مهد کشتی با چوخه کشور محروم از خانه کشتی

رئیس هیئت کشتی با چوخه شهرستان کلات گفت: گرچه کلات را زادگاه کشتی با چوخه ایران زمین می‌دانند اما متاسفانه از داشتن خانه کشتی در شهرستان محروم هستیم.

صفرعلی داوری در گفت و گو با ایسنا در خصوص جایگاه کشتی با چوخه در شهرستان کلات اظهار کرد: کشتی با چوخه از قرون گذشته در این شهرستان محبوبیت خود را داشته به طوری که در تمامی اعیاد، شادی‌ها، عروسی‌ها و ...جزو یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی بوده که اجرا می‌شده است.

وی با بیان اینکه کلات را مهد تولد کشتی با چوخه می‌دانند، بیان کرد: مردم کوهپایه‌های هزار مسجد، کلات نادری و از سویی دیگر ابیورد قدیم یا درگز کنونی از ۱۲۰ سال قبل در مراسم‌شان کشتی با چوخه را به صورت غیر رسمی و پهلوانی برگزار می‌کردند.

رئیس هیئت کشتی با چوخه شهرستان کلات با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی کشتی‌ها رسمیت به خود گرفت، گفت: امروز کشتی با چوخه به صورت پهلوانی و همچنین رسمی و قانونی برگزار می‌شود.

وی جایگاه کشتی با چوخه را در شهرستان کلات بسیار بالا دانست و تصریح کرد: با توجه به سابقه این ورزش در کلات این شهرستان را زادگاه کشتی با چوخه ایران زمین می‌دانند.

داوری گفت: گرچه جوانان بسیاری در روستاها و بخش‌های مختلف در این رشته ورزشی فعالیت دارند اما در حال حاضر فقط در شهر کلات، شهر چنار و بخش هزار مسجد به صورت رسمی فعالیت می کنند.

بخش هزار مسجد پایگاه اصلی کشتی با چوخه کلات

وی با بیان اینکه بخش هزار مسجد پایگاه اصلی کشتی با چوخه کلات است، احداث خانه کشتی را در این شهرستان ضروری دانست و افزود: تقاضاها و درخواست‌ها انجام شده و امیدواریم با پیگیری مسئولان شهرستان هرچه زودتر به نتیجه برسد.

رئیس هیئت کشتی با چوخه شهرستان کلات اظهار کرد: اگر خانه کشتی راه‌اندازی شود نه تنها جوانان بیشتری جذب کشتی با چوخه خواهند شد، بلکه رشته‌های ورزشی آلیش و کوراش هم رونق خواهند گرفت. این رشته‌های ورزشی برگرفته از کشتی با چوخه هستند.

وی با اعلام اینکه گرچه اکنون در شهر کلات، شهر چنار و قلیچ آباد سالن تمرینی داریم اما ظرفیت سالن‌های بیشتری در شهرستان وجود دارد، افزود: علیرغم اینکه قول‌هایی برای احداث خانه کشتی داده شده اما هنوز اقدامی عملی صورت نگرفته و در ابتدای راه هستیم.

داوری با بیان اینکه خوشبختانه مکان مناسبی برای تمرین در شهرستان داریم، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سالن شهرستان کلات با همت یکی از خیرین در روستای چرم کهن با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان و مساحت ۱۰۰۰ متر مربع احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

کشتی باچوخه، سنتی ریشه‌دار در فرهنگ مردمان کلات

وی با اشاره به اینکه این سالن ظرفیت برگزاری مسابقات کشتی با چوخه در سطح استانی و کشوری را دارد، ادامه داد: کشتی با چوخه برگرفته از زمین‌های خاکی است، حتی مسابقات و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی سال در گود کشتی با چوخه چشمه زینل خان شهرستان اسفراین با حضور حدود ۷۰هزار نفر در زمین خاکی برگزار می شود.

داوری با اعلام اینکه حتی مسابقات بین‌المللی در گود کشتی چشمه زینل خان برگزار می‌شود، گفت: در این گود هیچ تشک کشتی نداریم و همه ورزشکاران در روی خاک با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه در سالن‌های ورزشی به دلیل سفت بودن زمین و از سویی چون احتمال آسیب دیدگی وجود دارد تشک کشتی پهن می‌شود، گفت: کشتی باچوخه، سنتی ریشه‌دار در فرهنگ مردمان کلات دارد.

شهرستان کلات نادری همواره خاستگاه دلیرمردان و قهرمانانی بلندهمت در آوردگاه‌های ورزشی و جوانمردی بوده و می‌توان گفت کشتی با چوخه در رگ و خون مردم شهرستان کلات است.

فلسفه اصطلاح قند در کشتی با چوخه

رئیس هیئت کشتی با چوخه شهرستان کلات در ادامه و در پاسخ به این سؤال که چرا جوایز کشتی با چوخه را قند اول یا دوم و سوم می‌نامند؟ گفت: قندها در واقع همان جوایز هستند، قدیم که این مسابقات برگزار می‌شد به نفرات برتر به عنوان جایزه کله قند اهدا می‌شد و تا همین اواخر جوایز حتی کله قند بودند.

وی افزود: همچنین قدیم که داماد می‌خواست عروس خود را به خانه ببرد در حین برگزاری این مراسم یکی از پهلوانان اعلام می‌کرد یا جایزه مرا بدهید یا اینکه یکی باید با من کشتی بگیرد، شیرینی آن مراسم کله قندی بود که داده می‌شد.

داوری گفت: در حال حاضر شیرینی جوایز هم برگرفته از همان کله قندها است، در مسابقات اخیر هم قند اول ۱۰ میلیون تومان، قند دوم ۵ میلیون و ... و این اصطلاح همچنان باقی مانده است.

رئیس هیئت کشتی با چوخه شهرستان کلات در ادامه محرومیت‌ها را از مهم‌ترین مشکلات این رشته ورزشی پرطرفدار دانست و بیان کرد: با توجه به استعدادهای بسیار خوبی که پهلوانان و جوانان این شهرستان دارند می‌طلبد امکانات بیشتری به شهرستان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه دو پهلوان نامدار کشور به نام‌های علی بهرامی و احمد یزدان پناه کشتی گیران سنگین وزن کشور از شهرستان کلات هستند، اظهار کرد: با توجه به استعدادهای بسیار شهرستان می‌طلبد خانه کشتی هر چه زودتر راه‌اندازی شود.

 شهرستان کلات نادری در شمال شرقی استان خراسان رضوی و در دامنه شمالی کوههای مرتفع و مصفای هزار مسجد با وسعتی در حدود ۳۵۰۰ کیلومتر مربع در ۱۵۰  کیلومتری شهرستان مشهد قرار گرفته است. این شهرستان از شمال هم مرز کشور ترکمنستان و از غرب با شهرستان درگز، از جنوب با شهرستان مشهد و از شرق با شهرستان سرخس همسایه است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070704692
  • خبرنگار : 30147