امام جمعه اراک عنوان کرد

ارتقای توانمندی آتش‌نشانان راهبرد موثر پیشگیری و کاهش وقوع حوادث

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: تقویت آموزش‌های عمومی و ارتقای توانمندی آتش‌نشانان راهبردی موثر برای پیشگیری و کاهش وقوع حوادث است.

آیت الله دری نجف آبادی شنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۳ در آیین گرامیداشت روز آتش نشان در اراک با بیان اینکه امنیت، عدالت و رفاه سه مولفه اصلی مورد نیاز زندگی جامعه بشری در کنار سه ویژگی دیگر شامل هوا، آب و محیط سالم است، اظهار کرد: این مولفه‌ها در ابعاد اقتصادی، معنوی، اجتماعی، طبیعی و جغرافیایی موثر هستند.

وی با قدردانی از خدمات ایثارگرانه آتش نشانان گفت: در آموزه‌های دینی آمده است که نجات جان یک انسان به منزله نجات جان همه انسان‌هاست و آتش نشانان از اجر معنوی بالایی به دلیل فداکاری و ایثار در نجات جان انسانها برخوردارند.

امام جمعه اراک با تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه آتش نشانان و توانمندسازی آنان در راستای پیشگیری و مدیریت حوادث گفت: آموزش باید در سه سطح عمومی، فراگیر و نیروهای عمومی کشور برگزار شود تا با ارتقای سطح آموزش به صورت تخصصی بتوان در مواقع بحران آمادگی لازم را داشت. در شرایطی زندگی صنعتی، برخورداری شهرها از ساختمان‌های فرسوده یا بلندمرتبه و وقوع حوادث غیرمترقبه، آموزش یک ضرورت است.

وی در ادامه، بی‌توجهی، سهل‌انگاری، غفلت یا ارائه برخی مجوزهای غلط و غیراصولی را موجب بروز حوادث ناگوار دانست و افزود: نظارت بر ساختمان‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، ابنیه و ... به معنای واقعی ضرورت دارد. معادنی که در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند باید از ایمنی لازم برخوردار باشند تا شاهد وقوع حوادثی نظیر معدن طبس نباشیم. همچنین باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مانع از فرسودگی و کاهش استحکام بناها و ساختمان‌ها شویم تا حادثه‌ای تلخ رخ ندهد.

شهردار اراک نیز با اشاره به فعالیت ۲۲۸ آتش‌نشان در اراک که ۱۸۳ نفر آنها نیروهای عملیاتی هستند، گفت: از هفتم مهرماه سال گذشته تاکنون، ۳۲ عملیات سبک، نیمه سنگین و سنگین توسط آتش نشانان اراک انجام شده است.

علیرضا محمودی به مقوله آموزش در راستای پیشگیری از وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر ساعت آموزش های مختلف برگزار شده است و این رویه ادامه دارد. در خصوص ایمنی ساختمان ها نیز کار پایش به طور مستمر انجام می شود.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین تیم‌های غواصی ایران متعلق به آتش‌نشانی اراک است، گفت: غواصان آتش نشانی اراک با برخورداری از تجهیزات لازم خدمات با کیفیتی را در هنگام وقوع حوادث ارائه می دهند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403070705271
  • خبرنگار : 50212