مدیرکل میراث فرهنگی استان:

محورهای جدید گردشگری در کرمانشاه تعریف خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه در سطح استان ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که تاکنون مغفول مانده‌اند، گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای تعریف محورهای جدید گردشگری در کرمانشاه استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، داریوش فرمانی، امروز(چهارم مهر) به مناسبت هفته گردشگری در نشستی خبری، مهمترین نیازهای کنونی حوزه گردشگری کرمانشاه را در دو بخش معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری عنوان کرد و افزود: در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان طی یکسال گذشته تلاش شده تا برنامه مدونی را تدوین کنیم که در این راستا از ظرفیت نخبگان دانشگاهی استفاده شده است.

فرمانی خاطرنشان کرد: به این منظور با همراهی جهاددانشگاهی کرمانشاه برنامه جامع گردشگری استان را تدوین کرده‌ایم که در آن به منظور معرفی بیشتر استان برگزاری شب‌های فرهنگی، رویدادسازی، معرفی از طریق فضای مجازی و... در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته این مسئول، اجرای این برنامه حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که درخواست آن به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان داده شده است.

وی یادآورشد: در تدوین این برنامه، تمام ظرفیت‌های گردشگری استان در حوزه‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی، دفاع مقدس و .... در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ادامه داد: از طرفی با دفاتر خدمات مسافرتی تهران نشست‌هایی را داشته‌ایم تا در زمان برگزاری رویدادها، تورهای گردشگری را از تهران و سایر استان‌های کشور به کرمانشاه بیاورند. این موضوع کمک می‌کند تا دفاتر خدمات مسافرتی کرمانشاه نیز فعال‌تر شوند.

وی تاکید کرد: در بحث تکمیل زیرساخت‌های گردشگری نیز باید سایر دستگاه‌های متولی پای کار بیایند، چرا که اگر ما حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای مناسبی نداشته باشیم، گردشگران به استان ما سفر نخواهند کرد.

فرمانی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه زیرساخت‌های گردشگری استان وجود دارد، اظهار کرد: امسال اعتباراتی را برای حل این مشکلات اختصاص دادیم.

وی افزود: تنها حدود ۱۲ میلیارد تومان را صرف روشنایی چهار محوطه گردشگری شامل بیستون، تاق بستان، سراب نیلوفر و ویس القرن کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه به ظرفیت‌های بالای کرمانشاه در حوزه گردشگری خوراک اشاره کرد و گفت: با توجه به این ظرفیت در تلاشیم که کرمانشاه به مهد گردشگری خوراک ایران تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اقداماتی برای تحقق این موضوع آغاز شده، عنوان کرد: افتتاح نخستین آشپزخانه صنعتی در غرب کشور، راه‌اندازی خانه خلاق خوراک و اولین آکادمی خوراک در غرب کشور از جمله این اقدامات است.

فرمانی یادآورشد: همچنین برگزاری جشنواره امید۳ دیگر رویدادی است که با موضوع خوراک، ویژه افراد تحت پوشش بهزیستی و با حضور پنج استان غرب کشور در اواخر این ماه  به میزبانی کرمانشاه برگزار خواهد شد.  

مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه ساماندهی می‌شوند

وی در ادامه به برنامه‌ریزی برای ساماندهی مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه پرداخت و گفت: در سطح استان ۵۰ منطقه نمونه گردشگری وجود دارد که ساماندهی آنها را آغاز کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تاکید کرد: تمام مشکلات و نواقص این مناطق نمونه گردشگری را احصاء کرده‌ایم و  کمبودهای آنها در حوزه‌های زیرساختی و راه دسترسی شناسایی شده تا آنها را برطرف کنیم.

وی در ادامه یکی از نیازهای حوزه گردشگری استان را مقوله آموزش دانست و گفت: آموزش نیروی انسانی شاغل و مرتبط با حوزه گردشگری را در استان آغاز کرده‌ایم.

فرمانی تاکید کرد: بخشی از این نیروها شاغلین در تاسیسات گردشگری استان هستند که ما آموزش‌های لازم را در خصوص چگونی خدمات‌رسانی و برخورد با گردشگران به آنها شروع کرده‌ایم.

وی افزود: بخشی دیگر از این افراد، صنوف مختلفی همچون رانندگان، سوغات فروشان و ... هستند که با دستگاه‌های مربوطه آنها تعامل داریم تا آموزش به این افراد صورت گیرد.

تعریف محورهای جدید گردشگری در کرمانشاه

وی در ادامه به روانه شدن سیل گردشگران به منطقه اورامانات در ایام پیک سفر اشاره کرد و گفت: این مسئله باعث شده تا گردشگران ما با مشکلات اقامتی، پذیرایی و ... مواجه شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در ایام پیک سفر به دلیل ورود حجم بسیار بالای گردشگران به منطقه اورامانات بوجود می‌آید، برنامه‌ریزی صورت گرفته تا محورهای جدید گردشگری را در استان تعریف کنیم تا بخشی از این گردشگران به سمت این محورهای جدید سوق پیدا کنند.

وی یادآورشد: در سطح استان کرمانشاه ظرفیت و جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که تاکنون مغفول مانده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ظرفیت‌هایی که در منطقه سنقر و یا جنوب شهرستان کرمانشاه وجود دارد اشاره کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به محورهای جدید گردشگری برای جذب گردشگران تبدیل خواهند شد.

جزئیاتی از کشف محوطه یک میلیون ساله در کرمانشاه

به گزارش ایسنا، فرمانی در ادامه به جزئیاتی از دو کشف مهم باستانی چند هفته اخیر در استان اشاره کرد و گفت: یکی از این کشفیات مربوط به محوطه باستانی یک میلیون ساله در منطقه پردیس واقع در جنوب شهر کرمانشاه است.

فرمانی افزود: چند سال پیش برای احداث پروژ طرح مسکن ملی زمین‌های این منطقه در نظر گرفته شد که پیش از اجرای این پروژه همکاران باستان شناس ما بازدیدی از آن داشتند و مشخص شد با یک محوطه باستانی دوره پارینه سنگی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این محوطه باستانی از پژوهشگاه میراث فرهنگی کمک خواستیم و سرانجام مجوزهای اجرای کاوش‌های باستان شناسی در آن گرفته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: طبق بررسی‌های ما این محوطه حدود ۳۰۰ هکتار وسعت داشته که در سالهای گذشته بخش‌هایی از آن به علت ساخت و سازها از بین رفته و اکنون تنها حدود ۱۸۵ هکتار آن آزاد است.

وی درخصوص اهمیت این محوطه باستانی عنوان کرد: تا پیش از این، تنها محوطه‌های باستانی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی و جدید همچون غار شکارچیان در استان کشف شده بود و این برای اولین بار است که یک محوطه باستانی از دوره پارینه سنگی کهن را کشف می‌کنیم.

فرمانی قدمت این محوطه باستانی را مربوط به حدود یک میلیون تا یک و نیم میلیون سال پیش دانست و گفت: این محوطه بزرگترین سایت پارینه سنگی قدیم روباز کشور است که از نظر تعداد داده‌ها، ابزارهای سنگی و توالی استقرارگاهی در نوع خود بی نظیر است.

وی تاکید کرد: ادامه اجرای کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه می‌تواند تمام معادلات دوران پیش از تاریخ را در دنیا تغییر دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: در نظر داریم این محوطه را به یک سایت موزه تبدیل کنیم تا به محلی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

کشفیات تاریخی بی‌نظیر در محوطه تپه تیلینه کرمانشاه

وی در ادامه در خصوص کاوش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در محوطه باستانی تپه تیلینه واقع در بخش کوزران شهرستان کرمانشاه نیز گفت: طی اولین فصل کاوش صورت گرفته در این محوطه حدود چهار هزار مُهر گلی پیدا شد که حدود ۴۰۰ مهر آن سالم است.

فرمانی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که حدود پنج هزار سال قبل این منطقه یک مرکز تجاری مهم بوده و در آن انبارها و سیلوهایی وجود داشته است.

وی یادآورشد: تعدادی از مهرهای کشف شده از این محوطه، نشان از اعداد شمارشی می‌دهند. برخی مهرها این موضوع را به ما نشان می‌دهد که این اعداد شمارشی پیش زمینه‌ای برای اختراع خط بوده است.

به گفته این مسئول، در صورت تبدیل این محوطه به یک سایت موزه می‌تواند تحولاتی را در حوزه گردشگری روستایی منطقه بوجود آورد.

آزادسازی تاق بستان ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه در خصوص آزادسازی عرصه و حریم تاق بستان از برخی واحدهای تجاری اطراف آن، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم واحدهای تجاری اطراف تاق بستان را تملک کنیم به حدود شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، درحالیکه مجموع اعتباراتی که سال گذشته در حوزه تملک به استان اختصاص پیدا کرده بود، حدود یک میلیارد تومان بوده است.

فرمانی در ادامه در خصوص تبدیل حاشیه شکارگاه خسرو پرویز به محل دپوی زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی نیز گفت: پیگیری‌های زیادی را از طریق شهرداری انجام دادیم تا این زباله‌ها و نخاله‌ها جمع آوری شود. آنها نیز اقداماتی را در این زمینه انجام دادند، اما متاسفانه پس از هربار جمع‌آوری، دوباره زباله‌ها و نخاله‌های جدیدی در محل ریخته می‌شود.

وی با تاکید براینکه باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد، عنوان کرد: همسایگان شکارگاه خسرو پرویز باید بدانند که اینجا یک محوطه تاریخی است و باید در حفاظت از آن کوشا باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان به وجود برخی تخلفات در حوزه شکارگاه خسرو پرویز و تاق بستان هم اشاره و عنوان کرد: مجموعا در حوزه پایگاه تاق بستان تاکنون ۴۰ پرونده قضایی از تخلفاتی که در اطراف آنها صورت گرفته تشکیل داده‌ایم.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه خبرداد و گفت: در این راستا، ضوابط حاکم بر بافت تاریخی استان تدوین شده تا از این پس هرگونه ساخت و ساز در آن طبق ضوابط خاص خود صورت گیرد.

فرمانی خاطرنشان کرد: پرونده ضوابط تاریخی حاکم بر بافت تاریخی استان را به وزارتخانه ارسال کرده‌ایم تا به تصویب برسد، اما هنوز به تصویب نرسیده است.

۲۰ محوطه تاریخی استان را کاوش کردیم

وی با اشاره به اجرای تعداد زیادی پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در استان، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان را صرف اجرای پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان کردیم.

وی افزود: این اعتبارات صرف اجرای ۳۴ پروژه در حوزه‌های میراث فرهنگی مانند کاوش‌های باستان‌شناسی و تعیین عرصه و حریم و یا در حوزه گردشگری مانند تامین زیرساخت‌ها شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: خوشبختانه سال گذشته جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان صورت گرفت.

وی در ادامه از رشد قابل توجه اعتبارات حوزه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم و کاوش باستان شناسی در استان خبرداد و گفت: سال گذشته میزان اعتبارات این حوزه حدود ۲.۵ میلیارد تومان بود که از محل آن ۲۰ محوطه تاریخی را گمانه زنی و کاوش باستان شناسی انجام دادیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه امسال این اعتبارات به حدود ۱۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، عنوان کرد: در تلاشیم تا از این محل محوطه‌های بیشتری را کاوش باستان شناسی انجام دهیم.

کمربندی‌ها بلای جان شهرهای گردشگرپذیر استان

فرمانی در ادامه به نقشی که احداث کمربندی‌ها روی کاهش ورود گردشگران به برخی از شهرهای گردشگر پذیر استان دارد اشاره کرد و گفت: شهری مانند کنگاور به واسطه بنای ارزشمند معبد آناهیتا تا پیش از آن که کمربندی داشته باشد، مورد اقبال و توجه بالای گردشگران قرار داشت، اما پس از احداث کمربندی میزان ورود گردشگران به داخل این شهر با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

وی تاکید کرد: از طرفی، در شهر کرند غرب نیز تا پیش از اینکه کمربندی این شهر احداث شود، هنرمندان صنعتگر آن در حاشیه شهر با راه‌اندازی یک بازارچه فروش ابزارآلات فلزی محصولات خود را عرضه و به فروش می‌رساندند، اما با احداث کمربندی عملا دست آنها از فروش بسته شد و مشکلاتی برایشان بوجود آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان اینکه میراث فرهنگی مخالف احداث کمربندی در اطراف شهرهای گردشگرپذیر استان است، عنوان کرد: بنا بود در حاشیه شهر بیستون نیز یک کمربندی احداث شود که مخالفت خود را با اجرای این پروژه اعلام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بنظر می‌رسد دستگاه‌های متولی می‌توانند به جای احداث کمربندی به فکر اجرای طرح‌های دیگری برای حل مشکلات ترافیکی و عبور ماشین‌های سنگین از داخل برخی از شهرها باشند.

فرمانی در ادامه از پیگیری برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی در ورودی شهرها خبر داد و گفت: طبق برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرستای مکلف شده در ورودی شهرها زمین‌هایی را برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی اختصاص دهد که ما نیز پیگیری‌هایی را از سال گذشته در این زمینه انجام داده‌ایم، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی تاکید کرد: برای کمک به فروش و عرضه محصولات هنرمندان صنایع دستی استان کماکان پیگیری‌های خود را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070403317
  • خبرنگار : 50184