رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز:

کارزار ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز فعال شود

رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با تاکید بر لزوم هم‌افزایی مسئولان متولی استان در حوزه گردشگری برای ثبت جهانی مجموعه زندیه، گفت: همزمان با هفته گردشگری، فعالان حوزه میراث فرهنگی و دستگاه‌های متولی برای تشکیل کارزار ثبت جهانی مجموعه زندیه اقدام کنند.

علی نیری امروز (چهارم مهر ماه) اظهار کرد: یکی از راهکارهای جذب گردشگر، بویژه در حوزه بین‌المللی، آثاری است که به‌عنوان ثبت جهانی از آن‌ها یاد می‌شود و می‌توان گفت بخش عظیمی از گردشگران حرفه‌ای که می‌توانند آورده اقتصادی بسیار خوبی برای کشور داشته باشند، بازدید از آثار ثبت‌ جهانی‌شده را به‌عنوان اولویت بازدید خود قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: شیراز و استان فارس از دیرباز تاکنون، خاستگاه و مقصد اصلی گردشگران بوده است و با بیشترین آثار جهانی و ملی ثبت‌شده‌ای که دارد می‌توان از این موضوع به‌عنوان یک برند و مزیت استفاده کرد.

رئیس اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان کرد: یکی از آثار تاریخی که در شهر شیراز به‌عنوان گنجینه‌ای از آثار همواره مورد توجه گردشگران بوده، مجموعه زندیه است که از منظر اقتصادی، شهرسازی و هم از منظر تعاملات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کارکردهای بسیار ارزشمندی داشته و دارد، اما تاکنون این مجموعه ارزشمند به ثبت جهانی نرسیده است.

نیری اظهار کرد: حوزه گردشگری شهرداری شیراز در سال‌های گذشته در چند نوبت کمپین «ثبت مجموعه وکیل الرعایا» را راه‌اندازی کرد و در نمایشگاه‌های گردشگری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ که به میزبانی شیراز و تهران برگزار شد، با راه‌اندازی این کمپین بسیاری از وزرا، معاونان و همکاران حوزه میراث و گردشگری کشور این کمپین را امضا و از ان حمایت کردند.

وی ادامه داد: ثبت مجموعه زندیه باید به‌عنوان مطالبه‌ای ملی از سوی فعالان حوزه گردشگری و فعالان حوزه رسانه مورد توجه باشد و انتظار داریم با مشارکت همه فعالان این حوزه و مطالبه‌گری گسترده‌ای که شکل می‌گیرد، پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه برای سال آینده در دستور کار یونسکو قرار گیرد تا این مجموعه تاریخی ارزشمند مانند مجموعه هگمتانه ثبت جهانی شود.

او بیان کرد: این سازمان در پیشبرد موضوع در حوزه تولید محتوا به‌صورت مکتوب و رسانه‌ای تلاش بسیاری داشته است و این روند هنوز در راستای معرفی بیشتر مجموعه زندیه ادامه دارد.

نیری گفت: برگزاری دوره‌های متعدد شیرازشناسی و شیرازپژوهی، برگزاری تورهای گردشگری با محوریت مجموعه زندیه، برگزاری بیش از ۱۰۰۰ تور به‌صورت حرفه‌ای در سال ۱۴۰۳ برای آشنایی و بازدید شهروندان و گردشگران با این مجموعه، برخی فعالیت‌های انجام‌شده در راستای معرفی و تلاش برای ثبت جهانی مجموعه زندیه بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، وی افزود: امیدواریم در نوبت بعدی پرونده زندیه برای ثبت جهانی به بحث گذاشته شود و در این راستا شهرداری در حوزه گردشگری برای تبیین این مهم از هیچ کمک و مشارکتی دریغ نخواهد کرد. انتظار داریم فعالان حوزه میراث و گردشگری برای تشکیل کارزار تلاش کنند و وزرات میراث فرهنگی، سازمان‌های تابعه استانی، استانداری فارس و سایر نهادها کمک کنند تا هم‌افزایی لازم برای ثبت جهانی مجموعه زندیه انجام شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۵۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070403528
  • خبرنگار : 50649