راه‌های کاهش اضطراب در کودکان و دانش‌آموزان

کارشناس مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: آماده کردن کودکان برای مواجهه با مسائل پیش رو در کاهش اضطراب کودکان موثر است.

فریبا منصوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس  در برخی خانواده ها می تواند برای تمام اعضای خانواده استرس زا باشد، اظهار کرد: برای مقابله با این استرس، انجام برخی اقدامات موثر است.

وی درخصوص راهکارهای مدیریت استرس دانش آموزان، عنوان کرد: برای اکثر کودکان بازگشایی مدارس اتفاقی است که باعث استرس و اضطراب آنها می شود و این مسئله بیش از هر چیز به برخورد والدین بستگی دارد.

کارشناس مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه ادامه داد: اکثر والدین بدون اینکه متوجه باشند این نارضایتی و استرس را به کودکان منتقل می کنند، لذا باید ابتدا والدین از خودشان شروع کنند و احساسات مثبت را ابتدا در خودشان پرورش دهند تا بتوانند آرامش و مثبت اندیشی را به فرزندان منتقل کنند.

منصوری با تاکید بر مشارکت دادن کودکان در کارهای آماده شدن برای مدرسه، خاطرنشان کرد: آماده شدن برای مدرسه نه تنها باعث می شود کودکان شروع مدارس را بپذیرند بلکه در آنها اشتیاق ایجاد میکند، لذا اگر به طور فعال آنها را درگیر کارهای آماده سازی مانند جلد کردن کتاب‌ها،   خرید لوازم تحریر و... کنند احساس می کنند کنترل بیشتری روی امور دارند و این مسئله نگرش مثبتی به بازگشایی مدارس برای آن‌ها ایجاد می کند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی برای بیدار شدن و رفتن به مدرسه و مدیریت زمان برای زود خوابیدن کودکان هنگام شب و کمک برای خوردن صبحانه با آرامش در مدیریت استرس بسیار موثر خواهد بود.

کارشناس مسئول سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه اضافه کرد: در اولویت قرار دادن اوقات فراغت خانوادگی نیز یکی از راهکارهای کاهش استرس می باشد چراکه والدین بازگشایی مدارس را مصادف با پایان یافتن اوقات فراغت می دانند این موضوع استرس زیادی به آنها وارد میکند و این استرس از والدین به کودکان منتقل می شود.

منصوری تصریح کرد: آماده کردن کودکان برای مواجهه با مسائل پیش رو در کاهش اضطراب کودکان موثر است، در این راستا کودکان باید برای احساسات و شرایط غیر قابل پیش بینی آمادگی داشته باشند و به آنها توضیح دهند که وقتی با مشکلی روبرو می شوند می توانند به معلم خود بگویند، همچنین آموزش مهارتهای آرام سازی و تنفس عمیق نیز در این زمینه کمک کننده است.

وی یادآور شد: برای خوشایند کردن بازگشایی مدارس سعی کنید نگرش مثبتی داشته باشید و از ابراز غم و ناراحتی برای تمام شدن تابستان خودداری کنید و به یاد داشته باشید، بازگشایی مدارس یک تغییر است که خیلی زود عادی می شود صبور باشید و آنرا  به یک مسئله جذاب تبدیل کنید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403070403412
  • خبرنگار : 50175