کرمان و مشهد در شرایط نامناسب‌ فرونشست قرار دارند

مدیرکل دفتر مخاطرات زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، گفت: از نظر فرونشست با چالش بسیار بزرگی در استان‌های کشور به‌ویژه در استان‌ خراسان رضوی و شهرهای مشهد و کرمان مواجه هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا شهبازی با اشاره به پدیده فرونشست زمین در استان خراسان رضوی افزود: در پهنه‌ای که از شهر مشهد به سمت چناران امتداد پیدا می‌کند، زمین دچار فرونشست  شده است.

وی درباره این‌که کدام شهر نسبت به دیگر شهرها با مشکل فرونشست مواجه است، تصریح کرد: فرونشست ممکن است هر سال و در دوره‌های زمانی مختلف تغییر کند و توجه به فرونشست زمین در بین کلانشهرهای کشور با جمعیت بالا از جمله اصفهان و مشهد و همچنین تهران بسیار مهم هستند.

مدیرکل دفتر مخاطرات زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، گفت: شهر کرمان در بین مراکز استانی کشور وضعیت نامناسب‌تری نسبت به شهر مشهد دارد.

شهبازی تاکید کرد: وجود یکی از بزرگترین پهنه‌های یکپارچه فرونشستی کشور در مشهد تایید می‌شود، البته شاهد گسترش این پدیده در گلستان و اصفهان نیز هستیم. 

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، وی با تاکید بر این‌که پدیده فرونشست زمین زاییده سوءمدیریت در منابع آب کشور است، گفت: هیچ راه گریزی برای کنترل و مهار فرونشست وجود ندارد، مگر اینکه به سمت مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی پیش برویم.

بر اساس آخرین آمار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال حاضر آبخوان‌های کشور با حدود ۱۶۰ میلیارد متر مکعب کسری آب مواجه هستند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403070704891
  • خبرنگار : 30057