راتون؛ محصول خوش‌خوراک کشت دوم شالیزاری بندرانزلی

مدیر جهاد کشاورزی بندرانزلی با بیان اینکه در شالیزارهای شهرستان بعد از برداشت برنج؛ برخی محصولات کشت و برداشت می‌شود، گفت: راتون برنج خوش‌خوراکی است که به عنوان کشت دوم پرورش در برخی شالیزارهای بندرانزلی پرورش داده می‌شود.

رضا نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه طی سال جاری در ۵ هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان بندرانزلی شاهد کشت برنج بودیم، اظهار کرد: آخرین برداشت محصول سال‌جاری اواخر شهریورماه انجام شد و در مجموع ۲۰ هزار تن شلتوک از شالیزارهای شهرستان بندرانزلی برداشت شد.

وی افزود: با هدف استفاده مفید از اراضی شالیزاری، بعد از برداشت برنج شاهد کشت دوم در این زمین‌ها هستیم.

نوربخش با اشاره به پرورش راتون به عنوان کشت دوم، گفت: راتون از پرورش دوباره ساقه‌های شالی پس از برداشت محصول اول به دست می‌آید. بعد از برداشت برنج کشت اول، شالیکاران ساقه‌های شلتوک را بریده و زمین را آبیاری می‌کنند. سپس به زمین زمان می‌دهند تا برنج‌هایی که در دور اول رشد نکرده بودند، رشد کرده و یا ساقه‌های جدیدی از ریشه‌های برنج بیرون آیند و خوشه‌های برنج تشکیل شوند.

وی افزود: در این مرحله به هیچ وجه کاشت جدید انجام نمی‌شود بلکه فقط به برنج‌های قبلی که به مرحله برداشت نرسیده بودند، فرصت رشد داده و مراحل کاشت برنج از مرحله آبیاری به بعد تکرار می‌شود.

نوربخش تصریح کرد: در این زمان اگر آبیاری، کوددهی و سم‌پاشی برنج به خوبی انجام شود، محصول باکیفیتی به دست می‌آید که بسیار خوش‌طعم است. محصول به‌دست‌آمده از این برداشت بسیار کم است. به این برنج، برنج چین دوم یا دونوج می‌گویند. برنج دونوج در استان گیلان و بندرانزلی با اسم برنج راتون هم شناخته می‌شود که سال گذشته از هر هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان تا ۸۰۰ کیلوگرم نیز راتون برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی بندرانزلی تاکید کرد: امسال پیش‌بینی شده تا ۲۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان زیر کشت راتون برود.

نوربخش تصریح کرد: از انواع کشت دوم دیگر در شالیزارها می‌توان گیاهان علوفه‌ای، حبوبات همچنین سبزیجات برگی را نام برد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070403269
  • خبرنگار : 50283