بایدها و نبایدهای نظافت فرش دستبافت

یکی از ارزشمندترین لوازمی که در خانه ما ایرانی‌ها وجود دارد، فرش است. به‌خصوص فرش‌های دستبافت که زیبایی و گرمی خاصی به فضای خانه می‌دهند و عنصر مهمی در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند. این فرش‌های ارزشمند به مراقبت و توجه ویژه‌ای نیاز دارند و باید به‌طور منظم به آن‌ها رسیدگی شود.

به گزارش ایسنا به نقل از قالیشویی پاکسان، یکی از ارزشمندترین لوازمی که در خانه ما ایرانی‌ها وجود دارد، فرش است. به‌خصوص فرش‌های دستبافت که زیبایی و گرمی خاصی به فضای خانه می‌دهند و عنصر مهمی در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند. این فرش‌های ارزشمند به مراقبت و توجه ویژه‌ای نیاز دارند و باید به‌طور منظم به آن‌ها رسیدگی شود. اما تمیز کردن و نظافت این فرش‌ها، بدون داشتن تجربه و اطلاعات کافی مشکل است. فرش‌های دستبافت دارای تاروپود حساسی هستند و شست‌وشوی غیراصولی این فرش‌ها می‌تواند به بافت و رنگ آن‌ها آسیب وارد کند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین بایدها و نبایدهای نظافت فرش دستبافت اشاره خواهیم کرد تا از آسیب‌های احتمالی هنگام شست‌وشو جلوگیری شود.

نکات مهم قبل از شستن فرش دستبافت

درواقع، شستن فرش قبل از این‌که آن را خیس کنید، آغاز می‌شود. برای یک شست‌وشوی اصولی، ابتدا باید مقدمات لازم را فراهم کرده و چند نکته مهم را موردبررسی قرار دهیم. در ادامه، با چند نکته اساسی که باید پیش از نظافت فرش به آن‌ها توجه کنیم، آشنا خواهیم شد.

از بین بردن گردوغبار فرش

قبل از این‌که فرش را خیس کنیم، باید گردوغبار لای تاروپود فرش را از بین ببریم. معمولا زدودن گردوغبار را با استفاده از ضربات چوب بر پشت فرش و یا با تکاندن فرش انجام می‌دهند. درصورتی‌که ضربات چوب خیلی محکم باشند، بافت فرش آسیب دیده و حتی احتمال پارگی وجود دارد. به همین دلیل، اگر برای زدودن گردوغبار از چوب استفاده می‌کنید، حتما این کار را با ملایمت انجام دهید. راهکار بهتری که برای از بین بردن گردوغبار وجود دارد، استفاده از جارو برقی است. توجه داشته باشید که وجود گردوخاک در فرش، فرآیند شست‌وشوی آن را کند می‌کند.

بررسی رنگ فرش

فرش‌های دستبافت با کیفیت‌ها و مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند. بعضی از فرش‌های دستبافت هنگام شست‌وشو رنگ پس می‌دهند و همین موضوع می‌تواند فرش ارزشمند شما را نابود کند؛ بنابراین، ما باید قبل از نظافت فرش از عدم رنگدهی آن مطمئن شویم. برای این کار، کافی است یک دستمال سفید را با آب نسبتا گرم خیس کنیم و بر قسمت کوچکی از فرش بکشیم. رنگی شدن دستمال به معنی، رنگدهی فرش شماست. پس ریسک نکنید و شست‌وشوی فرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. قالیشویی کرج یکی از همین مراکز معتبر شست‌وشوی فرش است که خدمات تخصصی قالیشویی ارائه می‌دهد.

بررسی بافت فرش

اگر خودتان در منزل نظافت فرش دستبافت را انجام می‌دهید، قبل از شست‌وشو به‌دقت بافت فرش را بررسی کنید. فرش‌های دستبافت با پرزهای بلند، متوسط و کوتاه بافته می‌شوند که شستن هرکدام از آن‌ها فرآیند خاص خود را دارد. برای مثال، هنگام شستن فرشی که پرزهای بلندی دارد، باید حساسیت و دقت بیشتری به خرج داد؛ احتمال آسیب دیدن این فرش‌ها به‌مراتب بیشتر از سایر فرش‌هاست.

استفاده از شوینده مناسب

شوینده‌های خنثی مثل پودر دستی و شامپو فرش، بهترین انتخاب برای شست‌وشوی فرش‌های دستبافت هستند. این شوینده‌ها به‌خوبی فرش را تمیز کرده و به بافت و رنگ آن آسیبی نمی‌رسانند. انتخاب شوینده مناسب برای شستن فرش‌های دستبافت از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر فرش دستبافت شما ارزش و قیمت بالایی دارد، حتما قبل از شست‌وشو با یک قالیشویی معتبر مشورت کرده تا شوینده مناسب فرش خودتان را پیدا کنید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان، همین الان با کارشناسان قالیشویی کرج تماس بگیرید.

نکات مهم هنگام شستن فرش دستبافت

بعد از زدودن گردوخاک، انتخاب شوینده مناسب و بررسی رنگ و بافت فرش می‌توانیم شست‌وشوی فرش را آغاز کنیم. در این مرحله نیز رعایت چند نکته ضروری است. ازجمله مهم‌ترین نکاتی که هنگام شست‌وشوی فرش دستبافت باید به آن‌ها توجه کنیم، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

کنترل دمای آب

در شست‌وشوی فرش دستبافت، به هیچ وجه نباید از آب داغ استفاده شود. دمای بالای آب ممکن است به الیاف و رنگ فرش آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کرده و موجب رنگدهی فرش شود. در مقابل، آب سرد هم برای شست‌وشوی فرش چندان مناسب نیست. آب با دمای متوسط یا به اصطلاح آب ولرم، بهترین دما برای شست‌وشوی فرش را دارد.

به کارگیری ابزار مناسب

فرچه‌های زبر و پاروهای چوبی و فلزی، ابزارهای مناسبی برای شستن فرش دستبافت نیستند. این فرش‌ها دارای تاروپود حساس و پرزهای بلندی هستند که استفاده از ابزار نامناسب می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. شما می‌توانید برای این کار از فرچه‌های نرم استفاده کرده و عمل فرچه‌کشی را با ملایمت انجام دهید.

شستن کامل مواد شوینده از روی فرش

اگر در این مرحله دقت و صبر کافی به خرج ندهید، تمامی زحمات شما به باد می‌رود. مواد شوینده و آلودگی‌ها باید به‌طور کامل از روی فرش پاک شوند. اگر آبکشی فرش به شکل اصولی انجام شود، درخشندگی و زیبایی به فرش دستبافت شما برمی‌گردد.

نکات مهم پس از شستن فرش دستبافت

مراحل شست‌وشو با آبکشی فرش به اتمام نمی‌رسد؛ با رعایت چند نکته کلیدی دیگر می‌توانیم پس از اتمام کار، نتیجه‌های بهتری را مشاهده کنیم. مهم‌ترین نکاتی که پس از شستن فرش دستبافت باید رعایت کنیم، موارد زیر را شامل می‌شود:

خشک کردن فرش در محیط مناسب

ابتدا اجازه دهید آب اضافه از فرش خارج شده و سپس برای منتقل کردن فرش به محیط مناسب اقدام کنید. از قرار دادن فرش دستبافت زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید. نور خورشید موجب تغییر رنگ فرش خواهد شد. بهترین محیط برای خشک کردن فرش، مکانی است که فاقد گردوغبار و هرگونه آلودگی باشد. اگر شرایط لازم برای شست‌وشو و خشک کردن فرش را ندارید، می‌توانید این کار را به قالیشویی کرج و کارکنان باتجربه این شرکت خدماتی بسپارید.

مرتب کردن پرزها

بعد از اینکه فرش به‌طور کامل خشک شد، باید با استفاده از یک بُرس یا فرچه نرم، پرزها را مرتب کرده و خواب فرش را تنظیم کنیم. با این کار نقوش روی فرش، جلوه و جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند. درصورتی‌که از جارو برقی برای این کار استفاده می‌کنید، بُرس جارو را تنها به یک سمت بکشید.

شست‌وشوی فرش دستبافت در قالیشویی کرج

همان‌طورکه دیدیم، شستن فرش دستبافت به دقت و حساسیت فراوانی نیاز دارد. چیزی که شست‌وشوی این فرش‌ها را سخت‌تر می‌کند، ارزش بالای آن‌هاست. به همین دلیل معمولا افراد، شستن فرش‌های دستبافت را به قالیشویی‌ها واگذار می‌کنند تا به شکل اصولی‌تری انجام شود. در این صورت، پیدا کردن یک قالیشویی باسابقه و قابل اطمینان خیال شما را از بابت همه‌چیز راحت می‌کند.

قالیشویی کرج با ۱۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه، یکی از معتبرترین قالیشویی‌های موجود در استان البرز است. این قالیشویی عضو رسمی سه اتحادیه قالیشویی کرج، هشتگرد و فردیس بوده و خدمات خود را در سراسر استان البرز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت مشاوره رایگان به وب‌سایت قالیشویی پاکسان کرج مراجعه بفرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403070705229
  • خبرنگار :