به همت انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل؛

کتاب «راهنمای معلم برای طراحی برنامه درسی» منتشر شد

انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل کتاب «راهنمای معلم برای طراحی برنامه درسی: ویژه دانش آموزان تیزهوش و با استعداد؛ مدل‌های محتوای پیشرفته برای برنامه درسی متمایز» با نگاهی به حوزه علوم انسانی، به ویژه آموزش و پرورش، علوم تربیتی، آموزش های ویژه، برنامه‌ریزی و برنامه‌های درسی، کودکان تیزهوش و تدریس فرد مدار را منتشر کرد.

این کتاب توسط دکتر «تامرا استامبوق»، دانشیار و رئیس مارگولانگ اندود در آموزش استعدادهای درخشان، دانشگاه ویتورث و امیلی مو فیلد، استادیار دانشکده آموزشی در دانشگاه لیپسکامب، ایالات متحده آمریکا تالیف و «محمود خروشی» دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه تبریز، «عیسی عیسی زاده نظیف» دکتری آموزش ریاضی دانشگاه علوم تحقیقات تهران و «علی مهرانپور» دکتری علوم شناختی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ترجمه شده است.

قدم نهادن در عرصه تعلیم و تربیت به ویژه برای سنین دانش‌آموزی، کاری بس سخت و طاقت فرسا اما در عین حال بسیار جذاب و آرامبخش است. سخت و طاقت فرسا از این حیث که مسئولیت افرادی را برعهده داریم که تضمین کیفیت زندگی آینده بشر وابسته به طرز تفکر و نوع کنش آنها خواهد بود. نتیجه آن یا تامین آسایش، آرامش، ارتباطات سالم و کسب لذت دنیوی در شرایط ایده آل برخوردهای انسانی خواهد بود یا زمینه ناعدالتی، ارتباطات فارغ از عاطفه، درگیری های ناشایست و بهره دهی به دور از شان انسانی را به وجود خواهد آورد. جذاب و آرامبخش از این باب که با همه چالش های موجود اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هموار کننده راه آنهایی هستیم که ضمن داشتن دید علمی و تخصصی به دانش و معرفت، همواره در ساخت جامعه ای که زندگی در آن آرزوی هر فرد در هر نقطه از کره خاکی است، موثر، مفید و پیش قدم بوده اند.

یکی از جنبه های لازم و ضروری تعلیم و تربیت، تعامل مناسب و انتقال دانش به روز بین افراد دخیل در عرصه شکل دهی انسانی است، بر همین اساس کتاب حاضر به زبان فارسی بترجمه شده است تا مورد استفاده همگان به ویژه معلمان زحمتکش کشور عزیزمان باشد. از سوی دیگر با عنایت به اینکه تربیت دانش آموزانی که تفکر ویژه دارند و نقش فعال در جامعه آینده خواهند داشت یکی از اهداف نظام  تربیتی ماست، همت و اصرار مترجمان را در تصمیم خود مضاعف تر و رنگین تر نموده است.

این کتاب، مدل‌ها و استراتژی‌هایی را در جهت طراحی برنامه درسی برای دانش آموزان تیزهوش و با استعداد، در اختیار مربیان قرار می‌دهد که به راحتی می‌توانند از آنها به شکل مناسبی برای ایجاد درس‌ها، سؤال‌ها، تکالیف و پروژه‌های متفاوت استفاده کنند. این کتاب حاوی مطالب ضروری برای معلمان مدارس معمولی و تیزهوشان است.

کتاب شامل مدل های خاص تفکر برای آموزش هنرهای زبان و ادبیات، مطالعات اجتماعی، واس. تی. ای. ام ( علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) می باشد و برای معلمانی مناسب است که به دنبال راه هایی برای تمایز و طراحی دروس برای تربیت دانش آموزان در بالاترین سطح یادگیری هستند. مثال های متعددی از نحوه تعبیه پیچیدگی های استاندارد در درس ها ارائه می دهد. واحدها و مدل‌های برجسته برگرفته از برنامه‌های دانشگاه وندربیلت جهت طراحی برنامه درسی ویژه جوانان با استعداد ارایه می نماید. به معلمان کمک می کند تا چالش های لازم را برای پیشرفت یادگیرندگان تیزهوش فراهم کنند. این مدل‌ها توسط متخصصان محتوا در رشته‌های مربوطه بررسی و برای راهنمایی دانش‌آموزان برای توسعه تخصص در یک رشته طراحی شده‌اند. تعاریف و اصطلاحات پرکاربرد، مانند عمق، پیچیدگی و انتزاع، توضیح و به مدل‌هایی در حوزه‌های محتوایی خاص ارتباط داده شده‌اند تا از درک مشترک و کاربرد استراتژی‌های متمایز در سطح مدرسه را پشتیبانی کنند.

کتاب «راهنمای معلم برای طراحی برنامه درسی» ۲۶۴ صفحه‌ای و در ۹ فصل تالیف شده است و به قیمت ۱۵۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403070704941
  • خبرنگار :