پکن: در بازی‌های ژئوپلیتیکی مربوط به بحران اوکراین دخالت نمی‌کنیم

وزیران خارجه چین و اوکراین در جریان یک دیدار دوجانبه ضمن آنکه بر همکاری و روابط میان ۲ کشور تاکید کردند، به مسئله جنگ اوکراین نیز پرداختند.

به گزارش ایسنا، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در حاشیه هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیداری با «آندری سیبیها» وزیر امور خارجه اوکراین برگزار کرد.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه چین در این دیدار گفت: «چین همیشه از حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشات و رفع تمامی مسائل به لحاظ سیاسی از طریق گفت‌وگو حمایت کرده است و همین امر در مورد مسئله اوکراین نیز صدق می‌کند. علاوه بر این، چین درخصوص جنگ اوکراین هرگز در بازی‌های ژئوپلیتیک شرکت نمی‌کند و به دنبال منافع شخصی نیست.»

وی افزود: «چین از نزدیک وضعیت بشردوستانه در اوکراین را زیر نظر دارد و تاکنون چهار دسته کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده و آماده ارائه کمک‌های اضافی بر اساس نیازهای اوکراین است.»

وانگ یی تاکید کرد: «چین مایل است ارتباط خود را با همه طرف‌ها از جمله اوکراین در تلاش برای دستیابی به صلح حفظ کند.»

دیدار وزرای خارجه چین و اوکراین

وزیر خارجه اوکراین به نوبه خود بر پایبندی کشورش به سیاست چین واحد تاکید و تمایل خود را برای ایجاد شراکت قوی با چین ابراز کرد و افزود که اوکراین برای موضع چین در قبال بحران و تلاش‌های این کشور نسبت به صلح ارزش زیادی قائل است.

آندری سیبیها هم‌چنین در صفحه شخصی خود در ایکس ضمن تشکر از حمایت‌های همتای چینی‌اش نوشت: «ما از چین به دلیل حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین تشکر می‌کنیم. من در دیداری که با وزیر خارجه وانگ یی داشتم، درخصوص گام‌های بعدی جهت توسعه روابط دوجانبه و تماس‌های بیشتر در بالاترین سطح مورد نظر گفت‌وگو و رایزنی کردیم.»

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403070503843
  • خبرنگار : 71660