مدیرکل مدیریت بحران استان:

۳۰۰۰ نفر در ارتباط با حریق‌های امسال کرمانشاه به مراجع قضایی معرفی شدند

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به وقوع حریق در حدود ۱۳ هزار هکتار از مساحت استان در نیمه اول امسال، گفت: سه هزار نفر در این خصوص به مراجع قضایی معرفی شدند.

افشین یگانه در نشست خبری امروز(پنجم مهر) از وضعیت حریق‌های رخ داده در شش ماهه امسال در کرمانشاه یاد کرد و گفت: در این مدت در مجموع ۱۳ هزار و ۶۵ هکتار از اراضی تحت حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و اراضی کشاورزی استان دچار حریق شده که سهم اراضی منابع طبیعی ۹۱۴۴ هکتار، سهم ارضی تحت حفاظت محیط زیست ۳۰۹۶ هکتار و سهم  اراضی بخش کشاورزی ۸۲۵ هکتار بوده است.

به گفته این مسئول، در بخش منابع طبیعی ۸۵ درصد مناطقی که دچار حریق شدند مرتعی و ۱۵ درصد مشجر و در بخش محیط زیست ۹۷ درصد مرتعی و سه درصد مشجر بوده است.

وی از افزایش ۳۰۰ درصدی موارد حریق در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: اگرچه بارش باران  و به تبع آن پوشش گیاهی غنی و همچنین گرمای هوا بر وضعیت آتش‌سوزی‌ها موثر بوده، اما ۹۰ درصد موارد حریق عامل انسانی سهوی یا عمدی داشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از افزایش قابل توجه حریق عمدی خصوصا در دو شهرستان گیلانغرب و کرمانشاه(درود فرامان و سرفیروزآباد) یاد کرد که یا به دلیل اختلافات قومی و یا مرتبط با کشت‌های ممنوعه بوده است.

یگانه از انجام ۹۰ سورتی پرواز در نیمه اول امسال برای مقابله با حریق در نقاط مختلف کرمانشاه که عمدتا مناطق کوهستانی و صعب‌العبور بودند توسط بالگردهای هلال احمر و هوانیروز خبر داد و عنوان کرد: برای اولین بار در تاریخ کشور از هواپیمای آبپاش برای مهار آتش سوزی در دو منطقه بوزین و مره خیل و گیلانغرب استفاده شد.

وی سپس به اقداماتی که برای مقابله با حریق صورت گرفته نیز اشاره کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت آنتن‌های BTS مخابرات نسبت به شناسایی افرادی که در نزدیکی مناطقی که دچار حریق شدند اقدام شد. به علاوه با توجه به جرم بودن جارسوزی برای اولین از سوی دادستانی یک شعبه ویژه برای رسیدگی به تخلفات این حوزه در نظر گرفته شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه سه هزار نفر در نیمه اول امسال مرتبط با ایجاد حریق، جارسوزی و آتش سوزی عمدی به مراجع قضایی ارجاع شدند، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ خروجی از سوی دستگاه قضایی مبنی بر نتیجه برخورد با این افراد منتشر نشده است.

یگانه تاکید کرد: به علاوه پاسگاه‌ها و دیده‌بان‌هایی برای پایش منابع طبیعی در نظر گرفته شده، اما با توجه به گستردگی این مناطق تنها می‌توان ۱۰ درصد از این نقاط را پوشش داد.

وی از پیگیری برای تامین مالی مورد نیاز برای تهیه تجهیزات نوین مورد نیاز پایش حریق خبر داد و یادآور شد: متاسفانه عمده خودروهای کمک دار و تجهیزاتی که برای کمک به اطفاء حریق در اختیار دستگاه‌ها است، فرسوده هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اظهار کرد: البته در برخی زمینه‌ها وضعیت تجهیزات ما بهتر شده است. برای نمونه تعداد دستگاه‌های دمنده از ۲۰۰ مورد در سنوات گذشته اکنون به نزدیک چهار هزار دستگاه رسیده است، اما حتی در حوزه دمنده نیز برای پوشش کل استان به ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه نیاز داریم.

یگانه افزود: به دنبال آن هستیم بتوانیم با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۴ اعتباری برای خرید این تجهیزات و امکانات در نظر گرفته شود.

امیدواریم شناسایی ساختمان‌های ناایمن امسال تمام شود

وی سپس به آخرین وضعیت پایش ساختمان‌های ناایمن در سه بخش اداری، درمانی و مراکز آموزشی و عمومی خبر داد و گفت: کار در دو بخش اول به اتمام رسیده و اکنون کارگروه مربوطه که اداره کل راه و شهرسازی دبیر آن است در حال پایش ساختمان‌های آموزشی و عمومی است که امیدواریم این بخش نیز تا پایان امسال به اتمام برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اظهار کرد: بخشی از این ساختمان‌ها نیازمند بهسازی و مقاوم سازی هستند و برخی نیز قابل اصلاح نمی‌باشند که تعداد آنها بسیار محدود است.

به گفته یگانه، در گام‌های بعدی شناسایی ساختمان‌های مسکونی ناایمن نیز متناسب با چارچوب‌ها و ضوابطی که وجود دارد انجام خواهد شد.

بازسازی ساختمان‌های اداری زلزله‌زده بیش از ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی سپس با بیان اینکه هنوز تعدادی از ساختمان‌های اداری در مناطق زلزله زده کرمانشاه بازسازی نشده، افزود: اینکه در مقطعی به اشتباه پایان بازسازی نقاط زلزله زده اعلام شد، منجر به حذف ردیف بودجه برای بازسازی این ساختمان‌ها گردید.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از پیگیری جدی مدیران استان با همراهی تعدادی از نمایندگان برای اخذ اعتبار برای تکمیل این ساختمان‌ها خبر داد و عنوان کرد: مقرر شده هزار میلیارد تومان در این خصوص به کرمانشاه اختصاص یابد که امیدواریم هرچه زودتر با همراهی هیات دولت اجرایی شود.

یگانه، تعداد ساختمان‌های اداری و نظامی که بازسازی آنها باقی مانده را ۱۴۹ مورد اعلام کرد که بازسازی آنها حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تاکید کرد: به علاوه در کنار آن از سال گذشته بیمه کلیه اموال منقول و غیرمنقول اداری را اجباری و رصد کردیم و اکنون تقریبا تمامی این ساختمان‌ها بیمه هستند.

آمادگی برای شروع فصل بارش

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از آمادگی همه دستگاه‌ها برای شروع فصل بارش نیز خبر داد و گفت: یکی از نقاطی که در سنوات گذشته در آن مشکل داشتیم تنگ کنشت بود که با اجرای طرح آبخیزداری  به روش قنات معکوس و احداث ۱۶ بند در آن، سالانه یک میلیون مترمکعب آب به سمت لایه های پایین زمین هدایت شده و جلوی آبگرفتگی شهرک‌های مجاور نیز گرفته می‌شود.

وی همچنین از لایروبی تمام رودخانه‌های استان خبر داد و عنوان کرد: در هیچ نقطه‌ای مشکل جدی نداریم.

یگانه خاطرنشان کرد: تنها نگرانی‌هایی درباره رودخانه الوند قصرشیرین و بخشی از آبشوران وجود دارد که از محل منابع مدیریت بحران اعتباراتی برای لایروبی آنها در اختیار آب منطقه‌ای قرار دادیم.

شهرداری در تابلوگذاری «نقاط امن» همکاری کند

وی درباره ایجاد نقاط امن برای زمان بحران که محلی برای تجمع ایمن افراد باشد نیز گفت: مدت‌ها این موضوع را پیگیری کردیم و در نهایت در شهر کرمانشاه ۲۵ نقطه امن را تعیین کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه قرار بود این نقاط برای شناسایی به مردم توسط شهرداری تابلوگذاری شود، گفت: متاسفانه این کار هنوز صورت نگرفته است.

افزایش نفوذ بیمه در کرمانشاه

یگانه یکی دیگر از اقداماتی که در کرمانشاه با جذیت دنبال شده را افزایش ضریب نفوذ بیمه در همه بخش‌های مختلف از جمله ساختمان‌های مسکونی شهری و روستایی، بخش کشاورزی، آبزی پروری و ... اعلام کرد و ادامه داد: ضریب نفوذ بیمه از ۹.۸ درصد در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۲۵.۵ درصد رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه اکنون یکی از شروط پایان کار ساختمان‌ها بیمه آنها است، گفت: بیمه ساختمان‌های اداری نیز اجباری می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آمار قابل توجه حوادث مربوط به استاندارد آسانسورها، بیمه و استاندارد آسانسورهای سطح استان نیز با جدیت پیگیری می‌شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070503934
  • خبرنگار : 50181