جایزه دستاورد سینمای مستند برای «جانفرانکو رزی»

جشنواره بین‌المللی فیلم کمراایمج از جانفرانکو رُزی فیلمساز برجسته ایتالیایی با اعطای جایزه دستاورد برجسته در مستندسازی تجلیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، جشنواره بین‌المللی هنر فیلمبرداری کمراایمج لهستان در بیانیه‌ای در وبسایت خود نوشت: «جانفرانکو رزی که به‌خاطر فیلم‌های عمیقاً انسان‌گرا و از نظر بصری خیره‌کننده‌اش شناخته می‌شود، به‌طور مداوم مرزهای فیلم‌سازی مستند را جابجا کرده و آثاری ساخته است که نه تنها مسائل مهم جهانی را روشن می‌کنند، بلکه بینش عمیقی از زندگی کسانی که اغلب توسط رسانه‌های اصلی نادیده گرفته می‌شوند، ارائه می‌دهند. ما بی صبرانه منتظر استقبال جانفرانکو رزی جشنواره هستیم».

رزی از معدود فیلمسازانی است که توانسته با زبانی هنری تعادلی میان قابلیت دسترسی و موفقیت تجاری در آثارش ایجاد کند و یکی از چهره های کلیدی عصر طلایی مستند محسوب می‌شود.

گرچه او تنها شش مستند ساخته اما رویکرد او به خلق شاهکارهایی شده که دیدگاهی منحصر به فرد از جامعه ارائه می دهد. دوربین او به ما نشان می دهد مردم چگونه دنیا را تجربه می کنند و در عین حال به ما کمک می کند، دنیاهای خودمان را فراموش کنیم. 

بیشتر بخوانید:

پای حرف‌های پرافتخاترین مستندساز جهان در تهران

«جانفرانکو رزی» سینماگر سرشناس ایتالیایی تنها چهره سینمای جهان است که توانسته با آثار مستندش جوایز اصلی جشنواره ونیز و برلین را از آن خود کند. وی در سال ۲۰۱۳ با مستند «سکرو جی. ئه‌ره. آ» برای اولین بار در تاریخ جشنواره فیلم ونیز با اثری مستند، شیر طلایی بهترین فیلم را از آن خود کند و در سال ۲۰۱۶ با مستند «آتش در دریا» که به موضوع بحران مهاجرت در اروپا پرداخته جایزه خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین را به خوداختصاص داد و نامزد اسکار بهترین مستند شد.

«قایقران» (۱۹۹۳)، «زیر سطح دریا» (۲۰۰۸)، «ال سیکاریو: اتاق ۱۶» و «شب» (۲۰۲۰) از جمله دیگر آثار این مستندساز برجسته ایتالیایی محسوب می‌شوند.

سی و دومین جشنواره هنر فیلمبرداری کمرایمیج از تاریخ ۱۶ تا ۲۳ نوامبر (۲۶ آبان تا سوم آذر) در لهستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403070403379
  • خبرنگار : 71454

برچسب‌ها