توصیه ‌دریافت‌ واکسن «چهار ظرفیتی» آنفلوآنزا

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: با توجه به اینکه اگر ابتلا به یک نوع آنفلوآنزا، در مقابل سه نوع آنفلوآنزای دیگر مقاومتی ایجاد نمی‌کند، تزریق واکسن «چهار ظرفیتی» توصیه می‌شود که علیه چهار سوش آنفلوآنزا که در دنیا شیوع دارند، آماده شده است و تزریق می‌شود.

دکتر سید محمد علوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: فصل پاییز آغاز شده و به تدریج هوا خنک می‌شود و با سرد شدن هوا، عفونت‌های ویروسی موجب درگیری دستگاه تنفسی می‌شوند و یکسری بیماری‌های فصلی بروز پیدا می‌کنند و در صدر این بیماری‌ها، آنفلوآنزا قرار دارد.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا به صورت موجی می‌آید و تعداد زیادی از افراد را درگیر می‌کند البته آنفلوآنزای فصلی هم داریم اما گاهی این بیماری به صورت گروهی و اپیدمی رخ می‌دهد بنابراین با آغاز فصل سرما مردم باید با تزریق واکسن، خود را در مقابل این بیماری ایمن کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به علائم آنفلوآنزا گفت: تب، سردرد، گلو درد، درد استخوانی، درد عضلانی، ضعف و بی‌حالی و گاهی اوقات تنگی نفس، سرفه، علائم گوارشی و اسهال و شکم درد مهم‌ترین علائم ابتلا به آنفلوآنزا هستند.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

علوی با تاکید بر اجتناب از حضور در اجتماعات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی عنوان کرد: با توجه به اینکه مهم‌ترین راه انتقال این بیماری دست‌های آلوده به ترشحات تنفسی بیماران است مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا رعایت موازین بهداشتی است و شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون در صدر این موازین است.

وی افزود: همچنین رعایت آداب سرفه بسیار مهم است؛ باید به گونه‌ای سرفه شود که ترشحات تنفسی پخش نشوند و محیط را آلوده نکنند بنابراین بهترین راه این است که هنگام سرفه، جلوی بینی دستمال گرفته شود و پس از آن دستمال در کیسه زباله و سپس در سطل آشغال گذاشته شود و دستمال‌های آلوده نباید در محیط رها شوند. در صورتی که دستمال در اختیار نبود می‌توان با قرار دادن دهان و بینی در آرنج، از پخش شدن ترشحات جلوگیری کرد.

توصیه‌هایی برای واکسیناسیون آنفلوآنزا

علوی بیان کرد: مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا، واکسیناسیون است. البته همه مردم عادی نیازی به واکسیناسیون ندارند و تنها افراد دارای ضعف سیستم ایمنی، افراد سن بالا، کودکان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماران دیابتی، مبتلایان به ناراحتی‌های کلیوی، کبد و ... باید واکسن تزریق کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: با توجه به اینکه اگر ابتلا به یک نوع آنفلوآنزا، در مقابل سه نوع آنفلوآنزای دیگر مقاومتی ایجاد نمی‌کند، تزریق واکسن «چهار ظرفیتی» توصیه می‌شود که علیه چهار سوش آنفلوآنزا که در دنیا شیوع دارند، آماده شده است و تزریق می‌شود.

وی افزود: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اوایل پاییز است و استاندارد تزریق این واکسن از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه است اما این موضوع بیشتر شامل مناطق معتدل و سردسیر است. با توجه به اینکه فصل سرما در خوزستان دیرتر آغاز می‌شود، تا پایان مهرماه هم فرصت تزریق واکسن وجود دارد البته در زمان فصل سرد هم تزریق واکسن توصیه می‌شود اما بهترین زمان آن اوایل پاییز است.

علوی بیان کرد: باید توجه شود حداقل دو هفته بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا ایمنی ایجاد می‌شود البته ایمنی این واکسن همیشگی نیست و بیشتر از شش ماه دوام ندارد، بنابراین هر سال باید تزریق شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403070403278
  • خبرنگار : 50225