جمع‎آوری داربست‌های بقعه «سید رکن‌الدین» یزد بعد از حدود ۱۵ سال

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد از پیگیری ۱۳۰ طرح مرمتی با صرف اعتباری معادل ۵۸ میلیارد تومان در استان خبر داد.

«عبدالمجید شاکری شمسی» امروز چهارشنبه در آستانه هفته گردشگری و در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح‌های مرمتی این اداره کل، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح‌های مرمت میراث متناسب با اولویت‌بندی و نیاز هر طرح انجام می‌شود که در همین راستا پارسال  ۱۴۰ طرح با تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد تومان و امسال نیز تقریباً ۱۳۰ طرح با اعتبار ۵۸ میلیارد تومان در دست اقدام است.

وی یکی از طرح‌های مورد بازدید امروز را طرح ساماندهی قبرستان تاریخی جوی هرهر با صرف اعتبار تقریباً سه میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: طی توافق با شهرداری، مقرر شد که قسمت ساختمانهای ثبت ملی شده این مجموعه به صورت تخصصی‌ توسط میراث مرمت و سایر قسمت‌های قبرستان از سوی شهرداری مرمت و ساماندهی شود.

شاکری شمسی با اشاره به اجرای این طرح طی دو سال اخیر، ابراز امیدواری کرد که این فضاها در سال جاری آماده بهره برداری و در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، جوی هُرهُر که مدفن حدود ۱۰۰ عالم و مجتهد مسلم هست در طول سالیان متعدد و به ویژه در سیل‌های گذشته با تخریب‌هایی همراه بود.

این گورستان که در دل شهر یزد واقع شده، تقریباً تا سالهای ابتدایی پس از انقلاب برای تدفین مردگان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

معاون میراث فرهنگی استان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به اختصاص بخشی از اعتبارات سال گذشته به انجام مرمتهای اضطراری در بافتهای تاریخی از محل اعتبارات مربوط  به سیل، گفت: در همین راستا پارسال ۱۴۰ مورد مرمت اضطراری صورت گرفت و امسال نیز در قالب طرحهای امانی و برخی در قالب واگذاری به پیمانکار در حال انجام است.

این مسئول در بخشی از سخنانش با بیان این که ثبت اثر حقوق مالکانه برای اداره میراث فرهنگی به همراه ندارد، گفت: با این وجود اداره کل میراث فرهنگی مصمم است تا بناهای دارای ارزش تاریخی به ویژه آنهایی که در آن سکونت وجود دارد را در صورت نیاز برای مرمت یاری کند.

شاکری شمسی گفت: این مرمت‌ها به صورت مشارکتی در قالب بعضاً پرداخت ۷۳۰ مورد تسهیلات پرداختی در جریان خرابی‌های ناشی از سیل و گاهاً نیز تامین مصالح ساختمانی و اجرا توسط مالک یا به روشهای دیگر مشارکتی انجام می‌شود.

بقعه «سید رکن‌الدین» متعلق به سال ۷۲۵ هجری قمری دیگر بنای مورد بازدید اصحاب رسانه در این تور رسانه‌های بود.

این بقعه که بخشی از مجموعه مدرسه رکنیه یزد بوده، به شماره ۲۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت‌ رسیده و هنوز هم براساس رسمی دیرینه، در روزهای چهرشنبه تنها پذیرای بانوان برای ذکر دعا و نذر و نیاز است.

به گفته شاکری شمسی، میراث فرهنگی عزم خود را برای پایان دادن به طرح مرمتی بقعه سید رکن‌الدین و جمع آوری داربست‌های درون این بقعه پس از حدود ۱۵ سال به کار بسته و در این راستا طی دو سال اخیر تقریباً ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن صرف کرده است.

وی از پایان مرمت کاشی کاری خبر داد و گفت: بخشی از تزئینات داخلی این بنا نیز مرمت شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

به گفته «مجید علومی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر یزد، این بقعه متعلق به «سید رکن الدین محمد قاضی» از بزرگان و قاضی‌القضات شهر یزد از دوره اتابکان تا دوره آل‌مظفر است.

وی سید رکن الدین را شخصیتی بسیار بانفوذ، خیر و نیکوکار در یزد به نقل از کتبی مانند «جامع الخیرات» برشمرد و افزود: او نه تناه در یزد بلکه در دیگر شهرهای کشورمان مانند تبریز خدماتی را ارائه و آثاری از خود بر جای گذاشته است.

علومی خاطرنشان کرد: بقعه کنونی که در حال مرمت است، بخش باقیمانده از مدرسه بسیار بزرگ رکنیه ساخت شده توسط سید رکن الدین است که دارای فضاهای مختلفی مثل کتاب‌خانه، دارالسیاده، دارالضیافه، دارالشفاعه، محل‌های درس خوندن و تدریس و البته میدان وقت الساعه برای تعیین وقت و زمان بوده ولی متأسفانه فقط بقعه و محل دفن بانی ان باقیمانده است.

مجموعه سلطان شیخداد یکی دیگر از طرحهای مرمتی میراث بود که خبرنگاران از آن بازدید داشتند.

بنا بر توضیحات ارائه شده در این بازدید، سلطان محمد دادا متعلق به قرن ششم و هفتم هجری قمری و مردی صوفی مسلک ولی از شخصیتهای مردم دار و مورد احترام در آن دوران بوده است که چند روز پس از وفاتش، پیکر او به نبش قبر و در این مجموعه تاریخی دفن شده است.

البته حسینیه اضافه شده به این بقعه، احتمالاً در دوره صفویه یا قاجار به مقبره سلطان اضافه شده است.

این مجموعه هم اکنون در حال کف سازی و مرمت با تخصیص اعتبار مورد نیاز است و پیش بینی می‌شود مرمت آن امسال به اتمام برسد.

بازدید از اقدامات مرمتی میراث فرهنگی در محل حسینیه امیرچخماق و مقبره بانو ستی فاطمه خاتون دیگر بخش این بازدید بود.

ستی فاطمه از زنان بزرگ و عالمان دینی قرن نهم و فرزند «امیر محمد و همسر امیر جلال‌الدین چخماق شامی و خواهر «بانو گوهرشاد» مدفون در حرم امام رضا(ع) است که در دوران حیات خود در خدمات زیادی در جهت آبادانی یزد با ساخت بناهای عام‌المنفعه ارائه کرده است.

انتهای پیام 

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403070403398
  • خبرنگار : 50214