نگاهی به آنچه در زیستگاه شبیه‌سازی‌شده مریخ گذشت

خدمه زیستگاه شبیه‌سازی‌شده مریخ ناسا طی ماموریت خود با واقعیت زندگی در سیاره سرخ روبه‌رو شدند.

به گزارش ایسنا، چهار دانشمند داوطلب به تازگی از اقامت ۴۵ روزه در واقعی‌ترین زیستگاه شبیه‌سازی‌شده مریخ بیرون آمده‌اند.

به نقل از دیلی میل، این چهار نفر در زیستگاه «آنالوگ پژوهش‌های اکتشافی انسانی»(HERA) در مرکز فضایی جانسون ناسا کاملا منزوی ماندند تا روز دوشنبه پس از باز شدن دریچه سرانجام به زمین بازگشتند.

به گفته ناسا، آنها در زیستگاه ۱۸ پژوهش متفاوت را انجام دادند که به ناسا و سایر آژانس‌های فضایی کمک می‌کنند تا بفهمند که انسان‌ها چگونه نسبت به محصور شدن، شرایط کاری و محیط‌های دورافتاده مأموریت‌های اعماق فضا واکنش نشان می‌دهند.

ناسا هدف خود را برای رساندن انسان به مریخ تا دهه ۲۰۳۰ تعیین کرده است. با توجه به نزدیک شدن به این زمان معین، ماموریت‌های شبیه‌سازی‌شده مانند HERA می‌توانند اطلاعات مهمی را درباره چگونگی زنده ماندن فضانوردان در دورترین ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار ارائه دهند.

این گروه چهار نفره متشکل از «ارین اندرسون»(Erin Anderson)، «سرگی یاکیموف»(Sergii Iakymov)، «براندون کنت»(Brandon Kent) و «سارا الیزابت مککندلس»(Sarah Elizabeth McCandless) سومین گروهی بودند که به زیستگاه HERA وارد شدند.

بیشتر بخوانید:

ناسا خدمه جدید ماموریت شبیه‌سازی‌شده مریخ را معرفی کرد

ماموریت آنها منحصربه‌فرد به شمار می‌رفت زیرا شامل وظایف دقیق‌تری بود که برای تقلید از تجربه زندگی و کار کردن در مریخ طراحی شده بودند. وظایف آنها شامل برداشت گیاهان از یک باغ هیدروپونیک، پرورش میگو، استقرار یک ماهواره کوچک، انجام دادن یک پیاده‌روی مجازی روی سطح مریخ شبیه‌سازی‌شده و به پرواز درآوردن پهپادهای شبیه‌سازی‌شده بر فراز مریخ بود. ناسا در بیانیه‌ای نوشت: این فعالیت‌ها برای غوطه‌ور کردن خدمه در ذهنیت متمرکز بر وظیفه فضانوردان طراحی شده‌اند.

ناسا حتی تاخیرهای ارتباطی را که فضانوردان ممکن است روزی در مریخ با آنها روبه‌رو شوند، شبیه‌سازی کردند. در طول یک ماموریت واقعی مریخ ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد تا پیام از زمین به فضانوردان حاضر در سیاره سرخ برسد و بالعکس.

در همه این مدت، خدمه تحت نظر دانشمندان ناسا بودند تا ارزیابی شود که وظایف روزمره، فعالیت‌های معمول، انزوا و محصور شدن در زیستگاه چگونه بر رفتار و عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

وقتی خدمه مشغول کارهای سخت نبودند، کتاب می‌خواندند، بازی می‌کردند، لگو می‌ساختند و به موسیقی گوش می‌دادند.

کنت هنگام خروج از HERA گفت: ما پس از سفر ایمن به مریخ و بازگشت ایمن به زمین، به عنوان خدمه «کمپین ۷» و «ماموریت ۳» بدین وسیله رسما این زیستگاه اکتشافی را به گروه عملیات آنالوگ پرواز تحویل می‌دهیم. ما امیدواریم این زیستگاه همچنان به عنوان یک خانه امن برای خدمه HERA در آینده خدمت کند.

ناسا یک زیستگاه شبیه‌سازی‌شده مریخی دیگر نیز به نام «آنالوگ کاوش سلامت و عملکرد خدمه»(CHAPEA) دارد که به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند داوطلبان را تا یک سال نگه دارد. اولین خدمه داوطلب CHAPEA در ماه ژوئیه از زیستگاه خود بیرون آمدند.

ناسا در حال حاضر به دنبال داوطلبان غیر سیگاری بین سنین ۳۰ تا ۵۵ سال برای مأموریت بعدی HERA است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070705365
  • خبرنگار : 71604