در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

رتبه ۶۴ جهانی ایران در شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۲۴/رتبه ۱۱۵ ایران در استفاده از خدمات دولتی آنلاین

تحلیل شاخص نوآوری جهانی (GII) سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران هر چند در میان ۱۳۳ کشور جهان در جایگاه ۶۴ قرار گرفته است، ولی در مقایسه با جایگاه ایران در سال ۲۰۲۲ با رتبه ۵۳، افت نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، شاخص نوآوری جهانی هر ساله توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و کشورهای جهان را بر اساس ظرفیت‌ها و نتایج نوآوری‌شان رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص شامل حدود ۸۰ زیرشاخص است که در دو بخش اصلی ورودی‌ها و خروجی‌های نوآوری گروه‌بندی می‌شوند.

ایران در سال ۲۰۲۴ در رتبه کلی ۶۴ قرار گرفته و نسبت به سال ۲۰۲۳ با دو پله افت مواجه شده است. این گزارش جزئیات رتبه ایران در بخش‌های مختلف نوآوری و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن را ارائه می‌دهد.

امیرعباس محمدی کوشکی از کارشناسان کارگروه رتبه‌بندی و پژوهش‌های بین‌الملل تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بررسی گزارش شاخص جهانی مالکیت فکری ۲۰۲۴، گفت: بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۲۴ در میان ۱۳۳ کشور حاضر در شاخص نوآوری جهانی رتبه ۶۴ را به دست آورده، ولی در مقایسه با سال‌های گذشته، این رتبه نسبت به سال ۲۰۲۰ که ۶۷ بود، بهتر شده است؛ اما در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ایران در رتبه ۵۳ قرار داشت، افت کرده است. همچنین، ایران در میان کشورهای با درآمد متوسط پایین (lower-middle-income economies) جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده عملکرد نسبی خوبی در این دسته از کشورها است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، ایران در میان ۱۰ کشور منطقه آسیای مرکزی و جنوبی رتبه دوم را کسب کرده است.

محمدی با بیان اینکه شاخص نوآوری جهانی شامل دو بخش «ورودی» و «خروجی» نوآوری است، اظهار کرد: شاخص ورودی‌ها شامل زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و منابع انسانی هستند که برای تولید نوآوری ضروری‌اند و شاخص خروجی‌ها نیز شامل نتایج ملموسی مانند ثبت پتنت‌ها، مقالات علمی و محصولات خلاقانه می‌شوند.

ورودی‌های نوآوری

وی با اشاره به ورودی‌های نوآوری، تصریح کرد: ایران در سال ۲۰۲۴ رتبه ۸۵ را در بخش ورودی‌های نوآوری به دست آورده است. این رتبه نشان می‌دهد که ایران در فراهم کردن زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های لازم برای نوآوری هنوز با چالش‌هایی مواجه است. به طور مثال، در زیرشاخص‌هایی مانند کیفیت تنظیمات نظارتی (regulatory quality) و ثبات سیاستی برای کسب‌وکارها، ایران رتبه‌های بسیار پایینی دارد. در شاخص کیفیت تنظیمات نظارتی، ایران رتبه ۱۳۳ و در شاخص ثبات سیاستی رتبه ۱۲۶ را به دست آورده است که نشان‌دهنده ضعف‌های مهم در محیط نهادی و قانونی کشور است.

خروجی‌های نوآوری

محمدی با اشاره به خروجی‌های نوآوری نیز گفت: در بخش خروجی‌های نوآوری، ایران در سال ۲۰۲۴ رتبه ۴۸ را به خود اختصاص داده است که نسبت به بخش ورودی‌ها جایگاه بهتری را نشان می‌دهد. این امر نشان‌دهنده این است که ایران نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود توانسته است خروجی‌های مناسبی تولید کند. در شاخص‌هایی مانند تعداد مقالات علمی و ثبت پتنت‌ها، ایران عملکرد خوبی دارد. برای مثال، تعداد مقالات علمی منتشر شده توسط ایران در سال‌های اخیر افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۲۸ رسیده است. همچنین، تعداد پتنت‌های ثبت‌شده توسط ایرانیان نیز با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده است.

این عضو رسمی ویکی آمار سازمان ملل متحد، خاطر نشان کرد: ایران در برخی از شاخص‌های نوآوری جهانی عملکرد خوبی داشته و در برخی دیگر با چالش‌هایی مواجه است که در ادامه به تحلیل نقاط قوت و ضعف ایران در شاخص‌های مختلف پرداخته می‌شود:

نقاط قوت
سرمایه بازار: 
ایران در شاخص سهم ارزش بازار به تولید ناخالص داخلی (GDP) با رتبه ۱ در جهان قرار دارد. این شاخص نشان‌دهنده ظرفیت بالای ایران در بهره‌برداری از سرمایه بازار برای رشد نوآوری است.

تعداد علائم تجاری: ایران در شاخص تعداد علائم تجاری ثبت‌شده نسبت به تولید ناخالص داخلی نیز رتبه یک را کسب کرده است. این شاخص بیانگر ظرفیت بالای ایران در حوزه مالکیت فکری و ثبت اختراعات و علائم تجاری است.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی و مهندسی: در شاخص تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی و مهندسی، ایران با رتبه ۸ یکی از بهترین عملکردها را در میان کشورهای جهان دارد. این نشان‌دهنده سرمایه انسانی قوی در حوزه‌های علمی و فنی است که می‌تواند به تقویت نوآوری در آینده منجر شود.

واردات فناوری پیشرفته: ایران در شاخص واردات فناوری‌های پیشرفته نیز رتبه ۱۸ را کسب کرده که نشان‌دهنده تمایل بالای کشور به استفاده از فناوری‌های پیشرفته در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

نقاط ضعف
کیفیت تنظیمات نظارتی: ایران در شاخص کیفیت تنظیمات نظارتی، بدترین رتبه یعنی ۱۳۳ را به خود اختصاص داده است. این نشان‌دهنده ضعف جدی در ایجاد محیط قانونی و نظارتی مناسب برای کسب‌وکارها و نوآوری است.

نرخ تعرفه‌های تجاری: نرخ تعرفه‌های اعمال‌شده در ایران نیز یکی از چالش‌های بزرگ برای تجارت و نوآوری است. ایران در این شاخص رتبه ۱۳۱ را دارد که نشان‌دهنده سیاست‌های تجاری محدودکننده است.

زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT): زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نیز با چالش‌هایی مواجه است. در شاخص دسترسی به ICT، ایران در رتبه ۸۹ و در استفاده از خدمات دولتی آنلاین رتبه ۱۱۵ قرار دارد که نشان‌دهنده لزوم بهبود زیرساخت‌های فناوری در کشور است.

تأثیر نوآوری بر رشد اقتصادی و اجتماعی

محمدی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های گزارش شاخص نوآوری جهانی، تحلیل تأثیرات اقتصادی و اجتماعی نوآوری است، در این باره توضیح داد: در ایران، نوآوری تأثیرات مثبتی بر بهره‌وری نیروی کار و رشد اقتصادی داشته است. برای مثال، بهره‌وری نیروی کار در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین، طول عمر متوسط ایرانیان در سال ۲۰۲۲ به ۷۴.۶ سال رسیده است که نشان‌دهنده بهبود شاخص‌های سلامت و زندگی اجتماعی است.

تحلیل روندها و چشم‌انداز آینده

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روندهای سال‌های اخیر، می‌توان گفت که ایران در بخش خروجی‌های نوآوری عملکرد مناسبی داشته است، اما در بخش ورودی‌ها و به ویژه زیرساخت‌های قانونی و نهادی نیازمند اصلاحات جدی است. بهبود در بخش‌های نهادی، تسهیل کسب‌وکارها و کاهش موانع تجاری می‌تواند به تقویت نوآوری در ایران منجر شود.

وی اضافه کرد: به طور کلی، اگرچه ایران در شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۴ با چالش‌هایی مانند ضعف‌های نهادی و زیرساختی مواجه است، اما با بهره‌گیری از سرمایه انسانی قوی، ظرفیت‌های بالای علمی و تمایل به استفاده از فناوری‌های پیشرفته می‌تواند در آینده جایگاه بهتری در این شاخص کسب کند.

این کارشناس کارگروه رتبه‌بندی و پژوهش‌های بین‌الملل تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران، گفت: در این گزارش ایران در ۷ بخش بررسی شده است که به صورت کلی به رتبه‌های کسب شده اشاره می‌شود:

شاخص رتبه‌کلی‌ایران
مؤسسات ۱۳۳
ثبات عملیاتی برای مشاغل ۱۳۰
اثربخشی دولت  ۱۲۰
حاکمیت قانونی  ۱۱۸
محیط کسب و کار ۱۲۸
سیاست‌ها و فرهنگ کارآفرینی ۸۵
سرمایه انسانی و تحقیق ۶۴
آموزش و پرورش  ۹۳
هزینه آموزش بر اساس GDP ۱۰۹
بودجه دولتی دانش‌آموزان متوسطه ۶۷
امید به زندگی در مدرسه   ۶۶
نسبت دانش‌آموز به معلم  ۹۶
آموزش عالی  ۳۵
فارغ‌التحصیلان علوم‌ومهندسی ۸
تحقیق و توسعه  ۴۸
پژوهشگران  ۴۷
رتبه‌بندی دانشگاه‌های QS  ۴۲
در بخش زیر ساخت ۹۵
زیر ساخت‌های عمومی  ۵۰
تشکیل سرمایه ناخالص GDP  ۵
در بخش پیچیدگی بازار  ۱۷
امور مالی برای استارت آپ‌ها ۷۰
تنوع صنایع داخلی  ۵۸
مقیاس بازار داخلی  ۱۹
ارزش بازار GDP  ۱
در بخش پیچیدگی کسب و کار  ۱۱۰
زنان شاغل با مدرک تحصیلی پیشرفته ۸۶
انتشارات مشترک پژوهشی و صنعت ۸۲
همکاری تحقیق و توسعه دانشگاه و صنعت ۱۲۱
استعداد پژوهشی، درصد در مشاغل ۵۵
خروجی‌های دانش و فناوری  ۴۹
رشد و بهره‌وری نیروی کار ۶۸
پیچیدگی تولید و صادرات  ۷۲
هزینه‌های نرم‌افزاری ۳
صادرات خدمات ICT بر اساس کل تجارت  ۱۲۵
در بخش خروجی‌های خلاقانه  ۵۲
دارایی‌های نامشهود  ۲۳
علائم تجاری بر اساس مبدأ  ۱
بازار سرگرمی و رسانه  ۵۹
ایجاد اپلیکیشن موبایل  ۹۳
صادرات کالاهای خلاق  ۷۴
کالاها و خدمات خلاقانه ۱۰۲

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403070705039
  • خبرنگار : 30057