر گلبهار به اتمام رسیده است، میزان پیشرفت پروژه‌های این صنعت در توحید شهر سبزوار را ۸۰ درصد، خواف ۷۵ درصد، تربت‌حیدریه ۴۵ درصد، تایباد ۱۷ درصد و نیشابور ۱۵ درصد اعلام کرد.

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی با اشاره به اینکه مذاکره با سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه فاضلاب در شهرهای گناباد، کاشمر، تربت‌جام، سلامی، سده و رشتخوار هم در حال پیگیری است، گفت: توان تصفیه فاضلاب خراسان رضوی در ۱۰ تصفیه‌خانه فعال شهری و سه واحد روستایی ۸۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.

وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اقدام توسط بخش خصوصی و شرکت آب و فاضلاب، تولید پساب از ۳۰ میلیون مترمکعب در سال به ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت که جایگزین بسیار مناسبی برای منابع آب در اختیار بخش تولید به ویژه صنعت و معدن است.

امامی یادآور شد: بر اساس بند «ع» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، صنایع بزرگ، غیر از صنایع غذایی و دارویی هم باید از آب‌های نامتعارف مثل پساب و آب دریا استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای این قانون باعث مدیریت مصرف و مدیریت بهینه منابع آب تجدیدپذیر در پهنه سرزمین می‌شود، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط از جمله آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها برای تحقق این قانون را ضروری دانست و متذکر شد: بخشی از پساب تولیدی در خراسان رضوی به دلیل نبود متقاضی برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی بکار گرفته می‌شود.

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی ادامه داد: سهولت در دریافت مجوز حفر چاه برای واحدهای صنعتی و هزینه نسبتاً کم تعرفه آب، میزان رغبت در صاحبان صنایع را به استفاده از پساب کاهش داده است زیرا متقاضیان پساب باید هزینه‌های انتقال از تصفیه‌خانه تا محل مصرف را متقبل شوند.

در حال حاضر شش پروژه صنعت فاضلاب در شهرهای خراسان رضوی با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی تکمیل شده و یا در حال اجرا است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070705519
  • خبرنگار : 30147