اجرای طرح «نسخه امن» برای برخی داروها در فرانسه

در پی مشاهده مواردی از سوءمصرف و نسخه‌های جعلی برای داروهایی مثل ترامادول و قرص‌های حاوی کدئین در فرانسه، مقامات بهداشتی این کشور قصد دارند تجویز این داروها را سخت‌تر کنند و به‌زودی داروخانه‌ها فقط در قبال ارائه «نسخه امن»، مجاز به تحویل این داروها به مشتریان هستند.

به گزارش ایسنا، داروهای ترامادول و کدئین در فرانسه از اول دسامبر امسال (۲۰۲۴) فقط با نسخه‌های غیرقابل جعل یا «امن» در دسترس خواهند بود. آژانس ملی ایمنی دارو و محصولات بهداشتی «ANSM» فرانسه اعلام کرده است این اقدام به‌دلیل استفاده‌های نادرست و بیش‌ازحد این داروها انجام می‌شود.

ترامادول یکی از داروهای اصلی خانواده اوپیوئیدها است که به‌عنوان مسکن تجویز می‌شود. این دارو در عین حال اعتیادآور است و مصرف آن بدون تجویز پزشک می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی داشته باشد. مسکن‌های حاوی کدئین نیز نوعی داروی اوپیوئیدی هستند که برای تسکین سرفه و دردهای خفیف تا متوسط استفاده می‌شوند و در صورت مصرف در دُزهای بالا و طولانی مدت می‌توانند اعتیادآور باشند. این داروها تنها با نسخه پزشک قابل دریافت هستند.

به گزارش یورونیوز، با وجود اقدامات متعددی که تاکنون برای کاهش خطرات سوء مصرف این داروها انجام شده، تحقیقات نشان می‌دهد که همچنان مواردی از اعتیاد، مصرف بیش‌ازحد و استفاده از نسخه‌های جعلی برای تهیه این داروها در فرانسه وجود دارد. به همین دلیل از اول دسامبر (پایان امسال) داروهای حاوی ترامادول یا کدئین چه به‌تنهایی و چه به‌صورت ترکیبی با داروهایی مانند پاراستامول و ایبوپروفن، فقط با نسخه‌های غیرقابل جعل در این کشور عرضه خواهند شد.

ویژگی‌های نسخه‌های امن

نسخه‌های جدید، مشخصات خاصی دارند که جعل آنها را بسیار دشوار می‌کند.اطلاعات ضروری با چاپ آبی از پیش درج شده‌اند تا هویت پزشک تجویزکننده مشخص شود، نقش برجسته‌ای از نماد پزشکی در فرانسه (عصای مارپیچ) به صورت واترمارک روی آن دیده می‌شود و همچنین مربع‌هایی با حروف بسیار کوچک که جعل را دشوار می‌کند. میزان دارو، دُز مصرف و مدت زمان درمان نیز باید به صورت کامل و با حروف توسط پزشک در این نسخه‌ها نوشته شود.

کاهش مدت اعتبار نسخه

یکی دیگر از تغییرات مهم این است که از دسامبر، مدت زمان اعتبار نسخه‌های کدئین‌دار به حداکثر ۱۲ هفته کاهش می‌یابد و پس از آن، ادامه درمان نیازمند دریافت نسخه جدید خواهد بود. این قانون شامل داروی دی‌هیدروکدئین نیز می‌شود که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403070604456
  • خبرنگار : 90069