لزوم شناسایی مشکلات و اولویت‌های تحقیقاتی حوزه دریاچه نمک

رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت مدیریت منابع آب ایران بر لزوم شناسایی مشکلات و اولویت‌های تحقیقاتی شرکت‌های آب منطقه‌ای حوزه دریاچه نمک تاکید کرد.

 فریده کرم‌زاده امروز (چهارم مهر ماه) در نشست مشترک شرکت آب منطقه‌ای سمنان با رئیس دانشگاه سمنان و برخی اساتید و اعضای هیئت علمی این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و پارک‌های علم فناوری در حوزه تحقیقاتی نقش مهم و اثرگذاری دارند و باید شرکت‌های آب منطقه‌ای از این ظرفیت بهره بگیرند. 

او بر ضرورت تعریف پروژه‌های اثربخش در حوزه آب تأکید کرد و گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای با هدف همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌های معین ارتباط برقرار کنند. 

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه وزات نیرو به امر تحقیقات، بیان کرد: تعریف پروژه‌های اثربخش اهمیت ویژه‌ای دارد و در رویکرد جدید، پروژه‌ها از مرحله تحقیق تا اجرا دنبال می‌شوند. 

رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه شورای عالی تحقیقات و فناوری بودجه‌ای را برای بخش تحقیقات در نظر گرفته است، ادامه داد: اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها پیگیری می‌شود.  تلاش می‌شود بودجه خوبی برای بخش تحقیقات در استان‌ها در نظر گرفته شود تا فعالیت‌های تحقیقاتی با کیفیت مطلوب و اثربخش ارائه شود. 

وی اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدید شرکت مدیریت منابع آب ایران این است که مدیریت نوآوری را مد نظر قرار دهیم و در این رویکرد نوآوری در همه زمینه‌ها اعم از اجرا، مطالعات و تحقیقات مد نظر است.

شناسایی اولویت‌های تحقیقاتی حوزه دریاچه نمک 

رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: مشکلات و اولویت‌های شرکت‌های آب منطقه‌ای حوزه دریاچه نمک شناسایی ‌شود. 

کرم‌زاده در پنجمین نشست کارگروه تحقیقات آب دریاچه نمک کشور که به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای سمنان و در شهمیرزاد برگزار شد، اظهار کرد: بررسی چالش‌ها و مشکلات مشترک شرکت‌های آب منطقه‌ای باید در دستور کار کارگروه تحقیقات آب استان‌های حوزه دریاچه نمک قرار گیرد. 

وی بر ضرورت احصا و شناسایی مشکلات و اقدام برای حل این مشکلات تاکید کرد و گفت: برگزاری رویدادهای مشترک، سمینارهای تخصصی و برنامه‌های تخصصی در این راستا در دستور کار قرار گیرد. پس از احصا و شناسایی چالش‌های منطقه‌ای، اقدام برای اینکه کدام موضوع در اولویت قرار دارد و کدام استان توانایی و پتانسیل لازم را برای اجرای تحقیقات و پژوهش در این زمینه دارد، انجام شود. 

او افزود: تمام استان‌های حاضر در کارگروه تحقیقات آب دریاچه نمک کشور، مشکل کم‌آبی، خشکسالی تبخیر و تعرق و تغییر اقلیم را دارند و با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، اما باید ظرفیت هر استان برای اجرای اولویت‌های پژوهشی در نظر قرار گیرد. در این راستا باید پتانسیل دانشگاه‌هایی که در استان وجود دارند، مد نظر قرار گیرد و برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی همکاری مشترک با دانشگاه‌های معین در دستور باشد. 

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403070403567
  • خبرنگار :