گریفیث: تقریبا تمامی قوانین بین‌المللی در غزه نقض می‌شود

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه اعلام کرد نوار غزه جایی است که تقریبا تمامی قوانین بین‌المللی در آنجا نقض می‌شود.

به گزارش ایسنا، «مارتین گریفیث» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جریان سفرش به واشنگتن در گفت‌وگو با سایت خبری «العربی الجدید» گفت: «فاجعه غزه یک هدیه است برای دنیای شرارت و به عنوان صحنه‌ای برای فرار از جنایت استفاده خواهد شد. حوادث غزه روی آینده سازمان‌های بین‌المللی و روی کل جهان تأثیر خواهد گذاشت‌.‌»

گریفیث وضعیت انسانی فعلی در نوار غزه را همانند ۱۱ ماه اخیر بد ارزیابی کرد و گفت کمک‌های انسانی بسیار کم است. سازمان ملل ارزیابی کرده که در بهترین حالت در ماه میلادی جاری قادر خواهد بود تنها غذای ۳۰ درصد از فلسطینی‌های نیازمند را تأمین کند. دلیل این ‌کار هم کمبود کمک‌ها نیست بلکه علاوه بر موانع داخلی ناشی از جنگ، کمبود غذا و کالا در فروشگاه‌ها، موانعی است که رژیم صهیونیستی پیش روی تحویل کمک‌ها به غزه گذاشته است.

وی در خصوص نقض قوانین بین‌المللی گفت تقریبا در غزه تمامی قوانین بین‌المللی نقض می‌شود. عملیات کشتار در هفتم اکتبر نقض قوانین بین‌المللی و انسانی بود اما جنگ پس از آن و وعده‌های دروغین قبل از آن در مورد تشکیل کشور فلسطین، همگی نقض تعهدات بین‌المللی است. آنچه در غزه مشاهده می‌شود به یک قاعده تبدیل شده است و دلیل آن هم تا حدودی به نبود بازخواست و مجازات در سراسر جهان برمی‌گردد.

گریفیث دلیل بحران و وضعیت کنونی در غزه را عدم اجرای قانون عنوان کرد و گفت هنوز درمورد نحوه قتل هیچ یک از امدادگران انسانی تحقیق نشده است چه برسد به اینکه مسؤولان محکوم شوند. این تنها بخشی از گریز از مجازات و عدم اجرای قانون است. قوانینی همانند توافق‌های ژنو، قوانین بین‌المللی و دیوان بین‌المللی دادگستری وجود دارد اما اجرا نمی‌شود و این فاجعه است.

وی ادامه داد بحران غزه روی جامعه جهانی تأثیر خواهد گذاشت چرا که وقتی ژنرال‌ها یا رهبران در جهان می‌بینند اقدام به جنگ آنها، موجب مجازاتشان نمی‌شود. 

گریفیث گفت نادیده گرفتن قوانین جنگ‌ها، قتل امدادگران و ممانعت از ورود دارو و غذا، فاجعه‌ای برای خدمات اساسی لازم برای بقاست. بیش از ۴۰ هزار تن در این فاجعه کشته‌ شده‌اند و هزاران تن دیگر زیر آوار هستند، هیچ غذایی وجود ندارد، بیمارستان‌ها تعطیل شده است، آب تمیز یا فاضلاب وجود ندارد، حتی مردم در اماکن به ظاهر امن، در بدبختی زندگی می‌کنند.

انتهای پیام 

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070704966
  • خبرنگار : 71592