آیین‌نامه اعطای راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی ابلاغ شد

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی «آیین­‌نامه اعطای راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی» را برای اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، «آیین‌نامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی» که در جلسه ۹۰۳ مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۰۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگی و بر اساس مصوبه  جلسه ۴۹۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

به منظور اجرای بند (د) ماده (۱) سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۷۹ مورخ ۲۲/۰۱/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) مبنی بر تدوین «آیین­نامه اعطاء راتبه معلمی» و اجرای بندهای (ب) و (چ) ماده ۸۸ و نیز محور ۲ از بند (ث) ماده ۹۲ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و نظر به اهمیت ویژه تعالی نیروی انسانی در نظام تربیت رسمی و عمومی و جذب داوطلبان مستعد و برتر برای ایفاء نقش معلمی با استفاده از همه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی کشور و اجرای راهکار ۳-۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی در رشته‌های تربیت معلم و نیز راهکار ۱۰-۱۱ این سند مبنی بر جلب مشارکت دانشگاه‌های برتر و حوزه‌های علمیه در امر تربیت تخصصی-حرفه‌ای و دینی معلمان، «آیین‌نامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی»، برای اجرا به مدت دو سال به شرح مواد آتی به تصویب رسید:

 ماده ۱- اختصارات و تعاریف

وزارت: وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
دانشگاه: دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه‌ها: دانشگاه‌های دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
آیین‌نامه: آیین‌نامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی
هیأت جذب وپذیرش دانشگاه فرهنگیان: هیأت جذب و پذیرش تعیین‌شده برای دانشگاه فرهنگیان در آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
ماده۲- راتبه معلمی
راتبه معلمی عبارت است از تسهیلات اعطاء وزارت آموزش و پرورش برابر با ۵۰% حقوق و مزایای دریافتی دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان در همان سال که به مدت حداکثر ۲۴ ماه به صورت ماهانه به منظور تأمین هزینه‌های تحصیل دانشجویان مستعد و مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها برای جذب در حرفه معلمی پرداخت می‌شود تا بتوانند با انگیزه بیشتر، شایستگی‌های مورد نیاز حرفه معلمی را در خود ایجاد کنند و مطابق با شرایط و ضوابط مربوطه به عنوان معلم، جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.

ماده۳- وظایف و اختیارات هیأت جذب و پذیرش

این هیأت علاوه بر وظایف ذکرشده در ماده ۴ آیین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۹۴ مورخ ۲۶/۱۰/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) در ارتباط با اعطاء راتبه معلمی نیز وظایف زیر را به عهده دارد:
الف- تصویب دستورالعمل‌های اجرایی مورد نیاز برای شناسایی و جذب استعدادهای برتر دانشجویی موضوع مواد شش و هفت این آیین‌نامه
ب - تصمیم‌گیری درخصوص سایر موارد اجرایی که در این آیین‌نامه به آن اشاره نشده است

ماده۴- ظرفیت و شرایط پذیرش

وزارت موظف است در راستای کاهش تدریجی معلمان جذب‌شده از مسیر ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه، سالانه حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه را از محل افزایش ظرفیت مورد اشاره در محور ۲ از بند (ث) ماده ۹۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت بر اساس ردیف استخدامی سازمان امور اداری و استخدامی و ردیف بودجه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور مبتنی بر نیازسنجی نقطه‌ای و همراه با تعیین رشته و شغل‏محل‌های به‌کارگیری افراد در آموزش و پرورش به صورت بومی‌گزینی، به جذب از طریق راتبه معلمی و اعلام فراخوان عمومی برای پذیرش بدون آزمون سراسری اختصاص دهد.

تبصره - سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف‌اند مجوزها و ردیف‌های مربوط به راتبه معلمی را از یک سال قبل از پذیرش دانشجومعلمان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ نمایند و این وزارتخانه نیز موظف است این موارد را تا قبل از دی ماه سال قبل از پذیرش به دانشگاه اعلام نماید.

دانشگاه موظف است فرآیند جذب و پذیرش راتبه معلمی را اجرا نماید.

دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع کارشناسی دانشگاه‌ها پس از گذراندن سه و نیم سال تحصیلی و حداقل ۵۰ واحد آموزشی برنامه درسی مصوب و پیش از شروع نیم‌سال تحصیلی هفتم و همچنین طلاب در بدو ورود به سطح دو حوزه‌های علمیه و پیش از شروع پایه نهم تحصیلی می‌توانند جهت شرکت در فرآیند پذیرش اقدام نمایند.

پذیرش نهایی متقاضیان توسط هیأت جذب و پذیرش بر مبنای بالاترین امتیازهای کسب شده و پس از تأیید گزینش، صورت می‌گیرد و از طریق دانشگاه اعلام می‌شود.

نمره کل متقاضیان مشتمل بر حداکثر ۱۵۰ نمره به عنوان شایستگی عمومی، ۲۵۰ نمره به عنوان شایستگی معلمی (اختصاصی) و ۶۰۰ نمره به عنوان شایستگی تخصصی؛ مطابق با مواد پنج و شش این آیین‌نامه تعیین خواهد شد.

ماده ۵-  شایستگی‌های عمومی و اختصاصی

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام در دستگاه‌های اجرایی مطابق با ماده ۴۲ قانون خدمات کشوری به استثنای شرط سنی و نیز شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی داوطلبان حرفه معلمی موضوع قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش و ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی مطابق با الحاقیه ماده (۱) مصوبه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوب جلسه ۸۸۷ مورخ ۰۷/۰۶/۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) بوده که از طریق مصاحبه با متقاضی در کارگروه صلاحیت عمومی دانشگاه امتیازدهی می‌گردد؛ این کارگروه زیر نظر هیأت جذب و پذیرش دانشگاه تشکیل شده و اعضای آن توسط رئیس این هیأت تعیین می‌گردد.

تبصره ۱- حد نصاب پذیرش در دانشگاه کسب حداقل ۷۵ امتیاز از صلاحیت عمومی است.
تبصره ۲- حداکثر سن قابل قبول برای متقاضیان پذیرش در این دانشگاه از طریق استعدادهای برتر دانشجویی، برابر با ۲۶ سال شمسی در زمان انتشار فراخوان پذیرش است. برای بانوان متأهل دارای فرزند به ازاء هر فرزند (حداکثر تا ۲ فرزند)، یک سال به سقف سنی مذکور اضافه می شود.
تبصره ۳- مدت خدمت سربازی داوطلبان به حدود سنواتی این آیین‌نامه اضافه می‌گردد.
تبصره ۴- متقاضی نمی‌تواند از زمان شروع راتبه معلمی تا زمان جذب در وزارت، تعهد استخدامی به دستگاه‌های دولتی دیگر داشته باشد. چنانچه خلاف این موضوع در هر مرحله مشخص شود، پذیرش متقاضی در دانشگاه لغو شده و ضمن سلب همه امتیازات تعلق‌گرفته، متقاضی ملزم به جبران خسارت‌های وارده بر دانشگاه می‌باشد.

شایستگی‌های معلمی (اختصاصی) از طریق مصاحبه با متقاضی در کارگروه صلاحیت معلمی (اختصاصی) دانشگاه فرهنگیان امتیازدهی می‌گردد که زیر نظر هیأت جذب و پذیرش دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده و اعضای آن توسط رئیس این هیأت تعیین می‌گردند.

تبصره ۵- حد نصاب پذیرش در دانشگاه فرهنگیان کسب حداقل ۱۲۵ امتیاز از صلاحیت معلمی (اختصاصی) است.
ماده ۶- شایستگی‌های تخصصی

شایستگی‌های تخصصی شامل حداقل یکی از شایستگی‌های نشان‌دهنده استعداد برتر دانشجویی به شرح زیر بوده که توسط کارگروه صلاحیت تخصصی دانشگاه امتیازدهی می‌شود که زیر نظر هیأت جذب و پذیرش دانشگاه تشکیل شده و اعضای آن توسط رئیس این هیأت تعیین می‌گردد.
الف - دارندگان مدال‌های کشوری و جهانی المپیادهای دانش‌آموزی با تأیید باشگاه دانش‌پژوهان جوان و نیز دارندگان مدال و برگزیدگان نهایی المپیادهای دانشجویی کشور با تأیید سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
ب - برگزیدگان مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادهای دانشجویی معتبر در حوزه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری و قرآنی با تأیید مراجع مسئول
پ - مشمولان طرح‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان با تأیید بنیاد
ت - دارندگان تراز بالای ۷۵۰۰ در کنکور سراسری
ث - حداقل معدل کل ۱۶ در زمان شرکت در فراخوان برای دانشجویان دوره کارشناسی رشته‌های علوم انسانی، تربیت بدنی و هنر و طلاب سطح یک حوزه علمیه و حداقل معدل ۱۵ برای دانشجویان دوره کارشناسی رشته‌های علوم پایه، فنی و مهندسی و پیراپزشکی، برمبنای ضریب همترازی معدل تعیین‌شده توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به همراه امتیاز مثبت برای معدل‌های بالاتر از حداقل معدل کل تعیین‌شده در این بند
تبصره- مصادیق و امتیازات المپیادها، مسابقات، جشنواره‌ها و رویدادهای معتبر مرتبط با استعدادهای برتر دانشجویی و نیز ضوابط خاص مربوط به تراز و معدل توسط هیأت جذب و پذیرش دانشگاه تعیین و به‌روزرسانی می‌شود.

 ماده ۷- آموزش و توانمندسازی

دانشگاه موظف است به منظور تقویت شایستگی‌های مورد نیاز حرفه معلمی، دوره جامع آموزش و توانمندسازی معادل ۵۰۰-۴۰۰ ساعت حسب رشته با تشخیص هیأت جذب و پذیرش مشتمل بر دوره‌های آموزشی و کارورزی و همچنین دوره‌های فرهنگی - تربیتی مبتنی بر نظام‌نامه جامع فرهنگی - تربیتی دانشگاه را برای پذیرفته‌شدگان راتبه معلمی به صورت همزمان با تحصیل آنها در دانشگاه‌ها طراحی و به اجرا درآورد.
تبصره- دوره آموزشی به مدت حداقل یک سال تحصیلی، دوره کارورزی به مدت حداقل یک سال تحصیلی و دوره‌های فرهنگی-تربیتی به مدت حداقل دو نوبت در طول دوره راتبه بوده که تحت نظر دانشگاه و همکاری ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

ماده ۸- تعهدات

پذیرفته‌شدگان راتبه معلمی مکلفند در آغاز راتبه، تعهد محضری خدمت در آموزش و پرورش به مدت ۵ سال پس از فراغت از تحصیل خود را تقدیم وزارت نمایند.

متعهدین؛ مکلفند بلافاصله پس از فراغت از تحصیل، جهت ایفاء خدمت تعهدی خود؛ به وزارت مراجعه نمایند. عدم مراجعه تحت هر شرایطی؛ انصراف از انجام تعهدات تلقی شده و مشمول خسارت خواهد شد.

متعهدین؛ مکلفند در محلی‌ که وزارت بر مبنای نیازهای نظام آموزش و پرورش کشور تعیین نموده است خدمت کنند.

انتقال و مأموریت متعهدین در دوره خدمت، قبل از اتمام تعهدات ممنوع است.

متعهدین؛ در صورت ترک تمام یا قسمتی از خدمت مورد تعهد به دلیل اخراج، ممنوعیت، ترک یا انصراف از ادامه تحصیل، عدم استخدام ناشی از تقصیر، استنکاف از استخدام، انفصال از خدمت، ترک خدمت یا دلایل دیگر، مکلفند متناسب با تعهدات باقی‌مانده و برابر با مبلغی که توسط وزارت به قیمت روز تعیین می‌شود، خسارت پرداخت نمایند.

تسلیم گواهی‌نامه یا ریز نمرات و تأییدیه تحصیلی توسط دانشگاه‌ها به متعهدین به هر عنوان که متعهد قبل از انجام یا لغو تعهد بتواند از مزایای آن بهره‌مند ‌شود؛ ممنوع است مگر جهت تحصیل در رشته‌های مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش با سپردن تعهد خدمت جدید و یا ضبط در پرونده استخدامی آنان ‌در سازمان‌ها و ادارات وابسته و تابعه وزارت مزبور که آن هم مستقیماً به صورت محرمانه از طریق واحدهای ذی‌ربط صورت خواهد گرفت.

ماده ۹- جذب و استخدام

متعهدین پس از پذیرش در فرایند راتبه همانند دانشجویان ورودی دانشگاه توسط وزارت آموزش و پرورش استخدام آزمایشی خواهند شد و از همه مزایای قانون متعهدین خدمت و قوانین و ضوابط مشمول دانشجویان ورودی دانشگاه (به جز موارد مصرح‌شده در این آیین‌نامه) بهره‌مند خواهند شد.

مدت بهره‌مندی متعهدین از راتبه تحصیلی و نیز دوره تعهدات آنها، جزء سوابق خدمتی محسوب خواهد شد.

دوره پنج‌ساله تعهدات متعهدین به منزله خدمت سربازی است.

 ماده ۱۰- اجرا، پشتیبانی و نظارت بر اجرای آیین‌نامه

تقسیم کار ملی این آیین‌نامه بر مبنای تعیین وظایف و دستگاه‌های مجری  اینجا قابل مشاهده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403070705018
  • خبرنگار : 71567