وزنه‌برداری ایران در جوانان جهان: مدعی ناکام اما پرحاشیه

بررسی مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان نشان می‌دهد فدراسیون ایران هر چقدر در حواشی نقش پررنگی داشت اما در مدال‌آوری ضعیف بود!

به گزارش ایسنا، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در اسپانیا که حواشی زیادی برای تیم ایران داشت بالاخره به پایان رسید. تیم پسران ایران با چهار وزنه‌بردار و دختران با ۵ وزنه‌بردار در این مسابقات شرکت کردند و حاصل آن هم کسب دو مدال نقره و دو برنز بود و ایران تنها در یک وزن صاحب مدال مجموع شد.

ایران در دوره قبل مسابقات ۵ طلا، ۹ نقره و یک برنز گرفته بود و در رده‌بندی تیمی هم قهرمان شد و در این دوره هم قرار بود با ترکیب ۱۰ نفره شرکت کند تا از عنوان خود دفاع کند اما تیم پسران در سال ۲۰۲۴ مقامی بهتر از یازدهمی به دست نیاورد و خبری از گرفتن حتی یک مدال طلا هم نبود. تیم دختران هم در رده دوازدهم رده‌بندی تیمی قرار گرفت.

در این دوره از مسابقات تیم وزنه‌برداری ایران بیشتر درگیر حواشی بود و انواع و اقسام اتفاقات عجیب و غریب را تجربه کرد. البته در رقم خوردن برخی از این حواشی خود فدراسیون مقصر بود.

در ابتدا مشخص شد ۶ نفر از تیم ۱۰ نفره پسران ایران امکان حضور در مسابقات قهرمانی جوانان جهان را ندارند چرا که یک قانون مهم در مورد گرفتن آزمایش دوپینگ از سوی فدراسیون ایران رعایت نشده بود. طبق قوانین مبارزه با دوپینگ فدراسیون جهانی وزنه برداری، کشورهای شرکت کننده در مسابقات قهرمانی جوانان و بزرگسالان جهان باید ۶ ماه قبل از حضور در این مسابقات دو مرتبه آزمایش دوپینگ دهند و فاصله بین دو آزمایش نباید کمتر از دو هفته باشد. فدراسیون ایران در آستانه مسابقات از وزنه‌برداران تست دوپینگ گرفت و فاصله این دو تست برای برخی از نفرات کمتر از دو هفته یعنی ۱۲ روز شد و همین عامل باعث شد ۶ نفر از آنها نتوانند در مسابقات قهرمانی جوانان جهان شرکت کنند.

هنوز این حاشیه به پایان نرسیده بود که لیست اولیه‌ و البته پرحاشیه از فدراسیون وزنه‌برداری منتشر شد. آن لیست برای گرفتن ویزای اسپانیا بود و نام افراد غیر مرتبط با عناوین عجیب از جمله ماساژور و آنالیزور در آن وجود داشت. همچنین حضور همسر و فرزند بهداد سلیمی نایب رییس فدراسیون وزنه‌برداری نیز در این سفر حواشی را دوچندان کرد. هرچند عنوان شد که هزینه‌ها به صورت شخصی پرداخت شده اما باز هم انتقادات پابرجا ماند.

فدراسیون وزنه‌برداری در واکنش به لیست پرحاشیه اعلام کرد، این لیست اصلاح شده و در نهایت ۲۰ نفر به اسپانیا رفته‌اند و برخی نفرات با هزینه شخصی رفته‌اند. با این وجود انتقادات زیادی به فدراسیون وارد شد که چرا از ابتدا چنین لیستی تهیه کرد که اکنون باعث ایجاد حواشی زیادی کند.

سومین حاشیه در این مسابقات، ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران بود. فاطمه کشاورز که در دسته ۷۱ کیلوگرم وزنه زد و هشتم شد یک روز پس از مسابقه خود هتل تیم ملی را ترک می‌کند و هیچ خبری هم از او به دست نیامده است. طبق گفته رییس فدراسیون وزنه‌برداری او با به هم ریختن چمدان مربی تیم ملی پاسپورت و برخی از لباس‌های خود را برداشته و از هتل خارج شده است.

به پایان رسیدن مسابقات قهرمانی جوانان جهان شاید بهترین خبر برای فدراسیون بود تا حواشی این سفر عجیب به اسپانیا هم به پایان برسد. هرچند که این مسابقات تمام شد اما فدراسیون نباید به سادگی از کنار تمام حواشی که ایجاد شد عبور کند و آنها را به فراموشی بسپارد.

کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری که افراد نامداری مانند حسین توکلی و حسین رضازاده را در خود جای داده باید پیگیر این اشتباه فاحش باشد و از کادر فنی گرفته تا مسئول بین الملل را بازخواست کنند که چرا زودتر این قانون را اجرا نکردند. از طرفی نتایج فنی نباید در میان این حواشی گم شود. در تیم پسران از میان سه وزنه‌بردار که در گروه A وزنه زدند، تنها یک مدال مجموع به دست آمد و این سوال به وجود می آید که چرا دو نفر دیگر نتوانستند به مدال برسند.

همچنین در این دوره از مسابقات ایران به مدال طلا هم نرسید این در حالی است که پیش از این بارها فدراسیون عنوان کرده بود جوانان خوبی در تیم ملی وجود دارند.

حتی عملکرد تیم دختران هم باید بررسی شود چون قبلا عنوان شده بود باید کم کم به سمت مدال‌آوری قدم بردارند اما حتی نزدیک به مدال هم نشدند.

حواشی زیادی که در مورد لیست اولیه به وجود آمد باید برای فدراسیون وزنه‌برداری درس عبرت شود تا دیگر برای افراد غیرمرتبط دنبال ویزا نباشد، حتی اگر خودشان هزینه بدهند! فدراسیون آژانس مسافرتی نیست و هر کسی تصمیم دارد به مسافرت برود باید خودش اقدام کند. بهتر است رییس فدراسیون وزنه‌برداری رودربایستی را با برخی دوستان کنار بگذارد و اجازه ندهد که چنین حاشیه‌ای دوباره گریبان‌گیر وزنه‌برداری شود.

نتایج پسران در قهرمانی جوانان جهان:

دسته ۸۹ کیلوگرم: علیرضا عباسپور دو مدال نقره و یک برنز 

دسته ۱۰۲ کیلوگرم: محمد اسفندیاری پنجم شد.

دسته ۱۰۹ کیلوگرم: حسن عمادی چهارم شد و یک مدال برنز گرفت.

دسته ۱۰۹+ کیلوگرم: امیررضا آقایی دهم شد.

عملکرد دختران وزنه‌بردار در قهرمانی جوانان جهان:

دسته ۶۴ کیلوگرم: غزال حسینی شانزدهم شد.

دسته ۷۱ کیلوگرم: فاطمه کشاورز هشتم و ریحانه کریمی سیزدهم شدند.

دسته ۷۶ کیلوگرم: هانیه شریفی نهم شد.

دسته ۸۷ کیلوگرم: کیژان مقصودی  پنجم شد. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403070705393
  • خبرنگار : 71468