یک مسئول در اداره‌کل کشاورزی استان خبر داد

ورود ارقام مقاوم به سرما از نیاز تاکستان های خراسان شمالی

رئیس بخش باغی و زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی، ورود ارقام مقاوم به سرما را از نیاز تاکستان های این استان اعلام کرد.

دکتر علی دادار در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه سالانه مقدار زیادی از انگورهای تاکستان های این استان به علت سرما از بین رفته و یا دچار آفت زدگی می شوند و از دسترس خارج می شوند.

وی گفت: در حال حاضر در دنیا رقم های مقاوم به سرما وجود دارد که باید تحقیقات انجام شود، ژن های مقاوم به سرمازدگی استخراج و به بوته های موجود در تاکستان ها پیوند زده شود.

دادار افزود: اما تاکنون هیچ بودجه ای برای این امر در استان اختصاص نیافته و باغداران همچنان متضرر می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن در این استان صنایع تبدیلی و تکمیلی به اندازه کافی برای میوه انگور وجود ندارد که آن ها را تبدیل به کنسانتره کند و یا اینکه آب و روغن آن را استخراج کند.

رئیس بخش باغی و زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: متاسفانه عدم حمایت از تاکداران سبب شده تا تاکستان های استان قدیمی باقی بمانند و یا اینکه از بین بروند و ویلاسازی شوند و در حال حاضر منطقه بدرانلوی شهرستان بجنورد شبیه منطقه مسکونی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این استان ۸۰ نوع رقم انگور وجود دارد که مهمترین آن کلاهداری است، تاکید کرد: در حال حاضر انگور کلاهداری در ارتفاعات این استان به صورت کاملا ارگانیک تولید می شود.

به گزارش ایسنا، خراسان شمالی دارای ۴۷۰۰۰ هکتار باغات میوه است که ۴۲ درصد باغ‌های استان شامل انگور است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070705322
  • خبرنگار : 50046