سرپرست استانداری آذربایجان شرقی:

صنعتگران و تولیدکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی، در میانه میدان نبرد هستند

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: اگر در گذشته سنگرهای دفاع از وطن، سردمداران انقلاب و ایران با لبیک گویی به فرمایشات امام (ره) به میدان‌های جنگ رزم اعزام می‌شدند، امروز صنعتگران و تولیدکنندگان در شرایط جنگ اقتصادی، حمایت از تولیدات داخلی و خنثی‌سازی تحریم‌ها در میانه میدان نبرد هستند.

تراب محمدی، عصر پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که در سالن همایش‌های بین‌المللی خاوران تبریز برگزار شد، اظهار کرد: رمز اصلی تحقق جهش تولید با مشارکت مردم توجه به تمامی زنجیره‌ها از جمله تولید و نقش تشکل‌ها است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر در کنار میراث تولیدی، تجارت، تمدنی و اقتصاد شمالغرب کشور بوده و تلاش اقتصادی مبتنی بر هویت جمعی و منش اجتماعی در مردم استان نهادینه شده است.

وی عنوان کرد: ایجاد ۱۳۳ هزار و ۷۹۹ فرصت شغلی جدید، تحقق ۳۱ درصد اشتغال‌زایی نسبت به تعهد اشتغال و احیای صدها واحد راکد تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، اجرای هزار و ۳۳۵ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۲۲ هزار میلیاردریال، تصویب ۲۷ سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۲۸۵ میلیون دلار و تاسیس نخستین دبیرخانه ارزش راهبردی در آذربایجان شرقی از جمله اقدامات استان در طول سه سال گذشته است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی مطرح کرد: نرخ بیکاری و نسبت کاهشی کارکنان دولت به جمعیت استان و فعالیت بخش خصوصی، نشان از همت جهادی و نقش اقتصاد غیردولتی در آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: چهار درصد از واحدهای صنعتی کشور به استان، استقرار ۳۷ شهرک صنعتی و ۱۹ ناحیه صنعتی به این خطه اختصاص دارد.

وی افزود: وجود صنایع مادر و راهبردی چون تراکتورسازی، ایدم، ماشین‌سازی و پالایشگاه نمود قدمت بالای صنعت استان است که عمده فعالیت‌های صنعتی استان نیز مربوط به قطعه‌سازی، شیمیایی، نساجی، چرم و شیرینی‌جات می‌شود.

محمدی در خاتمه سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی ۷۰۰ واحد صنعتی جدید در استان، عدم تعهد در سند آمایش سرزمینی، فرسودگی ماشین‌آلات، تامین آب صنایع و ناترازی انرژی در برق شهرک‌ها، فرسودگی ناوگان، اعتبارات ناکافی برای اتمام پروژه‌های زیربنایی، تامین سرمایه در گردش استان و خام‌فروشی در معادن را از جمله چالش‌های صنعتی استان دانست.

آذربایجان شرقی از نظر نیروی کار جزو برجسته‌ترین استان‌های کشور است

سرپرست اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به نیروی کار همه استان‌های گفت: آذربایجان شرقی در میان استان‌های کشور جزو برجسته‌ترین و سرآمدان از لحاظ نیروی کار است.

عبدالحمید سرتیپی هم در این مراسم با بیان اینکه چشم‌اندازی خوبی برای صنعت استان تعریف شده است، اظهار کرد: تمام فعالیت بخش صنعت موجب رشد تولید و توسعه اقتصادی می‌شود.

وی افزود: توسعه صنایع فولادی، قطعات خودرو، لوازم خانگی و صنایع شیشه باعث شده تا آذربایجان شرقی در این بخش‌ها قطب تولید شناخته شود.

وی اعلام کرد: درحال حاضر چهار هزار و ۷۰۰ واحد فعال صنعتی و ۵۴۰ هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه‌گذاری اسمی در دست انجام است که این حجم از سرمایه‌گذاری اتفاق بزرگی در بخش صنعت استان پدید می‌آورد.

سرپرست اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به اقداماتی که در خصوص نوسازی ماشین‌آلات صنعتی از سوی وزارت صمت انجام شده، اشاره کرد و گفت: مسئولان مربوطه تمام تلاش خود را برای نوسازی ماشین‌آلات صنعتی به کار میبرند تا موانع بخش تولید برطرف شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۱:۴۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403070604250
  • خبرنگار : 50643