هشدار سطح قرمز هواشناسی تهران برای روز شنبه/ توصیه‌های مدیریت بحران به شهروندان

اداره کل هواشناسی استان تهران از رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، کاهش دما و در ارتفاعات بالادست بارش برف طی روز شنبه (۷ مهرماه) در دامنه و ارتفاعات استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار سطح قرمز از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بروز ناپایداری‌های همرفتی طی روز شنبه (۷ مهرماه) خبر داد.

براساس این هشدار، رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در روز شنبه (۷ مهرماه) در دامنه و ارتفاعات استان تهران پیش‌بینی می‌شود.

از همین رو، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، شکلگیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید، بارش برف و گاهی کولاک برف در قله‌ها، وزش باد شدید، خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

در همین راستا اداره کل هواشناسی استان تهران، نسبت به خودداری اکید از هرگونه تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، و نواحی مرتفع، پرهیز از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان و امدادی توصیه کرده است.

علاوه بر این، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار هواشناسی سطح نارنجی‌رنگ نیز از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بروز ناپایداری‌های همرفتی که از اواخر وقت امروز (۶ مهرماه) آغاز می‌شود و تا صبح روز یکشنبه (۸ مهرماه) ادامه دارد، آورده است: رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در استان تهران، به ویژه مناطق شمالی و ارتفاعات وجود دارد.

از همین رو احتمال طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکلگیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید به ویژه در ارتفاعات، بارش برف و گاهی کولاک برف در قله‌ها، وزش باد شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

در همین راستا اداره کل هواشناسی استان تهران، نسبت به خودداری اکید از هرگونه تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نواحی مرتفع، پرهیز از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان و امدادی توصیه کرده است.

خودداری از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی

در پی صدور هشدار سیلاب در استان تهران،‌ مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز اعلام کرد: احتمال انسداد راه ها وجود دارد، مردم از رودها فاصله بگیرند.

براساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، حامد یزدی مهر با بیان اینکه برای هشدار نارنجی و قرمز هواشناسی مخاطراتی نظیر؛ رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در استان تهران به ویژه مناطق شمالی ، دامنه و ارتفاعات استان پیش بینی شده است، گفت: از همه شهروندان عزیز می خواهیم با توجه به احتمال طغیان و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها از اتراق و توقف کنار رودها اکیدا خودداری کنند.

وی با اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید به ویژه در ارتفاعات بارش برف و گاهی کولاک برف در قله ها توصیه کرد: از فعالیت های تفریحی از جمله طبیعت گردی و کوه نوردی و چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع به طور جدی اجتناب شود.

یزدی مهر بر ضرورت آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاههای اجرایی خدمت رسان و امدادی تاکید کرد و در خصوص استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها، آب روها و دهانه پل ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده نیز هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به ساکنان ارتفاعات شمال و شمال شرق استان تهران در فیروزکوه، دماوند، پردیس، شمیرانات و امام زاده داوود هشدار داد تمهیدات لازم را در خصوص فعالیت سامانه بارشی پیش بینی شده داشته باشند و با رعایت نکات ایمنی و خودداری از تردد غیرضروری در مناطق کوهستانی به کاهش خطرات احتمالی کمک کنند.

یزدی مهر، تاکید کرد: با توجه به شدت سامانه پیش بینی شده احتمال انسداد راه ها در مناطق مورد هشدار به واسطه بروز سیلاب وجود دارد لذا توصیه اکید مدیریت بحران به همه مردم و شهروندان و افرادی که قصد تردد در این مناطق را دارند این است که در صورت عدم ضرورت در مسیرهای کوهستانی و مورد هشدار حاضر نشوند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403070604459
  • خبرنگار : 71584