به گزارش ایسنا، سوژه در تابلو نقاشی «تأثیرات پاییز در ارژانتوی» نمایی از «ارژانتوی» یک مرکز صنعتی درحال توسعه در حومه پاریس است.
«ارژانتوی» سوژه پرتکرار نقاشی بسیاری از امپرسیونیستها بود؛ چراکه این شهر کوچک که فقط چند کیلومتر با پایتخت فرانسه فاصله داشت، یک تفریحگاه محبوب آخر هفتهای برای استراحت و قایقسواری بود. با اینکه ممکن است این منظره در نگاه اول بکر به نظر برسد، اما در این نقاشی در دوردستها دودکش یک کارخانه و یک کلیسای قدیمی را میبینیم.
«مونه» این نقاشی را در فضای باز و با ضربات کوتاه و سریع قلممو درحالی به تصویر کشید که احتمالا در کارگاه قایقی خود بود که در «ارژانتوی» لنگر انداخته بود. هنرمند هنگام خلق این نقاشی بارها در آن تغییر ایجاد کرده است و اگر به سمت راست نقاشی نگاه کنیم میتوانیم جدا کردن لایههای رنگ از روی درختان را که احتمالا با بخش سفت قلممو انجام شده است، ببینیم.
این نقاشی مملو از رنگهای سرزنده یک روز پاییزی است که انعکاس برگ و آسمان روی رودخانه «سن» به چشم میخورد.
تضاد قابل توجه بین برگ طلایی و رودخانه به رنگ آبی روشن میتواند ما را به یاد چاپهای ژاپنی، بهویژه «پل میمون در استان کای» (۱۸۵۳) اثر «هیروشیگه» بیاندازد.
«کلود مونه» یکی از پرآوازهترین هنرمندان جهان است. این هنرمند برجسته فرانسوی از جمله هنرمندانی بود که به وفور از محیط اطراف خانهاش به عنوان موضوعات تابلوهای نقاشی استفاده میکرد. «مونه» از طبیعت اطرافش برای خلق نقاشیهایی استفاده میکرد که دیدگاه ما نسبت به رنگها و منظرهها را تغییر میدهد.
«مونه» در «نرماندی» واقع در فرانسه بزرگ شد. او در همان مکان به عنوان نقاش منظره شناخته شد و در سال ۱۸۶۲ یعنی در آغاز راه به عنوان نقاش حرفهای، به تحصیل در رشته نقاشی در پاریس مشغول شد. او تصمیم گرفت سبک نقاشی در فضای باز را در پیش بگیرد و در نهایت در روستای کوچک «ژیورنی» واقع در فرانسه مستقر شد.
فضای آرام این مکان به «مونه» این امکان را میداد تا از طبیعت به بهترین شکل دیدن کند. «مونه» یکی از پیشگامان جنبش امپرسیونیسم فرانسوی بود. «مونه» در خانهاش واقع در «ژیورنی» به مدت ۴۳ سال یعنی از سال ۱۸۸۳ تا زمانی که در سال ۱۹۲۶ درگذشت، زندگی کرد.
روش نقاشی در فضای باز باعث شده بود «مونه» زمان زیادی را در باغش صرف کند. او از این فضای چشمنواز و سبز لذت میبرد. این فضا به محل خلق برخی از مشهورترین نقاشیهای او تبدیل شد؛ مجموعه نیلوفرهای آبی. این مجموعه شامل ۲۵۰ تابلو نقاشی بزرگ رنگ روغن میشود که اکنون در گالریهای سراسر جهان نگهداری میشوند.
آثار «مونه» مظهر جنبش محبوب «امپرسیونسیم» محسوب میشوند. «امپرسیونیسم» در حوالی ۱۸۶۰ میلادی در فضای شهری و صنعتی پاریس شکل گرفت. نقاشان امپرسیونیست همچون «مونه» بر ثبت لحظات گذرا تمرکز داشتند. این گروه از نقاشان تلاش میکردند تغییرات نور و رنگ در ساعات و آب و هوای مختلف را به تصویر بکشند. هدف در حقیقت به تصویر کشیدن یک لحظه مشخص بود.
انتهای پیام