معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تشریح کرد:

زیرساخت‌های بی‌نظیر مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای اصفهان در سطح منطقه

معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای در اصفهان دارای زیرساخت‌های بی‌نظیری در سطح منطقه است.

به گزارش ایسنا، «میثم تراب‌مستعدی» معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در آیین افتتاح فاز نخست مرکز بین‌المللی آموزش علوم و فناوری هسته‌ای در اصفهان اظهار کرد: این مرکز از زیرساخت‌های بی‌نظیری در سطح منطقه برخوردار است به طوری که در این مرکز دارای سه راکتور تحقیقاتی هستیم که این قابلیت در دنیا کم‌نظیر است. 

وی افزود: همچنین چند شرکت بزرگ فعال در حوزه چرخه سوخت هسته‌ای در منطقه وجود دارد که می توانیم از ظرفیت‌های آن‌ها برای آموزش افرادی که وارد صنعت هسته‌ای می‌شوند، ‌استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: این مرکز با هدف یکپارچه‌سازی آموزش هسته‌ای غیردانشگاهی در سطح کشور و توسعه این آموزش‌ها در سطح منطقه و تبدیل آن به کانون آموزش‌های هسته‌ای ایجاد شده است. 

تراب‌مستعدی گفت: در این مرکز هدف‌گذاری بر آن است تا نیروهایی که قرار است وارد صنعت هسته‌ای شوند را آموزش دهیم؛ اولویت در این حوزه مربوط به دانشجویان بورسیه است زیرا از سال گذشته بحث جذب دانشجویان بورسیه در صنعت هسته‌ای را آغاز کرده‌ایم و تاکنون ۱۵۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جذب صنعت هسته‌ای کشور شده‌اند. 

وی عنوان کرد: در نظر داریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال تعداد دانشجویان بورسیه جذب شده در صنعت را به ۶۰۰ نفر برسانیم. 

معاون علمی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: از هم اکنون در حال تدوین برنامه‌هایی هستیم تا تابستان ۱۴۰۴ بتوانیم به آموزش دانشجویان بورسیه صنعت هسته‌ای بپردازیم؛ برآورد این است تا در دوره‌های آموزشی با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر – ساعت سالانه خدمات آموزشی ارایه دهیم.

وی افزود: همچنین برای آموزش سایر دانشجویان مشغول تحصیل در دانشگاه‌ها، کارکنان صنعت هسته‌ای و نیز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. 

وی درباره زیرساخت‌های در نظر گرفته شده برای ارایه خدمات آموزشی گفت: زیرساخت‌هایی مانند کدهای هسته‌ای، راکتورهای تحقیقاتی، کارگردانی راکتور، مدارس تخصصی در حوزه چرخه سوخت، آزمایشگاه فیزیک پایه هسته‌ای با هدف ارایه آموزش‌های پایه به دانشجویان کشور در این مرکز در نظر گرفته شده است. 

تراب مستعدی توضیح داد: در فاز بعدی سیمیلاتور مقیاس کامل را در نظر گرفته‌ایم که در اصل شبیه‌ساز نیروگاه‌های اتمی است؛ همچنین برای ایجاد آزمایشگاه آموزشی چرخه سوخت اقدام کرده‌ایم که با توجه به تجارب صنعت هسته‌ای در حوزه چرخه سوخت این آزمایشگاه قابلیت کم‌نظیری محسوب می‌شود که به‌زودی به ارایه خدمات می‌پردازد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 1403070503978
  • خبرنگار : 71049